ادامه مسیر کاهشی ارز با تداوم نقشه اصلاح ارزی

ادامه مسیر کاهشی ارز با تداوم نقشه اصلاح ارزی

علیرغم پیش بینی نرخ های نجومی ارز برای دوره بازگشت تحریم های آمریکا و در ادامه سیر نزولی ارز، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با کاهش نسبت به هفته گذشته در بازار اکنون در محدوده ۱۱ هزار تومان است.

علیرغم پیش بینی نرخ های نجومی ارز برای دوره بازگشت تحریم های آمریکا و شکل گیری فضای انتظاری منفی نسبت به متغیرهای اقتصادی در شش ماهه دوم سال جاری، اتخاذ راهبردهای موثر و تدابیر اقتصادی اخیر دولت و بانک مرکزی منجر به بازگشت دلار از مسیر صعودی خود شده است. در شش ماهه اول سال برخی قیمت دلار را حتی تا سقف 40 هزار تومان پیش بینی کرده بودند؛ با این وجود شاهد بودیم که بعد از سیزده آبان نیز که به عنوان آغاز مرحله دوم تحریم ها مطرح می شد اتفاق عجیبی نیفتاد. در واقع تمام آنچه تحت عنوان تاثیر انتظارات بر بازار اتفاق می افتد پیش از موعد 13 آبان عملی شد و التهابات بازار در تابستان گذشته را رقم زد.

به گزارش اگزیم نیوز، ورود بانک مرکزی به سامانه نیما و افزایش اختیارات این بانک در بازار ارز یکی از مهم ترین اهرم های کنترل نوسانات نرخ ارز در ماه گذشته به شمار می رود. کنترل جریان خروج سرمایه از کشور نیز گام مهم دیگری بود که بانک مرکزی در این مسیر برداشت. لذا با ساماندهی های صورت گرفته عرضه و تقاضا نیز کنترل شد و زمینه بازگشت دلار پس از ماه ها به کانال 11 هزار تومانی فراهم شد. شایان ذکر است، صدور بخشنامه الزام بازگشت ارز به سامانه نیما به خصوص از سوی صادرکنندگان عمده نقش مهمی در ایجاد آرامش روانی بازار ایفا نموده است. علاوه بر این، همانطور که شاهد هستیم که عرضه منظم و هدف دار ارز از سوی بانک مرکزی که تحت عنوان تزریق ارز مداخله ای در حال انجام است توانسته اهرم کنترلی خوبی برای هدایت کانال قیمت ارز در مسیر مطمئن باشد.

این روز‌ها با ادامه مسیر کم نوسان و نزولی نرخ ارز فضای انتظاری مثبتی نسبت به تأثیرگذاری بانک مرکزی بر نرخ‌های بازار آزاد ارز شکل گرفته است و لذا می‌توان موفقیت دولت و حاکمیت را در محدوده انتظارات روانی و آثار روانی بر این بازار را موفق‌تر از ماه‌های گذشته ارزیابی کرد. طی دو ماهه گذشته و با ادامه اخبار موفقیت های بانک مرکزی و دولت در زمینه کنترل بازار ارز، تاثیرات مثبت بر جو روانی بازار تداوم یافته و تب و تاب خرید ارز و تلاش برای حفظ ارزش ریال را تقریبا از بین برده است. پیش تر نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین دلیل نزول قیمت ارز را عرضه آن توسط سفته‌بازان و دارندگان پس‌انداز خرد ارزی عنوان کرده بود، حریری در این باره تأکید کرد که دلیل اصلی این ناپایداری‌ها و صعود و نزول این بوده است که ارز و قیمت آن در ایران بیشتر جنبه سیاسی داشته و پارامتر‌های اقتصادی چندان در آن دخیل نیستند. بر این مبنا اصلاح سیاست های ایران در عرضه روابط با کشورها و کنترل تنش در فضای سیاسی می تواند عامل خوبی برای ادامه سیر نزولی ارز باشد.

براساس تحلیل کارشناسان، با وجود تداوم تحریم های ایالات متحده ایران قادر به حفظ صادرات حدود یک میلیون بشکه نفت‌خام در روز خواهد بود، در نتیجه دولت حتی با دلار زیر 10 هزار تومان قادر به کسب درآمد ریالی معادل با قبل از تحریم‌ها خواهد بود. به همین دلیل دیدیم که علیرغم پیش بینی های معاندانه و غیرواقعی ماه های اخیر بروز مشکل و محدودیت آسیب زا در حجم صادرات نفت کشور متصور نبوده و نخواهد بود. آنچه در این زمینه دارای اهمیت است توجه به مدیریت منابع ارزی کشور است؛ لذا مدیریت صحیح منابع ارزی با توجه به پیش بینی های احتمالی کاهش قیمت نفت  و نوسانات احتمالی حجم صادرات می تواند اصلی ترین نکته در حوزه مدیریت بازار ارز و کنترل قیمت ها باشد.

به گزارش اگزیم نیوز در ادامه سیر نزولی ارز روزهای گذشته همزمان با آغاز معاملات هفتگی بازار ارز، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز شنبه به کانال ده هزار تومانی وارد شد و نرخ آن به ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. در جریان معاملات ابتدای هفته، دلار در دو کانال قیمتی متفاوت عرضه شد؛ به این صورت که نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در کانال ۱۰ هزار تومانی و در صرافی‌های غیربانکی در کانال ۱۱ هزار تومانی معامله شد. 

نرخ خرید ارز در بانک‌ها، از زمان اعلام تا هفته گذشته عموما رو به افزایش بوده است؛ به طوری‌ که نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها در ابتدا از ۹۵۰۰ تومان آغاز شد و به بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسید، اما از حدود سه هفته پیش بانک‌ها نرخ خرید دلار را کاهش دادند و در هفته گذشته بار دیگر نرخ خرید دلار در بانک‌ها افزایش محسوسی داشت؛ تا جایی که نرخ خرید دلار در بانک‌ها در روز چهارشنبه ۷ آذر از بازار آزاد بیشتر شد. یک  کارشناس مسائل اقتصادی طی روزهای اخیر با اشاره به اینکه  اخبار خوبی در ماه‌های آینده در پیش است، می‌گوید: با عمل به وعده‌های اروپاییان احتمال دارد شاهد کاهش دلار تا 9 هزار تومان باشیم. به گفته دکتر شقاقی دولت باید تدابیر لازم برای اصلاح نقشه ارزی به‌کار برد و برای مدیریت منابع ارزی راهبردی اساسی داشته باشد. نسبت نقدینگی به تولید بسیار مهم است. افزایش فزاینده بدهی دولت به بانک‌ها و شبه‌پول بسیار مهم است.

 

 

کد خبر 25899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =