رشد ۴۶ درصدی صادرات طلای سرخ

صادرات زعفران در ۸ ماه ابتدای سال از رشد ۴۶ درصدی برخوردار بود که از جمله دلایل آن ورود زعفران به معاملات آتی بورس کالا برای اولین بار است که با استقبال معامله گران از قرارداد آتی علاوه بر افزایش حجم معاملات و توسعه بازار این قراردادها، عرضه زعفران در بورس قیمت های واقعی را کشف و معاملات آن را شفاف کرد

به گزارش اگزیم نیوز با توجه به ثبت نظام زراعت زعفران مبتنی بر قنات به عنوان سومین میراث کشاورزی جهانی از ایران در سازمان فائو، از میان هزاران درخواست واصله از کشورهای مختلف که پیش از این فقط پنجاه و چهار درخواست در کل جهان موفق به عبور از فرآیند سخت گیرانه نظام ثبت فائو گردیده بودند که از کشورمان نظام کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان در سال ۱۳۹۳ و نظام تولید انگور ملایر در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین و دومین میراث کشاورزی مهم جهانی از کشورمان نیز در میان این فهرست قرار دارند.

در همین زمینه غلامرضا میری نایب رییس شورای ملی زعفران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به ثبات قیمت در بازار زعفران، از رشد 46 درصدی این محصول در 8 ماه ابتدای سال جاری خبر داد و اظهار داشت: با توجه به پایان فصل برداشت وضعیت تولید این محصول مطلوب گزارش شده اما هنوز آمار دقیقی از میزان برداشت در دست نیست.

وی با اشاره به موانع پیمان سپاری ارزی برای صادرات زعفران، پیشنهاد داد که روش خود اظهاری جایگزین پیمان سپاری ارزی شود تا میزان صادارت و قیمت ارزی آن توسط صادرکنندگان اعلام شود و نه اینکه رقم پایه ای خاص از سوی دولت برای این منظور اعلام شود.

به گفته میری تجارت طلای سرخ ایران به عنوان یک محصول ارزآور، سالانه حدود 400 میلیون دلار برای کشور درآمد کسب می کند که در شرایط تحریم می تواند به عنوان یک محصول صادراتی غیر نفتی بسیار تاثیرگذار باشد. اما مبنای 1450 دلاری که دولت برای صادرکنندگان زعفران به عنوان بازگشت ارز یک کیلوگرم زعفران در نظر گرفته مشکلاتی را به وجود آورده که نیاز به بازنگری دارد.

نایب رییس شورای ملی زعفران اعمال سیاست های نامناسب صادراتی، وجود دلال ها در بخش تولید و بروز پدیده خشکسالی را مهمترین موانع رشد صادرات زعفران اعلام کرد و گفت: بااینکه حدود 90 درصد تولید زعفران جهان در اختیار ایران است اما از 8.2 میلیارد دلار تجارت جهانی سهم ما از این محصول تنها یک هفدهم جهان یعنی 286 میلیون دلار است و بیشتر بازار در اختیار اسپانیا، ایتالیا و آلمان است.

میری با تاکید براینکه تحریم ها بر بازار زعفران تاثیری ندارد، تصریح داشت: این تحریم ها در سال های قبل هم وجود داشت و صادرکنندگان مسیرهای صادراتی خود را در زمان تحریم پیدا کرده اند اما باید با حمایت دولت بازارهای تجاری را که حاصل تلاش فعالان تجاری است حفظ کنیم و با برطرف کردن موانع صادراتی مسیر را برای رشد و توسعه این محصول در بازارهای جهانی هموار کنیم .

وی ورود زعفران به معاملات آتی بورس کالا  برای اولین بار را نیز از دیگر عوامل رشد این محصول دانست و افزود: استقبال معامله گران از قرارداد آتی به افزایش حجم معاملات و توسعه بازار این قراردادها منجر شد ضمن اینکه با عرضه زعفران در بورس قیمت های واقعی کشف و معاملات آن شفاف شد.

 

کد خبر 26099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =