گستره پایه مالیاتی می تواند جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی باشد

اخذ مالیات می تواند یک جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی باشد البته به شرطی که تنها گستره پایه مالیاتی افزایش پیدا کند و معافیت های اقتصادی به حداقل برسددر این صورت بیش از عددی که در بودجه ۹۸ پیش بینی شده است قابل وصول و تحقق خواهد بود

به گزارش اگزیم نیوز، بر اساس تازه‌ترین آمار بخش درآمدهای مالیاتی که توسط بانک مرکزی منتشر شده بیش از ۷۰ درصد از درآمد مالیاتی ایران در هفت ماهه نخست سال جاری محقق شده است.

بر همین اساس دولت در بودجه سال جاری میزان درآمدهای کل کشور را ۲۱۶ هزار میلیارد تومان مصوب کرده بود که میزان درآمدهای مصوب برای هفت ماهه نخست امسال ۱۲۸ هزار میلیارد تومان بوده، اما تاکنون تنها ۷۵.۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق شده است.

بر اساس این گزارش، درآمدهای مالیاتی مصوب در بودجه برای هفت ماهه نخست سال ۸۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که براساس آمار بانک مرکزی تا پایان مهر ماه سال جاری تنها ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق مالیات به دست آمده است و طبق بودجه باید تا پایان سال به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برسد. در بودجه ۴۳ هزار میلیارد تومان نیز باید از سایر محل‌ها تامین می‌شده که در این بخش نیز تنها ۱۵ هزار میلیارد تومان محقق شده است.

در همین زمینه مهدی پازوکی اقتصاددان در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه در صورت بازنگری در روندهای موجود اقتصاد امکان تحقق رشد درآمدهای مالیاتی برای سال جاری و بودجه سال 98 وجود دارد، اظهار داشت: منابع اصلی درآمد دولت نفت و مالیات است که اکنون به دلیل تحریم های نفتی درآمدهای این بخش با کسری روبرو شده بنابراین تنها منبع اصلی دولت در حال حاضر مالیات است که در این مورد با توجه به شرایط فعلی اقتصاد با افزایش نرخ مالیات مخالف هستم زیرا رکود را تشدید می کند اما به جای آن باید پایه مالیاتی بالا برود و گستره آن بیشتر شود زیرا بالا رفتن گستره مالیاتی، بدان معناست که معافیت‌های مالیاتی باید به سمت صفر میل کند.

این اقتصاددان راهکار رسیدن به رشد درآمدهای مالیاتی را در مسدود سازی فرار مالیاتی دانست و افزود: در اقتصاد ایران ضمن وجود فرار مالیاتی بالا، معافیت های اقتصادی زیادی هم هست که می توان از طریق طراحی سیستم مالی کارا این مالیات ها را قابل وصول کرد.

به گفته پازوکی اخذ مالیات می تواند یک جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی باشد البته به شرطی که تنها گستره پایه مالیاتی افزایش پیدا کند و معافیت های اقتصادی به حداقل برسد که در این صورت بیش از عددی که در بودجه 98 در این زمینه پیش بینی شده قابل وصول و تحقق خواهد بود.

وی در ادامه افزود : نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی در ایران 5/7 درصد است در حالیکه در ترکیه که درهمسایگی ما قرار دارد این شاخص 20 درصد است، جلوگیری از فرار مالیاتی دهک های برخوردار و صاحبان درآمد با استفاده از تجارب و دانش کشورهای پیشرو و همچنین طراحی سیستم مالیاتی کارا می تواند دولت را در تحقق کامل بودجه 98 یاری کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه به نظر من رقم درآمد اصلی دولت باید از راه مالیات تأمین شود، عنوان کرد: در اقتصاد ایران 20 درصد شامل معاف از مالیات و 40 درصد فرار مالیاتی وجود دارد. یعنی فقط 40 درصد مالیات دریافت می شود و این در حالی است که سالم‌ترین راه درآمد کشور مالیات است. براین اصل پول نقد باید فقط برای پروژه‌های زیربنایی و نفتی هزینه شود و  اداره امورجاری کشور باید از منبع درآمد مالیات کشور انجام پذیرد همانگونه که در همه کشورهای توسعه‌یافته نیز این اتفاق رخ می‌دهد.

پازوکی معافیت مالیاتی را تنها مختص به مناطق محروم می داند و در این زمینه معتقد است: اگر در سیستان و بلوچستان نرخ مالیات را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی نزدیک به صفر کنیم جذابیت لازم را برای توسعه سرمایه گذاری در این مناطق ایجاد کرده ایم. از سوی دیگر نظام مالیاتی کشور باید به مثابه یک چتر تمام فعالیت های دولتی، خصوصی و شبه دولتی را در بربگیرد تا مالیات خود را پرداخت کنند و در این زمینه نباید استثنایی وجود داشته باشد.

این اقتصاددان کاهش هزینه های جاری دولت را یکی از راه های تامین منابع بودجه دانست و افزود: مخارج دولت از دو بخش عمرانی و جاری تشکیل می‌شود. در بخش بودجه جاری باید هزینه‌های غیرضروری دستگاه‌ها کاهش یابد. در این بخش دولت به تنهایی توانایی ندارد، بلکه مجموع حاکمیت به ویژه مجلس نقش اصلی در کاهش مخارج را به عهده دارد. همچنین در مورد انتشار اوراق قرضه به عنوان یکی از راه های عبور از چالش نیز دولت باید نرخ سود این اوراق را نسبت به قبل افزایش دهد چرا که در غیر این صورت نمی تواند حجم نقدینگی در اقتصاد را به این وسیله کاهش دهد.

کد خبر 26063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =