اجرایی شدن خط مالی اتحادیه اروپا حداکثر تا ۳ هفته دیگر

رهبران ،وزرای خارجه و مقامات اقتصادی کشورهای اروپایی در همه تماس‌هایی که با سفرا و مقامات و وزیر امور خارجه ایران داشته اند، درباره اینکه اراده جدی آنها برقراری این خط مالی است، تردید ندارند. اروپایی ها در حال طراحی مکانیزم اجرای این طرح هستند و به ایران هم گفته اند که حداکثر تا ۲ یا ۳ هفته دیگر این طرح اجرا خواهد شد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود واعظی گفت: مهمترین بحث جلسه امروز، بودجه بود. با توجه به رهنمودی که مقام معظم رهبری در ارتباط با بودجه سال آینده داشتند، آقای رئیس جمهور بحث مفصلی را درباره بودجه باز کردند درباره اینکه چگونه در بودجه بتوانیم ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم و وزرا و روسای دستگاه‌ها و اعضای کابینه مباحث شان را با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کنند.

وی با اشاره به طرح این موضوع در جلسه روز شنبه سران سه قوه و  اینکه جلسات دیگری هم در این رابطه بین دولت و مجلس تشکیل شده است، افزود: امروز و فردا نیز این جلسات ادامه خواهند داشت و امیدوارم در نهایت بودجه بسیار خوبی تدوین شود که هم امورات کشور پیش برود و هم رسیدگی به طبقه کارمند و بازنشسته در آن دیده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعضی از افراد سیاسی، بحث افزایش یارانه‌ها را مطرح کردند که تجربیات خوبی از این موضوعات نداشتیم، راهبرد دولت در این موضوعات چیست؟، اظهار داشت: بودجه یک چارچوب و محدودیت هایی دارد و اگر بخواهیم افزایش یارانه داشته باشیم، با وجود ۷۸ میلیون نفر دریافت کننده یارانه، دیگر چیزی به کسی نمی‌رسد.

دکتر واعظی تصریح کرد: روش دولت یازدهم و دوازدهم برای افزایش کمکها به افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مناسبتر از این است که به همه ملت یک رقم اندک پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر بنزین سال آینده دو نرخی شود، آیا آن وقت یارانه ها افزایش می یابد؟ ، خاطرنشان کرد: ما می خواهیم همه کسانی که خودرو دارند، کارت سوخت داشته باشند و هدف اصلی این طرح نیز جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه است. طبیعی است وقتی بنزین در ایران لیتری هزار تومان است و در برخی از کشورهای همسایه تا لیتری ۱۰ هزار تومان هم قیمت دارد، این فاصله قیمت باعث قاچاق می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور صرفه جویی در مصرف بنزین را ضروری خواند و گفت: با کاهش مصرف از یکسو جلوی آلودگی هوا گرفته می شود و از سوی دیگر بنزین یک ثروت ملی است و اگر در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم، کشور سود می‌برد. اگر بنزین هم یک کالایی بود که مثل نان همه مردم ایران به قدر مساوی از آن استفاده می‌کردند، طبیعی بود که هر چه هم قیمت را پایین نگه می‌داشتیم، پول مردم در جیب مردم بود اما اینکه درصدی از مردم از بنزین استفاده می‌کنند و درصدی اصلاً استفاده نمی‌کنند، ایجاب می کند کاری کنیم تا یارانه‌ای که از بنزین کسب می‌شود در  مسیر حمایت از کسانی که به هر ترتیب و دلیلی نیازمند حمایت بیشتر هستند، صرف شود.

دکتر واعظی در پاسخ به این سوال که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برقراری خط مالی برای حفظ برجام را به هفته های آتی موکول کرده است، آخرین تحولات و تصمیم گیری ها در این باره چیست؟،  اظهار داشت: رهبران ،وزرای خارجه و مقامات اقتصادی کشورهای اروپایی در همه تماس‌هایی که با سفرا و مقامات و وزیر امور خارجه ایران داشته اند، درباره اینکه اراده جدی آنها برقراری این خط مالی است، تردید ندارند. اروپایی ها در حال طراحی مکانیزم اجرای این طرح هستند و به ایران هم گفته اند که حداکثر تا ۲ یا ۳ هفته دیگر این طرح اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا اروپا در زمینه اجرای این طرح تعلل نمی کند؟، تصریح کرد: از نظر مذاکرات و بحث‌هایی که بوده اروپایی ها مشکلات‌شان و فشارهایی را که آمریکا روی آنها می‌آورد به طرف ایرانی اطلاع داده اند، ولی هیچ اراده‌ای که آنها تعمدا اجرای این طرح را به عقب می‌اندازند، دیده نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که در مجلس از طرف بعضی نمایندگان عنوان شده که دولت برنامه دارد، سال آینده آب و برق ساختمان های مسکونی را مجانی کند، خاطرنشان کرد: همه می توانند نظرات خودشان را بگویند. نمایندگان محترم مجلس مثل، افراد دیگری که در جامعه نظر و بحث دارند، نظرات‌شان را می‌گویند، اما وقتی این نظرات به تصویب مجلس برسد، موضوع فرق می‌کند. چنین چیزی در بودجه دیده نشده و اگر کسی بخواهد آن را در بودجه بگنجاند، باید مشخص کند آن چه که از بودجه کم می‌شود از کجا جبران می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: بودجه‌ای که امروز طراحی و بررسی می‌کنیم، توانایی این را ندارد که یک رقم بزرگی از آن کم شود. ضمن اینکه در هر کشوری در دنیا، وقتی هر چیزی رایگان شد، چه کسی می‌تواند مصرف آن را کنترل کند.

دکتر واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است سال آینده به همه افرادی که خودرو ندارند هم سهمیه بنزین تعلق گیرد؟ ، گفت: این هم طرحی است که ارائه داده اند. این طرح کاملاً در دولت مورد بررسی قرار گرفته است. این طرح نقاط قوتی دارد، که یکی از نقاط قوت آن  این است که همه به اندازه هم از بنزین استفاده می‌کنند. اما نقاط ضعفی دارد که نقاط قوت آن را تحت الشعاع قرار داده و به همین دلیل فعلاً دولت وارد این بحث نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال ۹۸ تغییری در تعداد کالاهایی که قرار است با ارز دولتی وارد شوند یا قیمت ارز دولتی ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: یکبار کمیته‌ای در مدت دو هفته موضوع تعداد کالاهایی که باید با ارز دولتی وارد شود را مورد بررسی دقیق قرار داد و به همین ۲۵ قلم کالا رسید و این تغییری نکرده است. همچنین با دستور رئیس جمهور قیمت ارز دولتی برای واردات این ۲۵ قلم کالای ضروری، در بودجه سال ۹۸ نیز همان ۴۲۰۰ تومان دیده شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: از نظر دولت فعلاً نه تعداد این کالاها افزایش پیدا خواهد کرد و نه قیمت ارز تخصیصی برای واردات آنها. برای دولت بسیار مهم است که نیازمندی‌های مردم ارزان به دست‌شان برسد. حتی رئیس جمهور وزارت صمت را مسئول کرده تا با توجه به اینکه دولت از جیب خودش مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز ۷۵۰۰ تومانی در سامانه نیما را پرداخت می کند و سوبسید می‌دهد، کاری کند تا این اقلام تا جایی که ممکن است ارزان تر به دست همه مردم برسد.

دکتر واعظی تصریح کرد: در حال حاضر  دو اتفاق می‌افتد؛ یکی اینکه در شهرهای مرزی، به دلیل اینکه قیمت این کالاها ارزان است به شدت صادر و قاچاق می‌شود که باید جلوی این کار گرفته شود. از طرف دیگر به دلیل اینکه این کالاها تا رسیدن به دست مردم، چندین بار دست به دست می‌شود، الان یک مقدار گران تر از آن چیزی که مدنظر دولت بوده به مردم می‌رسد که آن هم باید کاهش یابد. امیدوار هستیم که نه فقط برای این ۲۵ قلم کالا، بلکه باقی کالاهایی که با افزایش کوتاه مدت قیمت ارز گران شدند، ارزان تر به دست مردم برسند.

وی خاطرنشان کرد: در مقطع کوتاهی قیمت ارز به ۱۷ و حتی ۱۹ هزار تومان رسید که باعث شد بسیاری کالاها گران شوند، اما الان قیمت ارز به نصف آن زمان رسیده است. دیروز خوشبختانه قیمت ارز به زیر ده هزار تومان رسید. طبیعی است که باید قیمت کالاها پایین بیاید. آقای رئیس جمهور دستور دادند که وزارت صمت، اصناف و تجار کمک کنند تا  قیمت کالاها پایین بیاید.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخوردهای اخیر با برخی هموطنان در گرجستان به منظور مبارزه با پولشویی بوده است، گفت: این موضوع را وزارت خارجه با قوت بررسی و دنبال کرد. سفیر گرجستان احضار شد و سفیر ایران هم در تفلیس تذکر داد و دولت هم از مردم عزیزمان خواست که تا وقتی روش گرجستانی ها اصلاح نشده، از سفر پرهیز کنند. این کار را تا رسیدن به  نتیجه دنبال می‌کنیم.

دکتر واعظی در پاسخ به این سوال که گفته می شود دولت عملا با بحث افزایش قیمت خودرو موافق است، گفت: آقای شریعتمداری زمانی که وزیر صنعت، معدن، تجارت بود، طرحی را به ستاد اقتصادی دولت آورد و ابعاد این طرح در آن جلسه کاملاً بررسی شد. بر اساس آن طرح با عدد و رقم مشخص شده بود که خودروسازان مجبورند خودرو را با فلان قیمت به مردم بفروشند و آن وقت عده ای در بازار آزاد با قیمت های خیلی بالاتر ماشین خرید و فروش می کنند. از سوی دیگر این مساله مطرح شده بود که حقوق کارمند و کارگر افزایش پیدا کرده و همه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است. لذا عملاً اگر قرار باشد خودرو با همان قیمت ها فروش برود، در یکسال آینده هم قطعه‌سازها و هم خودروسازها ورشکسته می‌شوند.

وی اضافه کرد: عدد و رقم و تحلیل و آنچه که ایشان ارایه دادند، در ستاد اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و قبول کردند و قرار شد ایشان پیشنهاد بیاورند. پیشنهادشان هم این بود که ما باید قیمت خودرو را متعادل کنیم. اینطور باشد که هر چه که قیمت بازار و شناور است، کارخانه ۵ درصد زیر قیمت آن بفروشد، تا مردم مجبور نباشند بروند از واسطه‌ها بخرند. این پیشنهادی بود که در ستاد اقتصادی مطرح شد و ما همین کار را برای پتروشیمی و فولاد کردیم. نتیجه آن تصمیمات بود که باعث شد قیمت پتروشیمی و فولاد پایین بیاید. منتها برای خودرو این مساله با روزهای آخر وزارت آقای شریعتمداری مصادف شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: هدف دولت و ستاد اقتصادی و وزیر صنعت این است که قیمت خودرو را متعادل کنند، به طوری که کارخانجات قطعه‌سازی و خودروسازها هم بتوانند به کار خودشان ادامه دهند.

دکتر واعظی در پاسخ به این سوال که مردم می پرسند چرا وقتی قیمت دلار پایین آمده، قیمت اجناسی که با قیمت دلار بالا رفته، حالا با کاهش قیمت دلار پایین نمی آید؟، تصریح کرد: این حرف درستی است. این حق را به مردم می‌دهیم و خودمان هم بر این باور هستیم. هفته گذشته رئیس جمهور وزیر صمت را مأمور کرد برای اینکه بروند و این کار را دنبال کنند. سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده مسئول این است که این کار را دنبال کند و اگر هم توجه کرده باشید، از هفته گذشته تا به حال قیمتها در حال کاهش است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در کشور وقتی می‌خواهد جنسی گران شود، به دلیل اینکه مردم هم برای خرید تشویق می شوند، شیب افزایش قیمت خیلی زیاد است .امروز ۴ تولیدکننده لوازم خانگی اعلام کردند که قیمتها را ۱۵ درصد کاهش می‌دهند، یا برای آجیل و خشکبار گفتند که داریم کاهش می‌دهیم. فکر می‌کنیم که در بسیاری از اقلامی که بی‌جهت گران شدند، اینها حتماً باید پایین بیاید.

کد خبر 26010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =