همکاری مجلس خدمات مالی اسلامی و بانک های جهان

آیت الله تسخیری گفت: مجلس مالی اسلامی تشکیل شد تا به نوعی بانک‌های مرکزی و بانک‌های بزرگ را به سمتی هدایت کند که به عاقبت بحران اخیر بانکی دچار نشوند و البته موفق هم شدند و بسیاری از بانک‌های اروپایی و سایر بانک‌ها قوانین آن را ترجمه و استفاده می‌کنند

آیت الله تسخیری گفت: مجلس مالی اسلامی تشکیل شد تا به نوعی بانک‌های مرکزی و بانک‌های بزرگ را به سمتی هدایت کند که به عاقبت بحران اخیر بانکی دچار نشوند و البته موفق هم شدند و بسیاری از بانک‌های اروپایی و سایر بانک‌ها قوانین آن را ترجمه و استفاده می‌کنند.

به گزارش اگزیم نیوز آیت‌الله محمدعلی تسخیری عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اسلامی در چهارمین همایش مالی اسلامی در مورد اهمیت بیمه در فقه شیعه گفت: نمی‌دانم خوشبختانه یا متاسفانه فقه اهل سنت برخلاف فقه شیعه اهمیت موضوع عقد بیمه را درک نکرد و آن را به نوعی ربوی دانست و تلاش کرد از عقد تکافل استفاده کند که واژه‌ای اصیل در اقتصاد اسلامی است و آیت‌الله صدر آن را یکی از پایه‌های اصیل عدالت اجتماعی می‌داند.

وی ادامه داد: آنها فکر می‌کردند موضوع مقرر در بیمه همان ربا است در حالی که این اشتباه است و آنها نیز نتوانسته‌اند عقد تکافل را جایگزین عقد بیمه کنند و شاهد بودیم که شرکت‌های تکافل عملکرد ضعیفی داشتند و در نهایت حاضر به پذیرش استفاده از عقد بیمه به ویژه اتکایی شدند.

وی تصریح کرد:‌ فقهای شیعه به خوبی درک کردند که عقد بیمه یک عقد تعاونی است و جامعه‌ای که دارای بیمه است با جامعه فاقد آن از حیث تعاون متفاوت است و به نوعی نظرات فقه شیعه در این مورد دقیق‌تر است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نقش مجلس خدمات مالی-اسلامی گفت: این مجلس با هدف کمک به بانک‌های مرکزی و بانک‌های بزرگ برای ارائه خدمات مالی اسلامی تشکیل شده است که مرکز آن در کوالالامپور است و نزدیک به 270 عضو از بانک‌های مرکزی و بانک‌های بزرگ مانند سیتی‌بانک را دارد و قوانین آن تا به امروز در 25 کشور اجرا می‌شود و 75 بانک مرکزی و بانک بزرگ اصرار دارند که تمام نشریات این بنیاد را اجرا کنند.

وی ادامه داد: این مجلس تشکیل شد تا به نوعی بانک‌های مرکزی و بانک‌های بزرگ را به سمتی هدایت کند که به عاقبت بحران اخیر بانکی دچار نشوند و البته موفق هم شدند و بسیاری از بانک‌های اروپایی و سایر بانک‌ها قوانین آن را ترجمه و استفاده می‌کنند.

آیت‌الله تسخیری متذکر شد: بسیاری از مشکلات اخیر اقتصادی مانند مسئله نقدینگی، شفافیت و مدیریت ریسک‌ها در این مجلس بررسی شده است و راهکارهایی در مورد آنها ارائه شده است البته این جزوه‌ها به زبان عربی هستند ما منتظر هستیم که بانک مرکزی ایران که رئیس آن عضو هیات مدیره این بنیاد است آن را ترجمه کند .

 

کد خبر 25894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =