تدوین بسته ۴ وجهی ساماندهی بازار خودرو

وزیر صمت: بسته‌‌‌‌ای طراحی شده تا در بلندمدت مشکلات صنعت خودرو به طور اساسی برطرف شود. وضعیت تولید در صنعت خودرو در حال بهبود است. رویکرد این بسته حمایت از تولید داخلی، افزایش تولید، افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمت است

در شرایطی که آثار سوء بازگشت تحریم ها در بسیاری از بخش های اقتصادی و سیاسی مدیریت شده است، صنعت خودرو همچنان در بخش های مختلف خود با مشکلاتی از جنس تحریم، رکود بازار، کمبود نقدینگی و بعضاً خلاء های قانونی دست و پنجه نرم می کند.

تامین قطعات وارداتی، تهیه مواد اولیه زنجیره قطعه سازی داخلی، حواشی و بحث های مربوط به قیمت گذاری خودرو و نوسانات ارزی عمده کلیدواژه هایی هستند که این روزها در بازار خودرو مطرح می شوند. امید می رود در حال حاضر با عزم جدی دولت و عوامل اجرایی و مدیریتی بازار خودرو شاهد بازگشت ثبات به بازار خودرو باشیم.

خبرهای خوش رحمانی برای بازار خودرو؛ بسته حل مشکلات خودرویی در دست تدوین است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون اصل ۹۰ درخصوص قیمت های جدید خودرو گفت:¬ بر اساس فرمول پیش بینی شده با کاهش قیمت درنهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار خواهیم رسید.

رحمانی روز یکشنبه در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ که با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو برگزار شد تصریح کرد: هم‌‌‌اکنون به دلیل کمبود نقدینگی با کاهش تولید یا تولید ناقص در خودروسازی‌ها مواجه هستیم و در جلسه‌‌‌ای که با معاون اول رئیس‌جمهور درباره تامین نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان داشتیم در این باره تصمیم‌گیری شد و این تصمیم به افزایش تولید کمک خواهد کرد. وی با اعلام اینکه روند تولید خودرو طی هفته های آتی افزایش خواهد داشت افزود: در حال حاضر بسته‌‌‌‌ای طراحی شده تا در بلندمدت مشکلات صنعت خودرو به طور اساسی برطرف شود.

وضعیت تولید در صنعت خودرو در حال بهبود است و تلاش می‌کنیم که میزان تولید خودرو افزایش یابد و مشکلی برای تامین خودرو نباشد. رویکرد این بسته حمایت از تولید داخلی افزایش تولید،افزایش کیفیت و متعادل کردن قیمت است و این بسته در نهایت باید منجر به اصلاح ساختارها و وضعیت فعلی خودروسازی کشور شود تا هر از چند گاهی شاهد نوسانات در این صنعت نباشیم.

به گزارش اگزیم نیوز، هفته گذشته همزمان با اعلام قیمت چهار محصول ایران‌خودرو بحث های زیادی پیرامون قیمت گذاری در بازار خودرو مطرح شد. این شرکت در شرایطی که زنجیره خودروسازی کشور از یک طرف و مشتریان ازسوی دیگر در انتظار اعلام قیمت‌های جدید ازسوی ستاد تنظیم بازار بودند، اعلام کرد که چهار محصول خود را با قیمت جدید و تحویل ۱۵ روزه پیش‌فروش خواهد کرد.

پیش از این تصور می‌شد همچون رویه پیشین، قیمت تمامی خودروها از سوی سازمان حمایت یا ستاد تنظیم بازار به خودروسازان ابلاغ شود اما قیمت‌های جدید در نگاه اول، به‌نوعی آزاد‌سازی قیمت خودرو را تداعی می‌کرد؛ چراکه محصولات مذکور با فرمول پنج درصد کمتر از حاشیه بازار تعیین شده بود. آنچه ازسوی این شرکت و وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان شد این بود که اختیار قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان با خودروساز است و این شرکت فعالیت غیرقانونی نداشته است. پذیرش افزایش چند ده میلیونی قیمت ها در بازار خودرو که بخش عمده آن تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز رخ داده است، برای جامعه مشکل است لذا همانطور که پیش تر عنوان شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته ساماندهی و حمایتی بازار خودرو خبر داده است.

انتظار برای تثبیت و کاهش قیمت ها

به گزارش اگزیم نیوز، روز گذشته همزمان با ثبات نسبی نرخ ارز، شاهد ثبات قیمت خودروها نیز بوده ایم. نگاهی به قیمت دیروز خودروها گویای کمبود تقاضا در بازار است، چرا که به نظر می رسد همزمان با اعلام خبر پیش فروش محصولات ایران خودرو و حتی فروش فوری محصولاتی همچون وانت آریسان، پارس اتومات و هایما ، تقاضا برای خودرو فروکش کرده و همه در انتظار برای ثبات بیشتر قیمت ارز از یک سو و تعیین قیمت های جدید خودروها از سوی دیگر هستند. این شرایط در حالی است که باید کاهش قدرت خرید را نیز در کاهش تقاضا موثر دانست اما به هرحال این روند کاهشی به رکود بیشتر بازار دامن زده و اثر خود را بر قیمت خودروها نیز گذاشته است.

نگاهی به قیمت محصولات ایران خودرو نشان می دهد که بیشتر این تولیدات از ثبات قیمت و یا کاهش جزئی برخوردار بوده اند اما در این میان سمند EF7 با افزایش یک میلیون تومانی به 63 میلیون تومان رسید و مدل دوگانه سوز این خودرو نیز یک میلیون و 600 هزار تومان افزایش را تجربه کرد تا به مرز 65 میلیون تومان برسد. سمند سورن، دنا، رنو تندر پلاس اتومات و هایما S7 نیز هرکدام با افزایش یک میلیون تومانی به ترتیب به 78، 83،117 و 206میلیون تومان رسیدند. 207 صندوقدار نیز با یک میلیون و نیم کاهش به 121 میلیون و 500 هزار تومان رسید و رانا نیز کاهش 500 هزار تومانی قیمت را تجربه کرد تا در مرز 62 میلیون تومان بایستد. H30 CROSS نیز با 500 هزار تومان افزایش 98 میلیون و 500 هزار تومان شد. روند تغییرات قیمتی تولیدات ایران خودرو در حالی است که نگاه به محصولات سایپا نشان از ثبات قیمت ها دارد و تنها تیبا با افزایش 500 هزار تومانی، 41  میلیون تومان شد و چانگان نیز با افزایش 2 میلیون تومانی قیمت به مرز 130 میلیون تومان رسید.

دومینوی چالش های صنعت خودرو

به گزارش اگزیم نیوز، در شرایطی که چالش های کسب‌وکارهای حوزه خودرو موانعی را برای قطعه‌سازان، خودروسازان و واردکنندگان خودرو رقم زده است، بیکاری گسترده نیروهای فعال نیز در این بخش ایجاد شده است. در عین حال اغلب خریداران خودروهای داخلی و خارجی با مشکلات عمده‌ای مواجه شده‌اند که در راس آنها عدم دریافت خودروهای ثبت‌نام شده در دوره‌های قبلی پیش فروش است. در بخش خودروهای تولیدی نیز همچنان موانعی وجود دارد و دامنه کثیری از خودروهای مونتاژی را در بر می‌گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان و واحدهای تولید داخلی به دلایلی از جمله قطع همکاری با شرکت‌های خارجی همکار، کمبود یا نبود قطعاتی که دانش ساخت آنها در اختیار کشور نیست (ایربگ، سیستم توربو، انواع سامانه‌های ترمز و سیستم‌های هوشمند موتور و...) و عدم دسترسی به سیستم مالی جهانی از شرایط عادی به دور بوده و علاوه بر افت درآمد و سود، با کاهش اعتبار در بین مشتریان خود در داخل و همکاران خود در خارج از کشور مواجه شده‌اند.

شایان ذکر است، مشکلات صنعت خودرو ‌نه‌تنها به بیکاری گسترده و تعطیلی واحدهای قطعه‌سازی در کشور منتهی شده بلکه به دلیل موانع واردات به موقع قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع این بخش یا حداقل صدور مجوز قیمت‌گذاری آزاد، کاهش تولید را بین ۱۰ تا ۴۰ درصد بسته به نوع خودرو و عمق داخلی‌سازی رقم زده است.

علاوه بر این ها، ساختار حقوقی یکطرفه قراردادهای فروش که در هنگام عقد از سوی افراد موردتوجه قرار نمی‌گیرد، در مقطع فعلی و با بروز بحران‌های غیراقتصادی واقعیت خود را نشان داده و ضرورت بازنگری در آنها را الزامی می‌سازد. وجود بندهایی در این قراردادها که به زیرکی از سوی وکلای شرکت‌های فروشنده طراحی شده، زمینه هرگونه انصراف یا شکایت را به‌دلیل عدم اعاده حقوق شاکی از بین برده و عملا فرد را در قبال شرکت‌های فروشنده خلع‌سلاح می‌کند.

 

کد خبر 26062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =