ضرورت استفاده از ابزارهای مالی اسلامی برای ۵ تریلیون تومان بیمه اتکایی

سلیمانی: اگر بخواهیم در حدود ۵ هزار میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای اتکایی استفاده کنیم، نیازمند استفاده از ابزارهای اسلامی هستیم و تحقق این هدف بدون حمایت بازار سرمایه ممکن نیست

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی صبح امروز یکشنبه ۱۱ آذرماه، در چهارمین همایش مالی اسلامی، فعالیت در حوزه مالی اسلامی را کاری ارزنده و مورد نیاز کشور خواند و گفت: فقهای شیعه بیمه موجود در کشور ما را تأیید کرده‌اند و این در حالی است که در بسیاری از کشورها ایرادات شرعی بر آن وارد دانسته شده است امیدواریم پژوهشهای مالی اسلامی به صنعت بیمه نیز در استفاده از ابزارهای مالی اسلامی کمک کند.

وی در ادامه به راهکار برخی کشورها برای رفع مشکلات شرعی بیمه و استفاده از بیمه تکافل اشاره کزد و گفت: این رویه از سودان آغار و در عربستان نیز از آن استفاده می کنند.

سلیمانی بیان داشت:  می خواهیم با نگاه‌های فقهی جدید به بیمه تکافل توجه کنیم؛ از آنجاییکه بیمه تکافل دارای بازاری ۱۲ میلیارد دلاری و نیز رویکرد تعاونی است، می تواند برای ما راهگشا باشد.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه به تشریح موضوع سود و زیان در بیمه اسلامی پرداخت و گفت: در بیمه اسلامی، بحث سود و زیان دو طرف مطرح می شود و بیمه‌گر و بیمه‌شده دارای ارتباطات دو طرفه هستند، بنابراین باید از ابزارهای اسلامی به میزان بیشتری در بیمه استفاده کرده و مردم نیز در ریسک شریک شوند

سلیمانی اذعان داشت ضروری است ریسک را از اتکای شرکت‌های بیمه‌ای خارجی حذف و از بازار سرمایه به جای آن استفاده کنیم. اگر بخواهیم در حدود ۵ هزار میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای اتکایی استفاده کنیم، نیازمند استفاده از ابزارهای اسلامی هستیم و تحقق این هدف بدون حمایت بازار سرمایه ممکن نیست.

وی بر نیاز اقتصاد کشور به ایده های نو و و ابزارهای جدید تاکید کرد و گفت: ما در این بخش ضعیف هستیم؛ حال آنکه استفاده از ابزارهای اسلامی در حوزه بیمه ضروری است.
سلیمانی خواستار فعالیت بیشتر انجمن مالی اسلامی در حوزه بیمه شد و از سوی صنعت بیمه کشور آمادگی خود را برای همکاری با دانشگاه امام صادق اعلام کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی صنعت بیمه را یکی از اضلاع  خدمات بانکی عنوان کرد و گفت: در زمینه پرداخت خسارت سپرده بانکی مخصوصاً در حوزه بیمه زندگی، در صورت سپرده بودن این منابع، امکان تاخیر در پرداخت ها وجود دارد؛ بنابراین ضرورت استفاده از ابزارهای نوین اسلامی احساس می شود.

کد خبر 25884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =