صادرات ۳۴ میلیارد دلار کالای غیرنفتی در ۸ ماه

امسال ۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی از کشور به نقاط مختلف دنیا صادر شد

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس گمرکات کشور گفت: امسال 33 میلیارد و 800 میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی از کشور به نقاط مختلف دنیا صادر شد.

مهدی میراشرفی» شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان استان مرکزی در تالار کوه نور اراک، افزود: صادرات کشور در هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد داشته است.

وی، واردات کالای کشور در هشت ماه نخست امسال را 30 میلیارد و 900 میلیون دلار عنوان کرد و ادامه داد: اگر چه میزان واردات امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است اما این میزان کاهش قابل قبول نیست.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تولید ناخالص داخلی جهانی را 750 هزار میلیارد دلار عنوان کرد و بیان کرد: در کشور ما نیز باید راهبرد مستمر حمایت از تولید ساماندهی شود، چرا که تولید در شرایط کنونی بزرگ ترین جهاد است.

وی با تاکید بر ایجاد مشوق های لازم برای حمایت از تولید و صادرات اظهار داشت: اکنون صادرات کالاهای غیر ملموس در کشور مطرح است و رشد صادرات کالاهای غیر ملموس در بخش صدور تکنولوژی آنچنان پرشتاب است که گمرکات کشور در طبقه بندی این نوع کالاها با محدودیت مواجه است.

میر اشرفی گفت: کشور چین با 2 هزار میلیارد صادرات سالیانه، اولین صادر کننده بزرگ جهان محسوب می شود در حالی که ایالات متحده با 500 میلیارد دلار کمتر در رده دوم صادرکنندگان جهان است که این مهم نشان دهنده ظرفیت بالای صادرات آسیا است و کشور ما نیز باید جایگاه خود را در این حوزه به دست آورد.

وی یادآوری کرد: اگر امروز چین بزرگترین صادرکننده جهان محسوب می شود در سایه توجه به کارگاه های کوچک و زودبازده به این موفقیت دست یافته است.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد:برای موفقیت در امور اقتصادی کنونی کشور باید برنامه ریزی های متفاوت و کارآمد تدوین شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی حمایت از تولید و اشتغال، حمایت از سرمایه گذاری ومهار تورم و تقویت پول ملی را سه هدف مهم وزارت اقتصاد و دارایی عنوان کرد و گفت: بخش تولید در شرایط کنونی با چالش های مختلفی روبرو است که باید برای حل مشکلات این بخش برنامه ریزی کرد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و تجارت سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: پرداخت مشوق های صادراتی از دی ماه امسال آغاز می شود.

«فرهاد نوری» افزود: بر اساس برنامه ریزی های پیش بینی شده اعتباراتی که به صادرات اختصاص می یابد باید از محل تفاوت دریافتی های وارداتی تامین شود که این اعتبارات تا پایان دی ماه امسال واریز می شود.

وی اظهار داشت: از مجموع 13 هزار میلیارد ریال مشوق های صادراتی بودجه سال گذشته، تا کنون 200 میلیارد ریال جذب شده که قابلیت هزینه ندارد‌.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی صادرات کشور سیر صعودی دارد و تراز تجاری بدون نفت کشور نیز مثبت است.
در این آیین از 20 صادرکننده برتر استان مرکزی تجلیل شد.

بیش از سه هزار واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند که بر اساس آخرین آمار حدود 250 واحد از این واحدهای تولیدی در زمره صادرکنندگان قرار دارند.

کد خبر 26012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =