افزایش کارایی اقتصادی با اهرم شفافیت

پورابراهیمی: افزایش شفاف سازی اقتصادی کارایی اقتصادی را افزایش می دهد. موضوعات مطرح شده حول FATF مبانی جدیدی نیست و قوانین آن قبلا در کشور تصویب شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که افزایش شفاف سازی اقتصادی کارایی اقتصادی را افزایش می دهد گفت: موضوعات مطرح شده حول FATF مبانی جدیدی نیست و قوانین آن قبلا در کشور تصویب شده است.

با نگاهی به تاریخ اقتصادی کشورهای پیشرفته می توان دریافت سرلوحه قرار دادن شفافیت و انضباط مالی همواره نقطه عطف تغییرات بزرگ و مثبت جوامع بوده است. تصویب قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم که طی سالهای اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته و در مسیر اجرایی خوبی قرار دارد نشان از بهبود شفافیت اقتصادی در ایران دارد. بر این اساس می توان گفت پذیرش چارچوب قوانین و توصیه های FATF می تواند جلوه های رشد و بهبود شفافیت و قانونمندی مالی و اقتصادی در کشور را به جهان نشان دهد.


FATF انضباط مالی ایران را به جهان معرفی می کند

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین رابطه اظهار داشت: بحثی که اخیرا ارتباط با استانداردها و لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی FATF مطرح شد، موضوعات جدیدی نیست و قوانین آن سال ها قبل در کشور تصویب شده و مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است .

به گفته وی قوانین و مقررات شفاف سازی نقل و انتقالات پولی در کشور موجود است، با توجه به این مقررات باید منشا منابع پولی و همه آن چیزی که در فرآیند اقتصادی در ارتباط با فعالیت های اقتصادی شکل می گیرد به صورت شفاف مشخص باشد، همچنین این امکان فراهم است که این اطلاعات در اختیار متولیان امر و دستگاه های ذی ربط قرار گیرد و نیاز به قانون جدیدی در این زمینه نیست.

پورابراهیمی افزود: دستور العمل های این قوانین و مقررات در بانک مرکزی در حال انجام است؛ ما روند شفاف سازی اطلاعات اقتصادی را مطرح کردیم و بحثی که اخیرا ارتباط با استانداردها و لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی FATF مطرح شد، موضوعات جدیدی نیست و قوانین آن سال ها قبل در کشور تصویب شده و مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است . البته این امکان وجود دارد که بخشی از آن ها به دلایلی از جمله تنظیم نشدن آیین نامه ها و... اجرایی نشده باشد.

مدیریت صحیح نظام اقتصادی از کانال شفافیت

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: مجموعه تصمیماتی که در این بخش اتخاذ می شود با این هدف است که بتوان نظام اقتصادی کشور را به درستی مدیریت کرد. به طور مثال به محض اینکه تراکنش های بانکی در کشور مدیریت شد، التهابات بازار ارز فروکش کرد، این یعنی اگر ما یک بخش را به خوبی مدیریت کنیم، بخش های دیگر به صورت خود به خود مدیریت می شود؛ وقتی پول های سرگردان در کشور -که البته مشروع و قانونی هم هست- بر اساس یک سیستم خاص تغییر جهت می دهد، اثر مثبت آن در بازار ارز نمایان می شود. 

پورابراهیمی افزود: به دنبال این هستیم در کشور چارچوب خاصی را مبنا قرار دهیم ، قوانین هم موجود است- هر اندازه بتوانیم شفاف سازی کنیم، به اقتصاد کشور کمک می کند؛ این اتفاق مثبت در اقتصاد کشور در حال وقوع است و کارایی اقتصادی را افزایش خواهد داد.

شایان ذکر است برخلاف اینکه برخیFATF  را یک قانون یا یک عامل بازدارنده می دانند، پذیرش این چارچوب می تواند گام مهمی در راستای تقویت بنیان های شفافیت اقتصادی و بهبود کارایی ناشی از آن در اقتصاد باشد.

گروه ویژه مالی FATF اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط G۷ تصویب شد و کشورهایی که در قالب کنوانسیون با یکدیگر فعالیت اقتصادی انجام می‌دادند، نهاد نظارتی بین‌المللی درستی را بین خودشان ایجاد کرده و آن‌ها را به عنوان یک نظر دهنده محکمه‌پسند معرفی کردند تا شفاف‌سازی‌های مالی را در ارتباط پولی خود ایجاد کنند. گروه ویژه اقدام مالی دستورالعملی را تعیین کرده که دارای ۴۰ ماده است که این حوزه بررسی مالی را با رویکرد مبارزه با پولشویی مطرح می‌کند و هدف از اجرای توصیه های آن در کشور این است که کشورهایی می‌خواهند با ما همکاری کنند بدانند که حوزه‌های مالی ما شفاف است یا خیر.

به همین دلیل قطعا FATF می‌تواند ابزاری چاره‌ساز باشد و تصویب این لایحه یک ضرورت است. مسأله مهم‌تر این است که از یک مرحله‌ای به بعد تحریم‌ها بیشتر مراودات اقتصادی ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما تصویب لوایح چهارگانه بهانه بدعهدی و بهانه گیری جدید را از آمریکایی‌ها خواهد گرفت.

 

کد خبر 25904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =