ثبات ۱۵ روزه در بازار ارز

دلار نزدیک به دو هفته است که در بازار ازاد در کانال ۱۰ هزار تومان باقی مانده است

دلار در اولین شنبه زمستانی نوسان خاصی نکرد، عرضه متناسب توسط صرافی‌های بازارساز از هیجان کاست و باعث برقراری آرامش در بازار ارزی کشور شد. این در حالی است که به گزارش اگزیم نیوز همچنان قیمت دلار در بازار تهران در محدوده 10 هزار تا 10 هزار و 100 تومان در نوسان است و بررسی ها نشان می دهند ۱۵ روز است که ارز در این کانال باقی مانده است. 

پیش از این در گزارش های متعددی به این نکته اشاره کردیم که سیاست های بانک مرکزی در سه ماه اخیر توانسته بازار را به سمت تعادل قابل قبولی سوق بدهد این در حالی است که بررسی آمارها نشان می دهد در بعد تراز تجاری نیز شرایط به نفع صادرات غیرنفتی در جریان است و این عامل می تواند باعث بهبود اوضاع بازار گردد.

در این رابطه یک نماینده مجلس در گفتگو با خانه ملت با اشاره به این که روند کاهشی نرخ دلار ادامه می یابد، به شرطی که صادرات غیرنفتی تداوم یابد،گفت: دلارهای خانگی حجم کمی نداشته و با ورود به بازار تحول اقتصادی ایجاد کرده و به روند نزولی نرخ دلار تداوم می بخشد. معصومه آقاپور علیشاهی با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار، گفت: با نظارت دقیق بانک مرکزی در بازار ارز و ایجاد ساماندهی در بخش فرامرزی تا حدودی ثبات در بازار ارز ایجاد شد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نوسانات شدید نرخ دلار سبب شد که دلال ها شرایطی را پدید آورند تا مردم وارد بازار ارز شوند، افزود: در این شرایط مردم پس از مدتی متوجه شدند که نباید وارد این بازار شده و سوداگری کنند. کنترل صادرات غیرنفتی نیز در این راستا سبب شد که بازار ارز به یک نقطه ثبات دست یابد.

وی با تاکید بر اینکه این نقطه ثبات ارز باید کنترل و حفظ شود، ادامه داد: قیمت کالاها کاهش نمی یابد چراکه مردم هنوز اطمینان کامل به ثبات قیمت دلار ندارند، لذا دولت باید این اطمینان را برای مردم حاصل کند که این ثبات ادامه می یابد و تقاضای داخل کشور نیز باید کنترل و هدایت و به تقاضاهای واقعی پاسخ داده شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید به صادرات غیرنفتی به ویژه صنایع غذایی آزادی عمل بیشتری داده شود، اظهار داشت: کنترل بیش از اندازه سبب می شود که در شرایط تحریمی تولیدکننده ها نتوانند صادرات خود را به خوبی انجام دهند، لذا مشتریان خود را که طی 5 تا 10 سال تلاش کرده اند به دست آورند، از دست می دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید ورود دلارهای تولیدکنندگان به داخل کشور تسهیل شود، افزود: دلارهای خانگی حجم کمی نداشته و حتی بین 20 تا 30 میلیارد دلار تخمین زده می شوند که ورود این دلارها به بازار می تواند تحول اقتصادی در کشور ایجاد کند، البته در شرایط کنونی موضوع مهم ثبات بازار و ادامه روند کاهشی است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه روند کاهشی نرخ دلار ادامه می یابد، به شرطی که صادرات غیرنفتی تداوم یابد، تصریح کرد: سختگیری های بیش از اندازه نباید سبب بسته شدن بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط شود.

روند کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها در هفته های آینده

در این رابطه مدیر کل روابط عمومی صرافان با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار در بازار ارز اظهار کرد: اصلی ترین دلیل  کاهش نرخ ارز  مدیریت عرضه و‌ تقاضا، از بین رفتن تقاضاهای کاذب و  مانع تراشی برای سرمایه گذاری سودجویان در این بازار است.به نظر می رسد این مفهوم برای جامعه جا افتاده است که بازار ارز جای مناسبی برای پس انداز و سرمایه گذاری نیست.

کامران سلطانی زاده،  گفت: به عنوان یک فعال در بازار ارز که فعالیت اجرایی در این محل داشته ام  معتقدم سیاست های ارزی رئیس کل بانک مرکزی کاملا معقول است، مواردی نظیر  محدود کردن تراکنش های بانکی،  خروج دلالان  از بازار با کمک نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی، محدود و بسته شدن ثبت سفارش و  واردات کالاها از مواردی است که حقانیت را به بازار ارز بازگردانده است.

وی ادامه داد: زمانی برخورد با دلالان نتیجه بخش است که  روند مجازات ادامه داشته باشد، دستگیری سودجویان کلان و مجازات علنی این افراد، هشدار را به باقی مخلان بازار داده است.

سلطان زاده با انتقاد از ارزان نشدن کالاها پس از کاهش نرخ ارز اظهار کرد: اگر تناسبی بین قیمت کالا و نرخ ارز نباشد، این موضوع اثر روانی منفی بر نرخ اسعار خارجی گذاشته و در نهایت ترس افزایش نرخ دلار همواره در جامعه وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت قانونی صرافان در کشور گفت: صرافی شغل بسیار پیچیده ای است و فعالیت آن در سایه قانون است، چناچه در چهار ماه ابتدای سال دیدیم که با دستور رئیس کل بانک مرکزی وقت، تمام صرافان دست از فعالیت برداشتند، پس باید صرافان مجاز از دلالان تفکیک شوند.

مدیر کل روابط عمومی کانون صرافان ابراز کرد: هر شخص یا شرکتی که بدون داشتن مجوز رسمی از بانک‌ مرکزی مشغول به خرید و‌ فروش ارز است  نوعی دلال محسوب می شود. بارها تاکید کرده ایم، مردم برای خرید ارز و حتی مسکوکات به صرافی هایی که مجوز رسمی خود را در محل کارشان نصب کرده اند، مراجعه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: دلال صرفا شخصی نیست که کنار خیابان فردوسی یا چهار راه استانبول ارز خرید وفروش می کند بلکه فروش ارز در فضای واقعی و مجازی بدون داشتن مجوز، عملی غیر قانونی است و فرد انجام دهنده، دلال به شمار می آید.

مدیر کل روابط عمومی کانون صرافان، در پایان  از ادامه روند کاهش قیمت ارز در صرافی‌ها طی هفته های آینده خبر داد.

کد خبر 26106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =