فساد، محصول حسابداری غیر شفاف است

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز حسابدار در وزارت اقتصاد، فساد را محصول فقدان شفافیت در حسابداری و گزارشگری مالی خواند

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز حسابدار در وزارت اقتصاد، فساد را محصول فقدان شفافیت در حسابداری و گزارشگری مالی خواند.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، سیدرحمت اله اکرمی اظهار داشت: برای درک اهمیت و  کارکرد های حسابداری، باید به خروجی آن یعنی "گزارشگری مالی" توجه کنیم. 

وی راز ارزشمندی گزارشگری مالی را، نقش اساسی آن در نظام تصمیم گیری مدیران از بخش خصوصی گرفته تا سطح ملی توصیف کرد و گفت: سیستم حسابداری، اطلاعات مالی متنوعی را در اختیار مدیران قرار می دهد که در صورت عدم توجه به آن، تصمیم گیری ها، جنبه آزمون و خطا پیدا کرده و به بیراهه میرود.

اکرمی در تبیین اهمیت "گزارشگری مالی" با بیان اینکه معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، موظف به تهیه صورتحساب سالیانه عملکرد بودجه برای دیوان محاسبات است، افزود: این صورتحساب، به عنوان یکی از مهم ترین اسناد مالی کشور، از دل گزارشگری مالی بیرون می‌آید.

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور  از "قابلیت انتشار عمومی اطلاعات و شفافیت"، "بموقع بودن" و "قابل  اتکا بودن"، به عنوان ویژگی های یک گزارش مالی موفق یاد کرد و گفت: به عنوان یک مثال قابل لمس از "به موقع" بودن حسابداری، می توان از کمک به تهیه گزارش تفریغ بودجه توسط این معاونت یاد کرد که در سالیان گذشته، با تاخیری چند ساله صورت می گرفت اما هم اکنون با تلاش  ارزشمند دیوان محاسبات کشور این کار تقریبا به روز انجام می شود و بر مبنای آن می توان تصمیم گیری کرد.  

وی "شفافیت" را یکی دیگر از موضوعات مهم در امر گزارشگری مالی عنوان کرد و گفت: تعریف شفافیت مالی از نظر علمی عبارت از "دسترسی عموم به اطلاعات مربوط به فرآیند سیاستگذاری مالی دولت" است. 

اکرمی افزود: بنابراین، اگر ما توانستیم گزارش هایی قابل انتشار از هزینه ها، منابع، مصارف و عملکرد دولت برای عموم تهیه کنیم، می توانیم بگوییم شفاف عمل کرده ایم.

وی گفت: اگرحسابداری به وظایف ذاتی خود خوب عمل کند، اطلاعات صحیح بدهد و اطلاعات غلط را تصحیح کند، طبیعتا به شفافیت مالی دست یافته ایم.

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور یکی از شاخص های جذب سرمایه خارجی برای کشور را  شفافیت مالی عنوان کرد و گفت: اگر اطلاعات شفاف نباشد، هیچ سرمایه گذاری به آمار منتشره اعتماد  نخواهد کرد.

اکرمی تصریح کرد: اصولا یکی از دلایل ایجاد فساد در هر سطحی ، زمانی است  که گزارشگری مالی شفاف وجود نداشته باشد.

کد خبر 25906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =