علایم پیروزی دیپلماسی اقتصادی دولت/دلار به ۹۸۵۰ تومان رسید

دلار با سیاست های مناسب دولت و بانک مرکزی توانست به قیمت ۹۵۰۰ تومان برسد کارشناسان کاهش بیشتر را دور از ذهن نمی دانند

بالاخره قیمت دلار در بازار تهران کفت 10 هزار تومانی را شکست و امروز تا لحظه تنظیم این گزارش به 9 هزار و ۸۵۰ تومان رسید که نشان می دهد شرایط برای بازگشت ارزهای خانگی و صادراتی بیش از همیشه آماده است و در همین شرایط باید انتظار وضعیت کاملا باثباتی در بازار مذکور در روزهای آینده بود.

نکته بسیار جالب آن که همه انتظارات بر افزایش قیمت ارز بعد از آغاز تحریم ها دلالت داشت اما سیاست گذاری ضربتی در حوزه ارز توانست بازار را به وضعیتی بازگرداند که اکنون قیمت دلار به زیر 10 هزار تومان کاهش یابد.

تفسیر دیگر این وضعیت آن است که بازار ارز به سیاست های رییس جدید بانک مرکزی و وزیر جدید اقتصاد روی خوش نشان داده و این سیاست ها را پذیرفته است. این در شرایطی است که هنوز بانک مرکزی ارز قابل توجهی را به بازار تزریق نکرده است و تنها از طریق سیاست گذاری درست به این وضعیت رسیده است.

موضوع دیگر این که حبابی بودن تحریم ها بیش از پیش خودنمایی کرده و بازار می داند که قرار نیست با انتظارات و هیجانات به پیش برود و چشم اندازها روشن تر است و تصمیمات بر همین مبنا گرفته می شود.

بانک مرکزی، وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و سایر مجموعه های مرتبط نیز به صورتی همراستا در حال حرکت هستند که این موضوع باعث شده اولا تخصیص ارز برای واردات منطقی گردد؛ همگرایی سیستم بانکی و صرافی ها تقویت شود؛ تقاضای سفته بازی از بازار خارج شود؛ ارزهای خانگی به بازار برگردند؛ هیجانات از فضای ارزی کشور خارج شوند؛ سیاست گذاری ها برای بازگشت ارز به اقتصاد جدی تر شد و هدفمند شد؛ دلال ها فعالیت چندانی ندارند و مواردی از این قبیل که تمام این موارد توانسته بازار را به تعادل برساند.

افزایش نظارت ها در این حوزه نیز شرایط را برای بهبود بازار مهیا کرده است. در این بین اقتصاددانان معتقدند این که آمریکا نتوانست صادرات نفت ایران را صفر کند را نیز باید در روند کنونی بازار موثر بدانیم به خصوص آن که وزیر نفت نیز هفته جاری توانست ایران را از برنامه کاهش نفت مستثنی کند که این امر نیز موفقیت دولت را در حوزه دیپلماسی اقتصادی بیش از پیش نشان می دهد.

به این ترتیب باید گفت کشور از گردنه ارزی به طور کامل عبور کرده و با ارایه بودجه در روز یکشنبه زوایای روشن تری از وضعیت آتی بازار مشخص خواهد شد. به این ترتیب امروز قیمت دلار در بازار تهران توانست به 9 هزار و ۸۵۰تومان برسد یورو نیز 11 هزار و 900 تومان در بازار تهران معامله شد.  

کد خبر 26004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =