ارز مشترک در اوراسیا چشم اندازی روشن اما بلند مدت

قدیر قیافه معتقد است با شکل گیری هر بلوک اقتصادی، منافع و همزمان کاستی هایی متوجه کشورها می شود؛ اما به دلایل زیرساختی ایده شکل گیری پول واحد برای منطقه اوراسیا در یک بازه زمانی کوتاه مدت دست یافتنی نیست.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۵ با هدف ساماندهی به انتقال آزادانه کالا، خدمات، سرمایه و کارگر بین اعضای خود راه اندازی شد؛ با پیشنهاد پوتین مبنی برایجاد زیرساخت پرداخت مشترک با استفاده از فناوری های مالی پیشرفته در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به منظور تداوم نظام های پرداخت ملی کشورهای عضو شورای اقتصادی اوراسیا و ایجاد بازارهای انرژی مشترک در میان کشورهای عضو این شورا با هدف ارتقا تولید ناخالص داخلی این اتحادیه به ۹ میلیارد دلار و ایده رییس جمهور قرقیزستان برای برداشتن ساز و کارهای مرزی  و تشکیل یک ارز مشترک مانند یورو در آینده، نشان می دهد این اتحادیه تلاش دارد در پی تحقق اهداف کلان خود در حوزه تسهیل تجارت، قدم های  بلندتری  بردارد و چنین به نظر می رسد که عزم جدی برای بیرون راندن دلار از دایره قدرت در کشورهای اوراسیا شکل گرفته است.

قدیرقیافه، نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص ابعاد مختلف ایده  تشکیل ارز مشترک در منطقه اوراسیا گفت: قویا با شکل گیری هر بلوک اقتصادی، منافع و همزمان کاستی هایی متوجه کشورها می شود؛ اما به دلایل زیرساختی ایده شکل گیری پول واحد برای منطقه اوراسیا در یک بازه زمانی کوتاه مدت دست یافتنی نیست، ضروری است در وهله اول  ساز و کار اجرایی و مباحث کارشناسی آن بین صاحبنظران اقتصادی همه طرفین مطرح و نتیجه آن بین مجالس کشوهای عضو به شور گذاشته شده و  نهایتا به تصویب  رسیده و عملیاتی شود.

قیافه اذعان داشن البته پروسه یاد شده، فرایندی پیچیده و تخصصی است که در کوتاه مدت قابلیت اجرایی شدن نخواهد داشت اما امری دست نیافتنی نیست.

 نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در صورت تحقق ایده ارز مشترک، در مبادلات تجاری بین کشورها، ارزهای سایر کشورها حذف خواهد شد و این اتفاق قطعا به نفع اقتصاد همه کشورهای این بلوک و منطقه خواهد بود و قطعا با بهره مندی از ارز مشترک، عوارض تحریم ها در هر برهه ای کمتر احساس خواهد شد.

وی تشریح کرد: برای روشن شدن موضوع باید به توان اقتصادی کشورهایی که تصمیم به تشکیل ارز مشترک دارند توجه کرد. در مقایسه GDPکشورهای منطقه با یکدیگر می بینیم که متوسط GDP روسیه، هزار و ششصد  میلیارد دلاری و ایران چهارصد و سایر کشورها بین هشت تا ده میلیارد دلار است که در مجموع به اندازه تولید ناخالص داخلی آلمان نیست، در حالیکه کشورهای حوزه یورو، تفاوت تولید ناخالص داخلی کمتری دارند و از هماهنگی های ساختاری بیشتری نسبت به اوراسیا برای این منظور برخوردارند؛ بنابراین مقایسه مراحل زیر بنایی تشکیل ارز مشترک در اروپا با منطقه اقتصادی اروسیا قیاس مع الفارق است.

قیافه افزود: تشکیل هر بلوک اقتصادی، می تواند در آغار کار با یکسری نقاط ضعف همراه باشد در مورد تشکیل ارز مشترک در منطقه اقتصادی اوراسیا با احتمال اضافه شدن کشوری مانند چین به این بلوک، می توان تغییرات ملموس و موثر قابل انتظار را مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز بر اساس گزارش راشا تودی  بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی از قبیل چین، اندونزی، اسرائیل و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی اعلام علاقمندی برای انعقاد قرار داد آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا کرده اند. همچنین این بلوک در حال برگزاری مذاکراتی با کره جنوبی، مصر و هند است. پیش بینی می شود طی ده سال آینده با هم افزایی و گرایش کشورهای عضو در حوزه تسهیل مبادلات تجاری، تحولات چشمگیری در اقتصاد حوزه اوراسیا رخ دهد

 

کد خبر 25995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =