صرافی های بانکی هم راستا با اهداف بازارساز

اقدام موثر بازارساز وقتی در یک بخشنامه می گوید برای چه مصارفی و به چه نحوی می شود ارز را به اشخاص تخصیص داد ضمن اینکه سامانه های مربوطه را نیز به نوعی هوشمند کند که خارج از آن سقف ها امکان پذیرش و ثبت آن در صرافی ها وجود نداشته باشد، یعنی اینکه بازار در کنترل و مدیریت کامل بانک مرکزی است و در این زمینه صرافی های بانکی به عنوان بازوی بانک مرکزی در جهت دهی و ثبات بازار عمل خواهند کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، برخی از صاحب نظران معتقدند یکی از دلایل کاهش قیمت ارز و تعادل در کانال 9 هزار تومان توسط بازارساز کمک صرافی های بانکی به عنوان بازوی بانک مرکزی بوده است. برنامه بانک مرکزی با سکان داری همتی طی دو ماه گذشته کاهش تدریجی قیمت ارز با مداخله در بازار را در دستور کار خود قرار داد که طی آن با فاصله گرفتن از تعیین نرخ دستوری و با کمک ابزارهای بازارساز به ثمر نشست و توانست روند صعودی نرخ دلار را که بیشتر به دلیل عوامل سیاسی و جوسازی روانی در شبکه های مجازی بود متوقف کند.

براین اصل مجموعه اقداماتی برای به تعادل رسیدن نرخ دلار و ایجاد ثبات در بازار ارز در چند ماه گذشته انجام شد و آغازگر آن اعطای اختیار توسط شورای هماهنگی سران سه قوه به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز بود. این فرایند با صدور بخشنامه‌هایی از سوی بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور وایجاد محدودیت در تراکنش‌های بانکی و کاهش سرعت گردش پول برای جلوگیری از قاچاق ارز وارد فاز جدیدی شد تا ضمن ممانعت از فعالیت سوداگرانه در بازار ارز با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی برخورد با دلالان نیز تشدید شود تا بدین طریق بازار ارز شاهد کاهش چشمگیر سفته‌بازی و معاملات صوری باشد که مجموع این اقدامات نقش تعیین کننده ای در کاهش قیمت دلار داشت.

اما در این بین صرافی های بانکی نیز یکی از عواملی بودند که در روزهای اخیر با خارج شدن دلالان از بازار توانستند با درج نرخ های هماهنگ با بانک مرکزی بر تابلوهای صرافی خود بازار ارز را در مسیر درست جهت دهی کنند که این اقدام موجب شد سایر صرافی های آزاد نیز به تبعیت از آنها نرخ های خود را تعدیل کنند. این تعدیل نرخ در حالی صورت گرفته که با توجه به انتظار بازار برای کاهش بیشتر نرخ ارز حتی در مقاطعی نرخ ارز در صرافی‌های بانکی بیش از سایر صرافی‌ها بوده و این صرافی‌ها با توجه به اعلام قیمت بالاتر به خریدار اصلی ارز در بازار تبدیل شده‌اند.

در همین زمینه محسن بوالحسنی مدیرعامل شعب صرافی بانک توسعه صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان بازارساز در ماه های اخیر سعی در حضور بهتر و تاثیرگذارتر در بازار ارز داشته که در مقایسه با گذشته بسیاری از مشکلات مرتفع شده است، اظهار داشت: اقدام موثر بازارساز که با کنترل و اجرای سیستماتیک در غالب بخشنامه و دستورالعمل همراه بود موجب شد تا در حوزه عرضه و تقاضا که می توانست به نوعی منجر به خروج سرمایه از کشور شود و یا التهاب در بازار ایجاد کند، ثبات و آرامش حکمفرما شود تا دیگر چیزی خارج از چارچوب در این بازار وجود نداشته باشد.

وی با تاکید براینکه اقدام بانک مرکزی در کنترل بازار توانست قیمت را در بازار ارز به تثبیت نسبی برساند، یادآورشد: وقتی یک بخشنامه می گوید برای چه مصارفی و به چه نحوی می شود ارز را به اشخاص تخصیص داد ضمن اینکه سامانه های مربوطه را نیز به نوعی هوشمند کند که خارج از آن سقف ها امکان پذیرش و ثبت آن در صرافی ها وجود نداشته باشد، یعنی اینکه بازار در کنترل و مدیریت کامل بانک مرکزی است.

بوالحسنی در ادامه با اشاره به اینکه اقدام اخیر بازار ساز تقاضاهای سوداگرانه و دلالی در بازار ارز را مدیریت کرده است، توضیح داد: به طور مثال در گذشته اگرهر فردی می توانست 5 هزار معادل یورو از صرافی ها خریداری کند با توجه به اینکه سامانه در آن زمان هوشمندی لازم را نداشت فرد می توانست این حجم از مبلغ را  در چند صرافی در روز تکرار کند یا در روزهای بعد هم به کرات این کار را ادامه دهد و با یک کارت ملی دهها و یا صدها هزار دلار و یا یورو ارز خریداری کند. اما اکنون بخشنامه اخیر بانک مرکزی این اجازه و دسترسی را به گونه ای طراحی کرده که خارج از مصارف 23 گانه، برای هر کارت ملی فقط می توان معادل 2 هزار معادل یورو اختصاص پیدا کند و از آنجا که سامانه هوشمند تعریف شده که اگر فردی در این سرفصل خریدی را از یک صرافی انجام بدهد تا پایان سال دیگر امکان خرید از هیچ صرافی را ندارد.

مدیرعامل شعب صرافی بانک توسعه صادرات در مورد بخشنامه اخیر بانک مرکزی در محدودیت تراکنش های بانکی اذعان داشت: با این بخشنامه بازار پولی و مالی از چند منظر مدیریت می شود هم از سمت گردش پول و هم از جایگاه سقف تراکنش ها که به نظر می رسد الزام آور است برای صحت عملیاتی که در سیستم بانکی و پولی کشور در حال حاضر رخ می دهد.

به گفته بوالحسنی این سیاست گذاری ها به درستی در مسیر خود در حال اجرا است زیرا پیش از این رقم های بسیار کلانی به صورت چک های بانکی در دست مردم گردش داشت بدون اینکه با هدف اصلی خود که جابه جایی وجه برای اهداف مشخص و روشن بود صورت بگیرد. در بسیاری از موارد این چک ها بین دلال ها دست به دست می شد بدون آنکه منشا آن مشخص باشد اما اکنون با اجرای این بخشنامه به عنوان مثال چک بانکی که دریافت می شود را دیگر نمی توان انتقال داد تا دهها دست بچرخد براین اصل سلامت و شفافیت درنقل و انتقال سیستم بانکی بسیار زیاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این بخشنامه از سوی بانک مرکزی در بحث قاچاق ارز هم موثر است؟ خاطرنشان ساخت: ارز مقوله ای است که یک طرف آن ریال است یعنی یا آن را خریدار می کنید و یا به فروش می رسانید و از آنجا که در داد و ستد مبالغ ارزی به لحاظ نرخی که وجود دارد ما به ازای آن باید مبالغ ریالی کلانی پرداخت شود، وقتی سیستم یک پارچه ای وجود نداشته باشد نقدینگی به راحتی بدون آن که منشا آن مشخص باشد در گردش قرار می گیرد و بدین طریق نقش واسطه ها و دلالان پررنگ می شود که می توانند بازار ارز را متلاطم کنند اما با وجود سیستم های کنترلی جدید سلامت و مدیریت بازار ارز تضمین شده است.

دلالی در فضای مجازی و ایجاد کارشکنی در مسیر اقدامات بازارساز برای کنترل بازار ارز موضوع مهمی است که بوالحسنی در مورد آن معتقد است: یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد بحث برخوردهایی است که در این مورد صورت می گیرد چه به صورت فیزیکی و چه در فضای مجازی که دراین مورد دیدگاه های دوگانه ای وجود دارد برخی معتقدند که اساسا برخوردهای امنیتی با مقوله اقتصاد و ارز در فضای مجازی و بازار نتیجه مثبتی ندارد و چه بسا تاثیرمعکوس هم داشته باشد؛ اما در مقابل گروهی دیگر این ایجاد این تنگناها را یک ضرورت در مورد به سامان رساندن مباحث دلالی و واسطه گری می دانند.

وی در ادامه افزود: اما آنچه که اکثریت برآن تاکید دارند این است که دولت و حاکمیت در مقاطعی که در این حوزه ها سوءاستفاده می شود و امنیت بازارها به خطر می افتد می بایست مدیریت بازار راز را به دست بگیرند. در این زمینه حتی اگر درفضای اجتماعی و مجازی این موارد به چالش کشیده می شود باید مدیریت هوشمندانه ای اتخاذ شود زیرا به نظر می رسد در این راستا کانال ها و سایت هایی وجود دارند که به صورت غیر واقعی نرخ هایی را اعلام می کنند یا حداقل اینکه اگر آن نرخ ها در بازار واقعی نیز وجود دارد به نوعی با جریاناتی که ایجاد می کنند موجب التهاب در بازار می شوند، که در این مقاطع زمانی حضور در میدان به عنوان یک ابزار کنترلی بسیار حایز اهمیت است اما باید دقت شود که برخوردها در این حوزه مدیریت شده و هوشمندانه باشد زیرا کنترل در درازمدت تاثیرگذار نخواهد بود و تنها باید با توجه به ضرورت ها انجام پذیرد.

 

کد خبر 26050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =