دخل و خرج ۹۸ دولت در یک نگاه

درآمدها و هزینه های دولت در سال آینده بر اساس چه نقشه راهی تنظیم شده است؟

لایحه بودجه سال 98 کشور صبح امروز توسط رییس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و به این ترتیب کار نمایندگان در کمیسیون های تخصصی برای بررسی ابعاد این لایحه و تصویب و اصلاح آن در روزهای آتی آغاز می شود. به گزارش اگزیم نیوز و بر اساس مندرجات لایحه بودجه، دولت در بودجه ۱۳۹۸ مجموع بودجه عمومی که شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است را با سقف ۴۷۸ هزار میلیارد تومان بسته است. از این رقم حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع عمومی و بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان به درآمدهای اختصاصی تعلق دارد.

منابع عمومی دولت شامل درآمدها با ۲۰۸ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای(نفت و فرآورده‌های آن) ۱۴۸ هزار میلیارد تومان و واگذاری‌ دارایی‌های مالی با ۵۱ هزار میلیارد تومان است.

آنچه که دولت برای منابع شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و آنها پیش بینی کرده بودجه‌ای حدود ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان است که با مجموع بودجه عمومی سقف بودجه کل کشور را به ۱۷۰۲ هزار میلیارد تومان می‌رساند.

در مقابل مصارف دولت نیز شامل مصارف عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها می‌شود که در بخش مصارف عمومی هزینه‌های دولت حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان، بودجه‌های عمرانی ۶۲ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی با ۲۵ هزار میلیارد تومان است که مصارف عمومی را به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مصارف شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها نیز ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که در مجموع کل مصارف بودجه کشور را به ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان رسانده و کل بودجه در بخش درآمد و هزینه در این رقم تراز می‌شود.

بر اساس لایحه بودجه ۱۵۳ هزار تومان برای درآمدهای مالیاتی برآورد صورت گرفته که این رقم نسبت به سال جاری حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع منابع عمومی را ۴۰۷ هزار میلیاردتومان پیش بینی کرده که بخشی از این منبع از محل درآمدها تامین می‌شود. درآمدها که متشکل از مالیات و سایر درآمدها است به گونه‌ای  پیش بینی شده که در مجموع به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و از این رقم تا ۱۵۳ هزار میلیارد متعلق به درآمدهای مالیاتی است.

بر این اساس با توجه به این که درآمدهای مالیاتی در سال جاری ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود رشد آن به ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در شرایطی است که عملکرد بودجه سال جاری در نیمه نخست از این حکایت داشت که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع پشی بینی شده محقق شده بود که نسبت به مصوب برای این دوره عدم تحقق داشت.

حدود ۱۵۳ هزار میلیارد تومان از درآمدها متعلق به درآمدهای مالیاتی است و مابقی آن تا ۵۵ هزار میلیارد تومان به سایر درآمدها اختصاص دارد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده، مجموع درآمدهای ناشی از فروش نفت را ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که در مقایسه با سال جاری با افزایش همراه است. بر این اساس در بودجه ۹۸، برای منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی برای سال آینده، ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم در مقایسه با ۱۰۷ هزار میلیارد تومان مصوب شده در بودجه سال جاری حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

همچنین، در لایحه بودجه سال آینده، پیش‌بینی بر قیمت ۵۴ دلاری هر بشکه نفت و میزان صادرات حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز است که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار است درآمدهای ارزی ناشی از نفت با متوسط نرخ ۵۷۰۰ تومان به ریال تبدیل شده و در اختیار دولت قرار بگیرد.

سرانجام بعد از اما و اگرهای بسیار برای تعیین سهم واریزی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، دولت ۲۰ درصد این منابع را به صندوق اختصاص داده است.

طبق قانون دولت باید هر ساله سهمی از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در سال جاری این سهم به ۳۴ درصد می‌رسید اما با توجه به شرایط خاص درآمدهای دولت این گونه تعیین شد تا که به صندوق به ۲۰ درصد کاهش یابد.

بر این اساس باید از ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی که برای درآمدهای نفتی در سال آینده پیش‌بینی شده از مبلغ درآمدی در هر ماه ۲۰ درصد به حساب صندوق برود.

دولت همچنین درآمد حاصل از افزایش ۲۰ درصدی قیمت هر لیتر نفت‌گاز در سال ۹۸ را هزار و ۷۸ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. دولت در لایحه بودجه سال ۹۸، در جدول شماره ۵ (درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی برحسب قسمت، بخش، بند، اجزا ۱۳۹۸) در ماده واحده لایحه بودجه، افزایش ۲۰ درصدی قیمت هر لیتر نفت‌گاز (گازوئیل) را پیش‌بینی کرده است.

بر این اساس، درآمد حاصل از افزایش ۲۰ درصد به قیمت هر لیتر نفت‌گاز، هزار و ۷۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین، افزایش ۲۰ درصدی قیمت گازوئیل در لایحه بودجه سال جاری نیز پیش‌بینی شده بود اما این امر تحقق نیافت و قیمت گازوئیل افزایش نیافت.

حقوق کارکنان دولت در سال آینده تا سقف دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه معاف از مالیات خواهد بود. بر اساس تبصره (۶) لایحه بودجه ۱۳۹۸ سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال پیش بینی شده است. بر این اساس در هر ماه حقوق تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از پرداخت مالیات معاف است که این رقم برای سال جاری نیز اجرایی شده بود.

بر اساس این تبصره نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر مبلغ دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه تا پنج برابر مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن ۲۰ درصد است.

همچنین میزان معافیت مالیاتی اشخاص در موضوع مواد(۵۷) و(۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه حدود ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

گفتنی است که افزایش حقوق کارکنان در سال آینده ۲۰ درصد پیش بینی شده که این رقم به طور متوسط بوده و به احتمال فراوان به صورت پلکانی برای کارکنان اعمال می‌شود. 

منبع: ایسنا

کد خبر 26133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =