ارتقای شیوه های مالی با اصلاح نظام بانکی

اصلاح نظام بانکی باید به گونه ای باشد که بتواند شیوه های تامین مالی بنگاه های تولیدی را بهبود دهد

اصلاح نظام بانکی به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولت و بانک مرکزی و مجلس در حال حاضر از اهمیت خاصی برای رشد اقتصادی کشور برخوردار است. اقتصاددانان با اشاره به این که تولید در کشور ما بر مبنای سرمایه های بانکی استوار است معتقدند همین موضوع کافی است تا به اهمیت ضرورت اصلاح نظام بانکی توجه ویژه ای صورت بگیرد زیرا رونق و رکود اقتصادی در بخش تولید در ایران به شدت به رونق و رکود حوزه بانکی وابسته است.

در این رابطه اگزیم نیوز در چند گزارش اخیر خود به بررسی ضروریات و شرایط اصلاح نظام بانکی پرداخته است. در این گزارش ها ابزارها و پیش نیازهای اصلاح نظام بانکی مورد اشاره و بررسی قرار گرفت.

در این رابطه یک عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که باید شرایط به گونه ای تغییر یابد که سیستم بانکی کشور هماهنگ با بخشواقعی اقتصاد و تولید حرکت کند معتقد است مسایل بانکی جزو اولویت های اصلی فعالان اقتصادی کشور است که دلیل آن نیز بانک محور بودن اقتصاد است.

به گفته احمد کیمیایی اسدی، دولت باید شرایطی را در جزیان اصلاح نظام بانکی در پیش بگیرد که در آن تعیین کننده سود سپرده های بانکی و تسهیلات نباشد و این نرخ ها را بازار تعیین کند. به گفته این کارشناس اقتصادی بانک مرکزی و دولت باید سیاست هایی را در پیش بگیرد تا به وسیله آن بتواند از رشد بی رویه نقدینگی جلوگیری کند و از این طریق نقدینگی را به صورت هدفمند در کانال تولید هدایت کند چراکه این مدل قطعا متضمن رشد اقتصادی کشور در آینده خواهد بود و اثرات تورمی ناشی از نقدینگی را نیز کاهش خواهد داد.

کیمیایی در خصوص راهکارهای کاهش نقدینگی توضیح داد: در حال حاضر نقدینگی ما مبلغ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که در جهت کنترل آن حتما باید این میزان در فعالیت های تولیدی و مولد سرمایه گذاری شود، چراکه در غیر این صورت و با هجوم مجدد این نقدینگی سرگردان به بازار مسکن و ارز وضعیت نامتوازنی ایجاد خواهد شد.

در این رابطه اما یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این که باید مالکیت خصوصی در سیستم بانکی تقویت شود افزود: این موضوع باعث ارتقای بهره وری در سیستم بانکی می شود و شرایط را برای ارتقای سیستم های حسابرسی مالی و بهبود روش های مدیریت بانکی فراهم می کند.

محمودی اصل با اشاره به این که عمل به قوانین بانکداری اسلامی می تواند بخش زیادی از چالش های فعلی در حوزه بانکی را برطرف کند افزود: به عنوان مثال بحث عقود اسلامی و مشارکت اگر درست اجرا شود بخش تولید ما نجات پیدا خواهد کرد.

کد خبر 26109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =