دو قرارداد تجارت ترجیحی و سرمایه گذاری بین ایران و هند

اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران، عصر دیروز ۲۸ آذر ماه، میزبان هیات بلند پایه هندی بود

اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران، عصر دیروز ۲۸ آذر ماه، میزبان هیات بلند پایه هندی بود.
 
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، سوراب کومار، سفیر هند در ایران، سید مجتبی موسویان، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت، بنی اسدی، رییس اداره امور هند در وزارت امور خارجه و بهمن عشقی، دبیر کل اتاق بازرگانی تهران و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور با هدف هم‌اندیشی برای توسعه مبادلات اقتصادی میان ایران و هند شریک بزرگ تجاری به‌ویژه در دوره تحریم، گرد هم آمدند.
 
بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سبقه تاریخی و فرهنگی مناسبات دو کشور ایران و هند گفت: سابقه چهار هزار ساله دوستی دو کشور از جمله امتیازات بی نظیری است که می تواند بستر توسعه تعاملات اقتصادی و سیاسی گردد.
 
عشقی از ایران بعنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه یاد کرد و گفت: هند با اقتصاد رو به رشد خود یک کشور قدرتمند فرامنطقه‌ای است و علاوه بر این به دلیل ماهیت دمکراسی هند، تمدن و فرهنگ تساهل آمیخته با ادیان مختلف، این کشور بدل به نماد صلح در دنیا شده است.
 
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقش دو کشور در دوران تحریم تصریح کرد: هند در دوره قبلی تحریم ها نقش مهمی در تامین نیازهای ایران داشت و در کنار ایران بود،  امروز نیز علیرغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا هندی‌ها دوستان پایدار ما باقی مانده‌اند؛ خرید نفت از ایران از سوی هند ادامه دارد و امیدواریم تا پس از پایان زمان معافیت باز هم به خرید خود ادامه دهند
 
عشقی گفت : ملت ایران دوستان خود را در برهه‌های تاریخی شناخته است؛ از آنجاییکه ترامپ سیاست های تحریمی خود را بر پایه فشار اقتصادی بنا نهاده و چین و هند را بعنوان دو غول اقتصادی جهان و نیازمند انرژی،وارد یک جنگ اقتصادی کرده، بلکه همه اقتصادهای نوپا را با چالش روبرو کرده است.
 
دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به همکاری‌‌‌های دو کشور در پروژه‌‌‌های مختلف ابراز داشت: چابهار یک نمونه خوب از همکاری دو کشور است و حتی آمریکایی‌‌‌ها نیز با احتیاط در این خصوص قدم برداشتند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این همکاری می‌‌‌تواند مدلی برای آینده باشد.
 
عشقی خاطر نشان کرد: بندر چابهار مطمئن‌‌‌ترین خط ارتباطی برای دسترسی هند به روسیه و اروپا شرقی ایران است و اهمیت این موضوع با اندازه ای است که در حاشیه تحریم ها قرار گرفته است؛ تکلیف خط لوله صلح کماکان مشخص نیست و به دلیل اهمیت برای دو کشور پاکستان و ایران بعنوان منبع یک درآمد پایدار می بایست پیگیری شود با این پروژه می‌‌توانیم تا ۲۰۰ سال آینده گاز هند را تامین کنیم.
 
سوراب کومار، سفیر هند در ایران در ادامه این همایش گفت: هند یکی از سریع ترین اقتصاد های بزرگ رو به رشد در دنیا و ششمین اقتصاد در زمینه تولید ناخالص ملی(GDP)؛ سومین اقتصاد بزرگ در زمینه تولید ناخالص ملی- برابری قدرت خریدPPP است.
 
وی افزود: هند از تولید ناخالص ملی رو به رشدی برخوردار است و پیش بینی می شود رشدی ۷۶ درصدی را تجربه کند.
 
کومار با اذعان به اینکه تا ۱۵ سال آینده، هند یکی از سه قدرت اقتصادی بزرگ جهان خواهد بود، گفت: بهبود ۲۳ رتبه ای در لیست سهولت انجام کسب و کار از سوی بانک جهانی و قرار گرفتن در رتبه ۷۷ جهان از جمله علائم روشنی
چشم انداز آتی اقتصاد هند است.
 
کومار با بیان اینکه تقاضای داخلی موتور محرکه اقتصاد است، گفت: با این حال، تجارت هند به طور چشمگیری رشد یافته و با وجود اینکه تجارت جهانی از سال ۹۷ تا کنون ۲.۵ برابر افزایش یافته، اما تجارت هند با بیش از ۱۰ برابر افزایش مواجه بوده است.
 
سفیر هند در ایران، تولید ناخالص داخلی هند را ۲.۶۰ تریلیون دلار اعلام کرد و گفت: عمده واردات هند را فرآورده های نفتی با ۲۳.۳ درصد، کالاهای الکترونیکی با ۱۱.۱ درصد، مواد شیمیایی آلی با ۱۰.۱۴ درصد، طلا و نقره با ۷.۹ درصد و ماشین آلات با ۷.۴ درصد از کل واردات این کشور شامل می شود.
 
وی بیان داشت: ایران در رتبه یازدهم لیست مبادی واردتی هند قرار گرفته و رقمی معادل ۱۱.۱ میلیارد را به خود اختصاص داده که ۲.۴ درصد از کل واردات این کشور است.
سفیر هند در ایران اعلام کرد: دو قرارداد تجارت ترجیحی و قرارداد دوجانبه سرمایه گذاری بین دو کشور درحال نهایی شدن است و بر اساس این قراردادها ایران و هند می‌توانند در چارچوب بهتری همکاری کنند و روابط قوی تری در سال‌های آینده داشته باشند.
 
وی مکانیسم استفاده از روپیه برای تجارت کالاهای که تحریم نیستند را راهکار مناسبی برای موقعیت فعلی دانست و گفت: هند نسبت به 10 تا 15 سال قبل بسیار تغییر کرده و با افزایش حجم تجارت هند، فرصت خوبی برای توسعه تجارت بین ایران و هند فراهم شده است.
 
سفیر هند بیان داشت: هند از منظر تولید ناخالص داخلی از بریتانیا پیش افتاده و GDP خود را به 2.6 تریلیون دلار رسانده است؛ همچنین میزان نسبی اقتصادی به نسبت قدرت خرید، هند پس از آمریکا و چین قرار دارد.
کومار اذعان داشت 26 درصد صادرات و واردات هند را کالاهای فنی و مهندسی تشکیل می دهد که میزان این کالاها درسبد کالایی ایران بسیار کم است و ضروری است با برنامه ریزی درست و مدون، حوزه های دارای مزیت را شناسایی کرد؛ بر این باور هستیم که با مدیریت صحیح، میزان مبادلات تجاری ایران و هند به بیش از 20 میلیارد افزایش پیدا خواهد کرد.
 
وی با ذکر این مهم که صادرات غیر نفتی در سبد تجاری دو کشور کم است، گفت: تنها 2.7 درصد صادرات از هند به ایران و 2.1 درصد صادرات از ایران به هند صادرات غیر نفتی است و لازم است تلاش کافی برای افزایش صادرات غیرنفتی صورت بپذیرد.
 
به گفته سفیر هند در ایران با وجودیکه وضعیت تجاری ایران و هند مناسب است اما کماکان حجم نسبت تجارت ایران با چین از هند بیشتر است.
 
سفیر هند با اعلام اینکه تجارت کالاهای مشمول تحریم‌های ثانویه آزاد است گفت: زمان آن رسیده که به سبد تجاری دو کشور تنوعی بیشتری بدهیم؛ برای تجارت کالاهایی که مشمول تحریم نیستند مکانیسم روپیه وجود دارد و در این شرایط باید از ظرفیت معافیت چابهار از تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکایی ها به نحو مطلوب‌تری استفاده شود.
 
کومار در مورد حجم خرید نفت از ایران گفت: هند 300 هزار  بشکه نفت در روز، از ایران خریداری می کند، که با متوسط ۶۰ دلار برای هر بشکه به رقمی معادل 540 میلیون دلار در ماه می رسیم که ایران میتواند با این پول برای خرید از هند اقدام کند.
 
وی با اذعان به اینکه مکانیسم روپیه قویتر از هر مکانیسم دیگر برای انجام مبادلات مالی است؛ افزود: مکانیسم روپیه قوی‌تراست و امکانات بیشتری را به نسبت SPV ایجاد می‌کند. هر چند که ما می‌دانیم  این مکانیسم مشکل‌هایی دارد که طی دو هفته اینده حل شود.
 
سفیر هند در ایران با اعلام آمادگی برای رفع مشکلات تجار گفت: خوشبختانه درمورد صدور ویزا مشکلی وجود ندارد، امکان اعطای ویزا به صورت آنلاین فراهم است.
 
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در ارتقا سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و هند در شرایطی به برنامه کاری پارلمان بخش خصوصی و سفارت هند در ایران تبدیل شده است که این کشور در زمره پنج مقصد عمده صادراتی ایران در سال ۱۳۹۷ قرار گرفته است.
 
هند در شمار خریداران عمده نفت ایران نیز قرار دارد و به دنبال معافیتی که آمریکا برای این کشور قائل شده، هند در کنار هفت کشور دیگر ‌می‌تواند تا شش ماه خرید نفت از ایران را ادامه دهد و در عین حال اجازه دارد در ازای نفت، کالاهایی در حوزه کشاورزی، غذایی، دارویی و پزشکی به ایران صادر کند. مساله مهم نحوه انتقال پول نفت از هند به ایران است که باید توسط بانک‌های مرکزی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
کد خبر 26089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =