فروش ارز از منبع ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها

سیدهادی موسوی بیان داشت متقاضيان ارز مي توانند براي خريد ارز به نرخ نيما از طريق صرافي ها و يا بانک خود اقدام نمايند، لازم به ذکر است عمده منبع فروش براي اين گونه ارزها، ارز حاصل از صادرات پتروشيمي هاست

سيدهادي موسوي در جمع صادرکنندگان استان يزد روشهاي  تامين ارز از سوي بانک توسعه صادرات را تشريح کرد و گفت: با توجه به سياست هاي ارزي جديد بانك مركزي تامين ارز با دو نرخ بانکي و نرخ نيمايي انجام مي شود ؛ تامين ارز با  نرخ بانکي صرفاً از سوي بانک مرکزي و پس از تاييد فيش ثبت سفارش جهت کالاي اساسي و دارو انجام مي پذيرد و براي تامين ارز از طريق سيستم نيما ، پس از تاييد فيش ثبت سفارش/خدمت از سوي بانک مرکزي در پورتال ارزي ، توسط بانك مركزي ، بانك و صرافي ها  صورت مي‌پذيرد.

وي افزود: متقاضي مي تواند براي خريد ارز به نرخ نيما از طريق صرافي ها و يا بانک خود اقدام نمايد ؛ عمده منبع فروش براي اين گونه ارزها، ارز حاصل از صادرات پتروشيمي هاست.

سرپرست اداره خزانه داري بانک توسعه صادرات ايران تصريح کرد : در صورت عدم امکان انجام حواله ارزي از طريق روابط كارگزاري بانك توسعه صادرات ايران ، امكان حواله ارزي از طريق صرافي هاي مجاز و به عامليت اين بانک وجود دارد . همچنين فروش ارز به نرخ نيما بابت مصارف مندرج در بخش سوم مجموعه مقررات ارزي ، بازپرداخت تسهيلات اعطايي از محل منابع بانک ها و ريفاينانس و صندوق توسعه ملي، مطالبه وجه ضمانتنامه هاي ارزي و...  با انجام ثبت خدمت  و در صورت تاييد فيش مربوطه از سوي بانک مرکزي و امکان پذير مي باشد .

وي يادآور شد: افتتاح سپرده هاي مدت دار ارزي مشتريان صرفا با ارز منشا خارجي و اسکناس ارزي براي ارزهاي دلار امريكا ، يورو و درهم امارات در بانك امکان پذير بوده ولي امكان  افتتاح حساب سپرده هاي مدت دار ارزي با منشا داخلي با توجه به سياستهاي داخلي بانك ميسر نمي باشد 

موسوي در ادامه موارد مصرف وجوه ارزي حاصل از صادرات را برشمرد و گفت: گشايش اعتباراسنادي ، برات اسنادي و حواله ارزي به منظور واردات كالا و خدمات در چارچوب بخش اول مجموعه مقررات ارزي بانك مركزي(واردات در مقابل صادرات) ، تسويه اقساط تسهيلات ارزي دريافتي توسط صادر كننده به بانك و فروش ارز به بانك  به نرخ نيما و از طريق ثبت در سامانه جامع تجارت از جمله موارد مصرف ارز حاصل از صادرات است.

به گفته سيدهادي موسوي، همچنين صادر كنندگان محترم مي توانند جهت دريافت اسکناس ارزي به ميزان پنج درصد از وجوه حاصل از صادرات خود و يا حواله ارزي با منشا خارجي  و با رعايت سقف پرداخت روزانه اسكناس ارزي  (ده هزار دلار در روز)  مطابق با مقررات مبارزه با پولشويي ، افتتاح حساب هاي ارزي ديداري و مدت دار از ديگر موارد مصرف ارز حاصل از صادرات است.

اين مقام مسئول در بانک توسعه صادرات موارد مجاز فروش ارز توسط بانک به نرخ نيما را در هشت بند اعلام کرد و گفت: بانک مجاز است براي  مصارف تعيين شده در بخش سوم مجموعه مقررات ارزي، تامين ارز به منظور تسويه اقساط تسهيلات ارزي اعطايي از محل منابع بانک و بانک توسعه اکو و صندوق توسعه ملي و نيز تامين سهم الشرکه مشتريان بابت دريافت تسهيلات ارزي از بانک ، ارز به نرخ نيما به فروش برساند.

وي اضافه کرد: همچنين بانک مي تواند بابت تامين ارز وجه مطالبه شده ضمانت نامه هاي ارزي، کارمزدهاي ارزي مطالبه شده از سوي کارگزاران بانک بابت نقل و انتقال ارزي و حواله جات ارزي، به نرخ نيمايي ارز بفروشد.

به گفته موسوي، تامين ارز بابت اصل و سود و تمامي عوايد حاصل از سرمايه گذاري خارجي، پرداخت اقساط قراردادهاي فاينانس طرح هاي خودگردان و تامين و انتقال ارز براي صندوق ضمانت صادرات بايت پرداخت هزينه بيمه اتکايي از ديگر مواردي است که بانک توسعه صادرات براي آنها مجاز به فروش ارز است.

کد خبر 26279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =