ضرورت رویکرد به صادرات غیر نفتی برای جذب بازارهای جدید در شرایط تحریم

با توجه به برخورداری از مزیت های مهم صادراتی کشور در بخش هایی چون گردشگری، دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی، به دلیل اتکا به درآمدهای نفتی نتواستیم از امتیاز ویژه دراین حوزه ها بهره مند شویم. در این راستا رویکرد دولت به صادرات غیر نفتی می تواند بازارهای جدید صادراتی را در شرایط تحریم برای ایران رقم بزند.

به گزارش اگزیم نیوز، براساس تازه ترین آمار گمرک از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری ، حجم صادرات غیر نفتی ایران به 75 میلیون و 270 هزارتن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر 31 میلیارد و 491 میلیون دلار است. برپایه این آمار پنج کشور اصلی خریدار کالاهای ایرانی در بازه زمانی به ترتیب عراق با 7/6 میلیارد دلار، چین با 4/6 میلیارد دلار، امارات با 5 میلیارد دلار، افغانستان با 2/2 میلیارد دلارو هند با 5/1 میلیارد دلار هستند.

بر پایه این گزارش در این مدت حجم صادرات غیرنفتی ایران به 75 میلیون و 270 هزار تن رسید که ارزش آن 31 میلیارد و 491 میلیون دلار می‌شود. بنابراین صادرات ایران تا پایان آبان‌ماه نسبت به مدت مشابه پارسال 12 و 96 صدم درصد از نظر ارزش دلاری افزایش یافته است.

در همین زمینه حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشور در گرو رشد صادرات غیر نفتی است، اظهار داشت:  صادرات غیر نفتی بر خلاف درآمدهای نفتی این ظرفیت را دارد که بازارهای بیشتری را پیدا کرده و مسیر پیشرفت و توسعه تولید داخلی را فراهم کند که به همین منظور برای اجرایی شدن این امر می توان با یک برنامه ریزی دقیق تحقق اهداف صادراتی را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه زمانی تولید "صادرات گرا" به مرحله اجرا می رسد که دولت مسیر صادرات را با قوانین قابل اجرا هموار کند، عنوان کرد: در این صورت صادرکنندگان این پتانسیل و توانایی را دارند که با وجود تحریم ها و موانعی که در حوزه های بین المللی صادرات وجود دارد، رقم صادراتی کشور را با رشد به ثبت رسانند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران عواملی چون هزینه بالای نوسازی خطوط تولید، نرخ بالای سود بانکی و حمل و نقل گران را به عنوان موانع اصلی بر سر راه رقابتی شدن کالای ایرانی، برشمرد و گفت: در مقوله صادرات باید تمام توان خود را در حوزه هایی به کار ببندیم که مزیت تولید داریم زیرا با وجود این مشکلات چگونه می‌توان از تولید‌کننده ایرانی انتظار داشت تولیداتش صادراتی باشد و بتواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند. 

وی با اشاره به مزیت های مهم صادراتی کشور در بخش هایی چون گردشگری، دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی، یادآورشد: با وجود برخورداری از امتیاز ویژه دراین حوزه ها به دلیل اتکا به درآمدهای نفتی، نتوانسته ایم از رشد قابل توجه در این حوزه ها بهره مند شویم  که در این زمینه رویکرد دولت به صادرات غیر نفتی می تواند بازارهای جدید صادراتی را در شرایط تحریم برای ایران رقم بزند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که برای توسعه صادرات وجود یک بازار متشکل ضروری است که در این زمینه استفاده از سامانه "سنا" راهکار مناسبی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات است زیرا همه دلارهای حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردند چرا که در غیر این صورت مصداق خروج سرمایه از کشور شکل می گیرد. بنابراین وجود این سامانه می تواند به تمرکز هدف تجاری در امر واردات و صادرات منجر شود. 
به گفته سلاح ورزی اقدام موثر بانک مرکزی در کنترل بازار ارز، محدود کردن تراکنش پوزها و تغییر در جابه جایی چک های تضمینی بانکی از جمله تصمیمات مناسبی بود که منجر به کنترل جابه جایی پول و مبارزه با پولشویی شد و  آرامش را به بازارهای داخلی برگرداند که این مهم تاثیر خود را بربازارهای صادراتی و وارداتی نیز گذاشته است.

کد خبر 25961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =