آغاز به کار  بانکداری شرکتی در اگزیم بانک ایران با بیست مشتری

مسعود عبدیان: از دو سال پیش کلید آغاز این حرکت زده و طی آن تعدادی از مشتریان از سه شعبه بانک توسعه صادرات، انتخاب و بصورت آزمایشی کار با آنها آغاز شد؛ بر اساس تجربیات حاصل از این دوره آزمایشی، بانک تصمیم گرفت پروژه اصلی بانکداری شرکتی را با بیست مشتری از دوازده شعبه سراسر کشور آغاز کند

 مریم خورشیدی-بانکداری شرکتی یک مدل کسب و کار و استراتژی کلان و پیچیده و نظام‌مند است که تلاش دارد کلیه نیازهای مشتریان شرکتی را با بهره‌گیری از ساختار، مدل‌ها و فرآیندهایی کاملا متفاوت از گذشته، پاسخ دهد و تخصص و تجربه تامین مالی در بازار سرمایه را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. با توجه به جهانی شدن بازارهای مالی و فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها در سطح جهانی، بانکداری شرکتی به عنوان یک نیاز اصلی و اساسی کسب و‌کار در دنیای امروز از یک سو به تامین مالی از بخش‌های مختلف بازارهای مالی جهانی برای مشتریان خود می‌پردازد، از سوی دیگر خدمات بانکی متنوعی را برای کمک، تسهیل و تسریع تعاملات تجاری در اقصی نقاط دنیا برای زنجیره ارزش مشتریان خود فراهم می‌آورد.

بر این اساس هدف اصلی بانک توسعه صادرات ایران در ارائه خدمات بانکداری شرکتی، تغییر رویکرد بانک در مسیر تحقق هدف حمایت از صادرات از وظیفه محوری و محصول محوری به مشتری محوری و راه حل محوری است. تدابیر اندیشیده شده در نظام بانکداری شرکتی بانک توسعه صادرت ایران به گونه‌ای است تا تمامی نیازهای مالی و بانکی یک کسب و کار صادراتی را به بهترین، سریع ترین و دقیق ترین شکل ممکن در قالب خدمات و محصولات برآورده سازد و زمینه‌های رشد و شکوفایی مشتریان منتخب صادراتی را بیش از پیش فراهم آورد.

مسعود عبدیان در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص اهداف بانک توسعه صادرات از ورود به فرایند بانکداری شرکتی گفت: در بانکداری شرکتی، هدف این است که یکسری از مشتریان خاص بانک انتخاب شده و به آنها سرویس های ویژه ارائه شود.

عبدیان افزود: از دو سال پیش کلید آغاز این حرکت زده و طی آن تعدادی از مشتریان از سه شعبه بانک توسعه صادرات، انتخاب و بصورت آزمایشی کار با آنها آغاز شد؛ بر اساس تجربیات حاصل از این دوره آزمایشی، بانک تصمیم گرفت پروژه اصلی بانکداری شرکتی را با بیست مشتری از دوازده شعبه سراسر کشور آغاز کند.

رئیس اداره بازاریابی بانک توسعه صادرات تشریح کرد: طی بانکداری شرکتی، بانک سقف اختیارات شعبه ای که مشتری در آن حساب دارد را تحت شرایطی خاص تا سقف هیات مدیره بانک ارتقا می دهد؛ به این صورت که شعبه این اختیار را دارد که هر مصوبه ای برای مشتریان بانکداری شرکتی وجود دارد، عینا مصوبه قبلی را بدون ارسال به مرکز تکرار کند

 عبدیان خاطرنشان کرد: در فرایند بانکداری شرکتی، حتی اگر مشتری درخواست بیشتری نسبت به مصوبه قبلی داشته باشد، شعبه بانک به اندازه سقف مصوبه قلبی با وی توافق کرده و برای تامین ما به التفاوت، پرونده به مرکز ارسال خواهد شد.

مسعود عبدیان افزایش سرعت اجرای مصوبات شعبه را از امتیازات مهم بانکداری شرکتی دانست و گفت: این دستورالعمل بانک مرکزی منتج به این شده که بعضا در همان روز صدور مصوبه از سوی شعبه، مراحل اجرایی آن آغاز شده  که به معنای کاهش بروکراسی در مسیر اعطای تسهیلات و خدمات از سوی بانک است.

وی یادآور شد: امتیاز ویژه بانکداری شرکتی برای بانک، افزایش میزان وفاداری مشتریان خاص و بزرگ بانک می شود؛ در وهله اول با پیاده سازی این فرایند، رقابت برای تطبیق با معیارهای بانکداری شرکتی در میان مشتریان ایجاد می شود که حاصل آن ایجاد تحرک و انگیزه بیشتر برای دریافت تسهیلات از بانک توسعه صادرات است.

عبدیان گفت: مشتریانی در طرح بانکداری شرکتی وارد می شوند که علاوه بر عملکرد خوب، از تنوع در استفاده از خدمات بانک توسعه صادرات نیز برخوردار بوده و صرفا به دنبال یک نوع از تسهیلات بانکی نباشند؛ در مجموع تنوع در استفاده از خدمات، سطح عملکرد مشتری، کارنامه فعالیت مشتری و قرارداشتن در لیست مشتریان VIP  باشگاه مشتریان از جمله مواردی است که در ارائه خدمات بانکداری شرکتی برای مشتریان لحاظ می شود.

 به گفته رئیس اداره بازاریابی بانک توسعه صادرات، این رویکرد باعث می شود همزمان با کاهش بروکراسی، وقت بیشتری در اختیار ستاد مرکزی از جمله مدیریت امور اعتبارات، هیات مدیره و کارشناسان مرتبط برای پرداختن به امور اولویت دار دیگر از جمله طراحی خدمات جدیدتر برای مشتریان قرار بگیرد؛ چرا که مشتری که امتحان خود را پس داده و سابقه همکاری مفید با بانک توسعه صادرات در سالیان طولانی داشته، دیگر نیازی به معطل ماندن در مسیر اعطای تسهیلات نیست.

عبدیان بیان داشت: با این سیاست، بانک به مشتریان خاص و نمونه خود این پیام را متبادر می کند که توجه خاصی به آنها دارد و انتظار دارد متقابلا سطح عملیات، مراودات مالی خود را متناسب با خدمات یادشده، ارتقا دهند.

وی اظهار داشت: اهمیت بانکداری شرکتی در شرایط تحریم از به دلیل کاهش جذابیت های حوزه اقتصادی و اخلال در فعالیت های بانک ها در بخش ارائه خدمات برون مرزی، مشخص می شود؛ بانکداری شرکتی ابزاری است که بتوانیم جذابیت و انگیزه را برای مشتریان خود حفظ کنیم.

 رئیس اداره بازاریابی بانک توسعه صادرات، پروسه بانکداری شرکتی بانک توسعه صادرات را در مختصات یادشده برای بانک، تمرینی دانست که اگر برای این تعداد مشتری جوابگو بود، دامنه آن را گسترش داده و در معیارهای بانکداری خود تجدیدنظر کنیم؛ توقع داریم در صورت روند مطلوب این طرح، در هر شعبه یک تا دو مشتری بانکداری شرکتی داشته و منحصر به بیست مشتری در دوازده شعبه نباشیم.

 مسعود عبدیان گفت: بنا داریم تا انتهای سال جاری با بیست مشتری یادشده کار کنیم و پس از دریافت بازخوردها و استخراج نتیجه عملکرد آنها، اثر رویه تازه را در قالب بانکداری شرکتی سنجیده و پس از تدوین گزارشی در این راستا، میزان تاثیرگذاری آن را مشخص کنیم؛ در صورت دریافت نتیجه مطلوب و موفقیت آمیز بودن این طرح، قطعا گسترش آن در دستور کار بانک قرار خواهد داشت.

 

 

 

کد خبر 26098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =