ثبات اقتصادی لازمه اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی

دولت و بانک مرکزی در ماه های اخیر اقدامات زیادی را برای حفظ ارزش پول ملی انجام دادند که تبعات و آثار مثبت آن را می توان در کاهش قیمت دلار و ثبات بازار ارز جستجو کرد. برای حل مسئله تورم و نقدینگی باید ابتدا سیاست کاهش تورم و ثبات اقتصادی را اجرایی کرد و بعد نسبت به حذف صفر از پول ملی اقدام کرد

به گزارش اگزیم نیوز، رییس کل بانک مرکزی در آخرین اظهار نظر خود در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد تهیه طرح مهم عملیات بازار باز در بودجه سال آینده ، درباره حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: حذف چهار صفر پیشنهادی است که ارائه شده و موجب تسهیل امور در مبادلات، کاهش هزینه چاپ اسکناس و متناسب‌تر شدن ارتباط پول ملی با ارزهای بین‌المللی می‌شود.

وی با بیان اینکه، نرخ مبادله با سایر ارزها بسیار بالاست و رابطه پول ملی ما با ارزهای خارجی نیاز به اصلاح دارد، افزود: این یک پیشنهاد است و دولت باید بررسی کرده و مجلس تبدیل به قانون کند که باید اجازه دهیم در آرامش بررسی شود.

همتی تصریح کرد: برخی مطرح می‌کنند که این اقدام تاثیری در تورم و رشد اقتصادی ندارد و ما هم قبول داریم و چنین ادعایی نکرده‌ایم، این اقدام کاری ظاهری و اسمی است و دولت هر تصمیمی بگیرد اجرا می‌کنیم. اگر تصمیم به اجرا گرفته شود بعد از تصویب در مجلس، اجرای این پروسه از لحاظ قانونی و فنی دو سال زمان نیاز دارد تا نهایی شود و به نتیجه برسد.

وی در یک پیام اینستاگرامی نیز اعلام کرد: لازمه اجرایی شدن تصویب دولت و تأیید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد. این امر یک فرایند زمان بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و بر مبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک دو سالی طول می‌کشد. همچنین

این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و بکارگیری ابزارهای نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن عملا متأخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود. بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی آنها با اسکنا‌س‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود. ضمن اینکه اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفرها وجهه پول ملی را درصحنه بین المللی ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشورها درکنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

در همین زمینه حمیدرضا اشراف زاده اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه برداشتن صفرهای پول ملی ملزومات خاص خود را دارد و برخلاف تصور عموم حذف صفرها حتی اثر روانی هم نخواهد داشت، اظهارداشت: دولت و بانک مرکزی در ماه های اخیر اقدامات زیادی را برای حفظ ارزش پول ملی انجام دادند که تبعات و آثار مثبت آن را می توان در کاهش قیمت دلار و ثبات بازار ارز جستجو کرد. اما بحث سیاست حذف صفر از پول ملی نمی تواند تاثیر روانی در سطح افکار عمومی داشته باشد و به تعبیر دیگر سودی هم برای کشور نخواهد داشت.  

وی با اشاره به اینکه دولت سعی دارد که با حذف 4 صفر از پول ملی تاثیر روانی آن را در سطح جامعه دنبال کند، یادآورشد: این کار تبعات بدی برای اقتصاد ما ندارد اما پیش از آن باید اعتماد عمومی را تقویت کنیم و صرف اجرای سیاست های پولی نمی تواند موثر باشد.

به گفته اشراف زاده اقتصاد ایران باتوجه به حجم بالای نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در شرایطی نیست که با اجرای رفرم مالی بتوان به اصلاحات پولی و مالی رسید زیرا با بررسی تجربه های مشابه در کشورهایی نظیر ترکیه و آلمان به این نتیجه می رسیم که از لحاظ اقتصادی وضعیت زمانی که این کشورها اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کردند با شرایط فعلی اقتصاد ایران بسیار متفاوت بوده است. براین اصل انجام این تغییرات که هزینه های زیادی نیز برای دولت دارد، تاثیر قابل توجهی بر وضعیت اقتصادی نخواهد گذاشت.

این اقتصاددان با تصریح بر اینکه برای اجرای این طرح باید اطمینان داشته باشیم که ثبات بخشی به اقتصاد تداوم خواهد داشت، افزود: ایران تورم تا حدود 20 درصدی را حدود 50 سال تجربه کرده است که این امر طرح حذف صفر از پول ملی را اجتناب ناپذیر کرده ضمن اینکه با حذف صفر در هزینه ها صرفه جویی می شود و بهتر است که واحد پول ملی به گونه ای باشد که صفر کمتری داشته باشد اما با توجه به اینکه هنوز به وضعیت ثبات اقتصادی نزدیک نشده ایم، در زمان فعلی ضرورتی برای اجرای این طرح نیست.

به اعتقاد اشراف زاده برای حل مسئله تورم و نقدینگی نباید تنها به اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی بسنده کرد، بلکه باید با اجرای هم زمان چند سیاست از جمله افزایش نرخ بهره بانکی و حمایت از تولید به ثبات و آرامش بازارها کمک کرد و بعد در زمان ثبات اقتصادی و کاهش تورم نسبت به حذف صفر از پول ملی اقدام کرد.

کد خبر 26276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =