ناتوانی آمریکا برای تحریم ایران در عراق

آمریکا به دلایل متعدد نمی تواند ایران را در عراق تحریم کند و تصمیماتی که در این زمینه گرفته تاکنون فقط باعث شده تا بغداد عزم خود را برای استقلال بیشتر از سیاست های واشنگتن جزم کند

وزیر امور خارجه عراق در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد عراق مجبور نیست از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت کند چراکه این تحریم ها یک محدودیت یکجانبه است نه یک اجماع بین المللی لذا عراق خود را به آن متعهد نمی بیند و روابط خود را با ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش گلوبال ریسرچ این یک قدم بزرگ برای بغداد است تا خود را در برابر فشارهای واشنگتن مقاوم ساخته و از آن رها شود.

این گزارش می افزاید عراق هرچند قرار است برای توسعه میادین نفتی خود از سرمایه گذاران امریکایی استفاده کند اما در مقابل حاضر نیست از تجارت 12 میلیارد دلاری خود با تهران چشم بپوشد چراکه بغداد گزینه های خود را برای توسعه حوزه انرژی در اختیار دارد و در برابر فشارهای مجلس مجبور به تسلیم نیست.

علاوه بر این گفتگوهایی نیز اخیرا بین رییس جمهور ایران و عراق صورت گرفته که بر اساس آن حجم مراودات بین دو کشور قرار است به 20 میلیارد دلار در سال برسد که این موضوع نیز اهمیت استقلال عراق از سیاست های آمریکا را دوچندان می کند.

همین موضوعات باعث شده تا نمایندگان مجلس نیز به دنبال تضمین استقلال عراق در برابر فشارهای آمریکا باشند.

وزیر امور خارجه عراق در این رابطه به خبرنگاران وعده داد تا دولت راه حل های موجود برای افزایش زمینه های تجارت با ایران و مقابله با تهدیدهای آمریکا را مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی که می تواند روابط تجاری ایران و عراق را تضمین کند به کار برده شود که از آن جمله می توان به تجارت بدون دلار و با استفاده از سایر ارزها از جمله دینار عراق اشاره کرد.

گلوبال ریسرچ در ادامه این گزارش افزود: نشانه دیگر استقلال عراق از سیاست های آمریکا را نیز باید در سفر ترامپ به این کشور مشاهده کرد.

رییس جمهور آمریکا در ابتدای سال میلادی بدون اطلاع قبلی وارد عراق شد و به دیدار سربازان امریکایی که در این کشور حضور دارند رفت و این اقدام باعث دلسردی مقامات عراقی شد. بسیاری از رهبران عراقی، سفر غافلگیرانه ترامپ به کشورشان را نقض حاکمیت ملی خود می دانند.

این کار منجر به واکنش گسترده مقامات و مردم عراق شد و چندین سیاستمدار عراقی خواستار پایان کامل حضور نظامی آمریکا در کشورشان شدند. این همه زمانی اتفاق می افتد که ترامپ در حال تلاش برای ایجاد پایگاه های جدید در خاورمیانه در مرز عراق و سوریه است.

به گفته برخی از نمایندگان مجلس عراق مانند بدر الزیدی پایگاه های جدید نقض "توافق نامه های بین عراق و آمریکا در مورد خروج نیروهای خارجی از عراق پس از 2013 است". حتی حیدرالعبادی نخست وزیر سابق عراق نیز که از حامیان آمریکا بود نسبت به این اقدام ترامپ از خود واکنش نشان داد و ان را در منافات با روابط دیپلماتیک دو کشور ارزیابی کرد.

این موضوعات باعث شد تا قانونگذاران عراقی بیش از پیش خواستار خروج نیروی آمریکایی از خاک عراق شوند. گلوبال ریسرچ در نهایت از این وقایع چنین نتیجه گیری می کند که شرایط برای آن که عراق سرنوشت خود را به صورت مستقل از آمریکا به دست بگیرد فراهم است و اکنون زمان آن است تا بغداد از کنترلی که واشنگتن از سال 2003 تاکنون بر این کشور دارد خلاصی یابد.

اما سوال این است که ایا ترامپ نیز با این تصمیم موافق بوده و از عراق و سوریه خارج خواهد شد و زمین بازی را در حوزه های اقتصادی و سیاسی به ایران خواهد داد؟ واقعیت آن است که از منظر اقتصادی و سیاسی ایران روابط گسترده ای را از منظر تاریخی و جغرافیایی و اشتراکات فرهنگی با عراق دارد.

ایران صادرات گسترده ای به عراق در حوزه های مختلف از جمله صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی دارد و از طرفی در حوزه گردشگری دینی روابط گسترده ای بین دو کشور وجود دارد. از طرفی ایران و عراق در منطقه خاورمیانه به عنوان دو کشور مهم تاثیر گذار در حوزه هایی مثل انرژی طبیعی است که روابط گسترده ای را با یکدیگر داشته باشند و تمام این موضوعات شانس امریکا را برای محدود کردن روابط تهران-بغداد کاهش داده و به صفر می رساند.

کد خبر 26208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =