ایران هاب صادراتی منطقه

ایران با برخورداری از ۱۵ کشور همسایه و مرزهای خشکی، امکان مبادله ارزان قیمت کالا و خدمات را در اختیار دارد و این مزیت ارزشمند کمک بزرگی به تسهیل مبادلات و توسعه تجارت کشور است

سومین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز ۲۲ آذرماه با حضور، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت فاضل الحمدانی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، محمد امامی امین، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران، نصراله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،شکراله حسن بیگی، سرپرست استانداری تهران سفرا و مقامات بلند پایه خارجی، روسای اتحادیه‌ها و انجمن‌های تجاری و صنعتی در محل نمایشگاه شهر آفتاب آغاز به کار کرد.

شکراله حسن بیگی در این مراسم ضمن اشاره به چالش هایی که جنگ اقتصادی نابرابر برای اقتصاد کشور ایجاد کرده بر لزوم چاره اندیشی برای این شرایط تاکید کرد و گفت: وابستگی طولانی مدت به نفت باعث شده، ظرفیت های کشور در حوزه غیرنفتی در حاشیه قرار بگیرد و امروز تنگناهایی که در بخش درآمدهای نفتی به وجود آمده، منجر به دقت و توجه بیشتر کشور به توانمندی های صادراتی شده است،

سرپرست استانداری تهران در ادامه بر اهمیت برگزاری نمایشگاههای صادراتی تاکید کرد و گفت: از جمله گامهای مهمی که در مسیر توسعه صادرات غیر نفتی می توان برداشت، شرکت و برگزاری نمایشگاههای اقتصادی است؛ نمایشگاهها این فرصت را فراهم می کنند که تولید کنندگان و تجار بتوانند با بازاریابی و معرفی خود به کشورهای دیگر از موانع و مشکلاتی که تحریم ها برای کشور ایجاد کرده عبور کنند.

حسن بیگی یادآور شد: ایران در حوزه دارو، تولیدات گیاهی، محصولات غذایی، فرش و صنایع دستی قابلیت رقابت با تولیدات خارجی را دارد.

وی اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه بتواند در مسیر توسعه صادرات غیر نفتی و تسهیل مبادلات تجاری بین المللی نقش موثری ایفا کند.

نصراله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اکسپو۲۰۱۸ تعاملات بین المللی را بخشی از ساز و کار حیات اجتماعی و اقتصادی تمام کشورها خواند و گفت: حضور پر رنگ تر و قدرتمند تر در این عرصه می تواند منتج به تقویت توانمندی و طرفیت سازی در بخش های مختلف دارای مزیت اقتصادی کشور گردد.

وی اعلام کرد: خوشبختانه در اکسپو ۲۰۱۸ توفیق پیدا کرده ایم تا تعدادی از شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را معرفی کنیم؛ از بین دوازده گروه صنعتی حاضر در نمایشگاه، ده شرکت  ICT حضور دارند که هر کدام به نوبه خود از توانمند ترین شرکت های حال حاضر در کشور هستند.

جهانگرد ایران را هاب منطقه خواند و گفت: ایران با برخورداری از ۱۵ کشور همسایه و مرزهای خشکی، امکان مبادله ارزان قیمت کالا و خدمات را در اختیار دارد و این مزیت ارزشمند کمک بزرگی به تسهیل مبادلات و توسعه تجارت کشور است.

وی روابط سیاسی مناسب و شرایط صلح را بین ایران و همسایه ها، از دیگر ویژگیهای مناسب مناسبات کشور با کشورهای پیرامون خود دانست و گفت: شرایط صلح بهترین فرصت برای توسعه مبادلات بین کشورهاست و خوشبختانه ما این شرایط را داریم.

جهانگرد یادآور شد: ضروری است کالا و خدمات ایرانی از کیفیت مناسب و استمرار در پشتیبانی برخوردار باشد؛ این دو ویژگی عامل حیاتی برای حفظ سهم و افزایش آن در بازارهای هدف صادراتی است.

وی اظهار داشت: شرایط به نحوی رقم خورده که در بخش قیمت تمام شده، وضعیت به نفع کالای ایرانی است و تنها باید شرایطی فراهم کنیم که حفظ کیفیت کالا و خدمات روندی مستمر داشته باشد تا مشتری خارجی اعتماد و اطمینان بیشتری به کالای ایرانی داشته باشد.

جهانگرد در ادامه گفت: در بخش فناوری اطلاعات از سرمایه انسانی خوبی برخوردار و در بخش هزینه ها، مزیت رقابتی خوبی داریم و این امکان را داریم که در مقایسه با رقبا با هزینه های کمتر خدمات ارائه کنیم.

معاون وزیر ارتباطات افزود: تکنولوژی داخلی ما در حوزه IT قابل رقابت در سطح بین المللی است اساس و توسعه و رشد بیشتر ما در حوزه خدمات فنی و مهندسب مستلزم رعایت استاندارهای بین المللی است.

وی اظهار امیدواری کرد این همایش، توسعه مناسبات را در این حوزه شتاب ببخشد؛ وی به ویژه در حوزه گسترش مبادلات با همسایه ها به دلیل برخورداری از اشتراکات فرهنگی و زبانی پیش بینی کرد بتوانیم زمینه رشد و توسعه مناسبات اقتصادی را ضمن برگزاری نمایشگاههایی از این دست، فراهم کنیم.

کد خبر 26015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =