۵ نکته برای حذف چهار صفر از پول ملی

همتی چهار ضرورت در زمینه حذف چهار صفر از پول ملی را در یادداشتی در فضای مجازی تشریح کرد

حذف صفر از پول ملی کشور که در دولت دهم نیز بحث بر سر ان بالا گرفت و فضای اقتصادی کشور مدتها به بررسی اثار و نتایج آن در ابعاد مختلف پولی و مالی پرداخت بار دیگر مطرح شده است با این تفاوت که این بار با حذف چهار صفر از چک پول های تازه انتشار یافته باید گفت دولت دوازدهم گامی عینی در این زمینه برداشته است.

در این رابطه به گزارش اگزیم نیوز هفته گذشته بانک مرکزی با انتشار یک نمونه از چک پول های ۵۰ هزار تومانی چهار صفر را از واحد پولی در این سطح حذف کرد و به این ترتیب وارد فاز حذف صفر از واحد پولی شد. 

رییس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی در فضای مجازی در خصوص لایحه پیشنهادی برای حذف ۴ صفر از پول ملی به چند نکته اشاره کرد؛ اول اینکه لازمه اجرایی شدن تصویب دولت و تایید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد.

عبدالناصر همتی درباره دومین نکته اظهار داشت: یک فرآیند زمان بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سالی طول می‌کشد.

وی درباره سومین نکته نیز نوشت: این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و بکارگیری ابزار‌های نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملا متأخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود.

همتی ادامه داد: چهارمین نکته اینکه بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی آن‌ها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شود و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود.

وی افزود: نکته پنجم اینکه اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفر‌ها وجهه پول ملی را در صحنه بین المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشور‌ها در کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است. 

همتی دیروز هم در جمع فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی از ارسال لایحه حذف 4 صفر به دولت خبر داد.

در این رابطه یک کارشناس مسایل اقتصادی در برنامه گفتگوی ویژه اقتصادی شبکه دو با اشاره به این که ایران تورم بین 15 تا 20 درصدی در یک دوره طولانی نزدیک به 50 ساله داشته گفت: پس حذف صفر یک مسئله اجتناب ناپذیر شده است. هزینه انتشار اسکناس سرسام آور است و با حذف صفرها می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. از نظر تهیه صورت های مالی نیز بهتر است واحد پول ملی به گونه ای باشد که صفر کمتری داشته باشد. 

هدف بانک مرکزی ثبات بخشی به اقتصاد است اما ارائه لایحه برای گرفتن مجوز قانونی این کار است ولی تا زمان اجرا زمان بر است. 

وی افزود: در اروپا نه تنها عدد یورو بلکه یک صدم یورو و سنت نیز استفاده می شود و ارزش دارد اما در کشور ما عدد ریال استفاده نمی شود و حتی ریال در محاسبات و معاملات ما نیز استفاده نمی شود پس مسئله گردکردن پول برای ما زیاد مشکل نیست بنابراین درست است که کشور ما ابر تورم نداشته است اما تورم 20 درصدی نیز مهم است پس در مجموع حذف صفر ضرورت دارد. 

رحمانی گفت: اقدامات بانک مرکزی سعی در کنترل بازار ارز، رسیدگی به وضعیت نظام بانکی و کنترل نرخ های سود بوده تا به یک ثبات برسد بعد اجرای این کار را انجام خواهد داد بنابراین اگر بی انضباطی بانکی وجود داشته باشد تورم تغییر نخواهد کرد و حذف صفر نیز نتیجه ای نخواهد داشت.

او افزود: اگربرای سیاست گذار پولی به دنبال اعتبار هستیم باید مطمئن باشیم که ثبات بخشی اتفاق افتاده است.

کد خبر 26219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =