کاهش هزینه های حمل برای تسهیل واردات و صادرات

جهانگیری با اشاره به این که هزينه هاي حمل و نقل در تعيين قيمت كالا اهمیت زیادی دارد، گفت: انتظار دولت از شركت هاي كشتيراني اين است كه در مقطع فعلي و شرايط حساس كنوني، با همت مضاعف، هزينه ها را تا حد امكان كاهش دهند و اجازه ندهند جريان واردات و صادرات كشور با كندي مواجه شود

جلسه دیدار مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران شرکت‌های مرتبط با کشتیرانی عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دكتر اسحاق جهانگيري با بيان اينكه برنامه دشمنان ملت ايران شناسايي و تحريم گلوگاههاي اصلي اقتصاد كشور است تا از اين طريق زندگي و معيشت مردم را در فشار و تنگنا قرار دهند، گفت: در اين راستا مهمترين هدفگذاري آمريكايي ها اين است كه جريان واردات كالا به كشور اعم از مواد اوليه توليد و كالاهاي اساسي مورد نياز مردم با مشكل مواجه شود.

معاون اول رييس جمهور افزود: در اين شرايط و در دوره تحريم، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از بخش هاي مهم اقتصاد كشور، بار سنگيني دوش دارد و در شرايطي كه شركت هاي كشتيراني خارجي بدليل تحريم، همكاري خود را با ايران قطع كرده اند، مسئوليت و بار مضاعفي بر دوش شركت هاي داخلي قرار دارد تا روند واردات و صادرات كالا بدليل محدوديت در بخش حمل و نقل متوقف نشود.

دكتر جهانگيري از تلاش و همت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و ساير شركت هاي مرتبط با حمل و نقل دريايي بخاطر كمك به پيشبرد برنامه هاي اقتصادي كشور و استمرار فعاليت با وجود فشارها و تحريم هاي آمريكا قدرداني كرد و اظهار داشت: با توجه به نقش مهم هزينه هاي حمل و نقل در تعيين قيمت كالا، انتظار دولت از شركت هاي كشتيراني اين است كه در مقطع فعلي و شرايط حساس كنوني، با همت مضاعف، هزينه هاي حمل و نقل را تا حد امكان كاهش دهند و اجازه ندهند جريان واردات و صادرات كشور با كندي مواجه شود.

وي همچنين با اشاره به تكميل ناوگان دريايي و واردات انواع كشتي و شناور به كشور، اين اقدام را كاري مهم و بزرگ توصيف و خاطرنشان كرد: خوشبختانه با كمك همه بخش ها، قرارداد و ساز و كارهاي لازم براي اين موضوع ظرف مدت زماني كوتاه به سرانجام رسيد و تعدادي كشتي و شناور در اختيار كشور قرار گرفت. 

معاون اول رييس جمهور گفت: دولت اهتمام جدي دارد مهمترين مشكلات و موانع پيش روي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و شركت هاي مرتبط نظير تامين سوخت، مسائل مالياتي، كمبود كانتينر و ساير موانع را برطرف و در صورت نياز تلاش خواهد شد در دوره تحريم، مقررات و قوانيني كه مانع فعاليت اين شركت ها هستند اصلاح شود تا كشتيراني جمهوري اسلامي و شركت هاي فعال در حوزه حمل و نقل دريايي بدون دغدغه بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.

دكتر جهانگيري همچنين با اشاره به ظرفيت هاي گسترده كشور در بخش حمل و نقل دريايي، تصريح كرد: ايران مي تواند خدمات فراواني در بخش حمل و نقل دريايي و ترانزيت كالا به ساير كشورها ارائه و از اين طريق كسب درآمد كند.

رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي افزود: آمريكا در تلاش است تا مهمترين منبع درآمدي كشور يعني فروش نفت ايران را متوقف كند و به تصور خودشان مي خواستند ميزان فروش نفت ايران را به صفر برسانند كه به فضل الهي موفق نشدند.

وي اضافه كرد: خوشبختانه تا كنون توانسته ايم به ميزان مورد نياز نفت بفروشيم و به منابع مالي آن دست پيدا كنيم ضمن آنكه ميزان صادرات غيرنفتي كشور نيز به اندازه اي است كه با درآمدهاي حاصل از آن مي توان كشور را اداره كرد.

در اين جلسه محمد سعيدي رييس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تعدادي از مديران كشتيراني، مهمترين دغدغه ها و موانع پيش روي فعاليت خود را مطرح كردند و با اشاره به نقش پراهميت كشتيراني در اقتصاد كشور بويژه در شرايط تحريم، خواستار حمايت و نگاه ويژه دولت براي رفع تنگناها از اين بخش مهم شدند.

کد خبر 26209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =