تثبیت پایدار بازار ارز با تک نرخی شدن

اگر یکسان سازی نرخ توسط بانک مرکزی صورت بگیرد و با مدیریت صحیح نرخ نیمایی به نرخ بازار نزدیک شود مشکلات ما رفع خواهد شد

رییس سابق صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان این که باید عرضه و تقاضا بازار ارز را تنظیم کند گفت لذا دولت باید از تعیین دستوری نرخ به تدریج فاصله بگیرد.

به گزارش اگزیم نیوز سیدکمال سیدعلی در گفتگو با رادیو گفتگو، در خصوص توازن نرخ ارز و محصولات در بازار ایران، اظهار کرد: همواره نگاه ما مبنی بر این بوده که باید برای همه موارد قیمت گذاری کنیم البته حمایت از طبقات و اقشار ضعیف در شرایط خاص وظیفه دولت است، اما قیمت گذای نرخ ارز، نرخ بهره بانکی، نرخ کالاهای اساسی و غیره به صورت دستوری است و با سه نرخ ارز به دنبال مدیریت این بازارها هستیم.

وی افزود: در تمام دورانی که نرخ ارز با چند قیمت در اقتصاد وجود داشته، کنترل راحت بازار میسر نیست و مجبور به اعمال فشار و درگیری هستیم که این مسئله در گذشته پاسخگو نبوده است.

سیدعلی گفت: عرضه و تقاضا و بازار رقابتی به طور اتوماتیک قیمت ها را کنترل می کند و وظیفه وزارت صنعت در زمینه های مختلف بازی با حقوق و عوارض گمرکی برای تنظیم این بازار است.

وی ادامه داد: بازگشت نرخ ارز به کانال ۱۰ هزار تومان نشان دهنده این است که چند دسته از این بازار در حال خروج هستند و مصرف ارز برای قاچاق و سفته بازان کمتر شده است، اگر یکسان سازی نرخ توسط بانک مرکزی صورت بگیرد و با مدیریت صحیح نرخ نیمایی به نرخ بازار نزدیک شود مشکلات ما رفع خواهد شد.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: مصرف نهایی ارز و تقریبا ۸۰ درصد آن معطوف به واردات کالاست، لذا مردم باید امکان خرید این کالا را با نرخی که درآمدهایشان پاسخگوست داشته باشند.

سیدعلی با بیان اینکه نمی توان در سطح بازار به طور گسترده اقدام نظارت کرد، توضیح داد: باید عرضه و تقاضا بازار را تنظیم کند، همانطور که در برنامه های سوم تا ششم توسعه بحث آزادسازی نرخ ، روان کردن بازار و تعامل تجارت بخش خصوصی با سایر دستگاه ها اشاره شده ست لذا دولت باید از تعیین دستوری نرخ به تدریج فاصله بگیرد.

کد خبر 26044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =