صادرات قبل و بعد از حمل کالا زیر سایه ضمانت نامه ها  و بیمه نامه های صندوق

امیررضا سلمانی گفت صندوق ضمانت صادرات ميتواند با صدور ضمانتنامه اعتباري بي قيد و شرط به نفع بانك ،در واقع ضامن صادركننده نزد بانك شده و بازپرداخت اصل و سود تسهيلات را براي بانك تضمين نمايد

 مریم خورشیدی- صندوق ضمانت صادرات ايران در راستاي گسترش و رونق صادرات غير نفتي و حمايت از صادركنندگاني كه داراي حسن شهرت و سوابق صادراتي و اعتباري قابل قبولي باشند اقدام به صدور ضمانت نامه هاي اعتباري (‌ارزي و ريالي) به عنوان جانشين وثايق به نفع بانك ها و توليد كنندگان جهت اعطاي اعتبار به انها می کند. نوع ارز مندرج در ضمانت‌نامه بر اساس درخواست بانك ذينفع با توجه به قرارداد تسهيلات خواهد بود .

صندوق ميتواند با صدور ضمانتنامه اعتباري بي قيد و شرط به نفع بانك ،در واقع ضامن صادركننده نزد بانك شده و  بازپرداخت اصل و سود تسهيلات را براي بانك تضمين نمايد.

امیررضا سلمانی در جمع صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان یزد گفت: خدمات صندوق ضمانت صادرات در دو بخش خدمات قبل از حمل و خدمات بعد از حمل کالا تقسیم بندی می شود.

سلمانی افزود: خدمات قبل از حمل کالا شامل ضمانت نامه های اعتباری ریالی و تولیدی است که پروسه آن پس از ارسال درخواست بانک توسعه صادرات و یا هر بانک عامل دیگر در صندوق ضمانت صادرات آغاز می شود؛ لازم به ذکر است درخواست هایی که از سوی بانک توسعه صادرات به صندوق ارجاع داده می شود، 2 درصد تخفیف در نرخ بهره تعلق می گیرد.

کارشناس صدور ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات ایران اذعان داشت به دلیل همین امتیاز، اکثر صادرکنندگان ترجیح می دهند که از خدمات بانک توسعه صادرات ایران استفاده کنند. البته از سایر بانک ها نیز درخواست داریم که پس از بررسی مصوبه ای به مشتری داده می شود که در آن میزان پوشش درخواستها متناسب با ظرفیت های صادرکننده و سابقه وی تعیین شده است.

سلمانی ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات برای مشتریان خاص خود، مانند بانک سقف اعتبار سالانه تخصیص می دهد تا راحت تر بتوانند از خدمات صندوق استفاده کنند.

وی در خدمات بیمه ای صندوق که برای بعد حمل کالا در نظر گرفته شده، گفت: فرایند به این صورت است که صادرکننده مشتری خارجی خود را به صندوق معرفی می کنید و ما از طریق موسسات همتای خود در خارج از کشور، مانند کفاس فرانسه، وضعیت اعتباری مشتری مورد نظر را استعلام کرده و به صادرکننده اطلاعات لازم در خصوص شرایط اعتباری مشتری مورد نظر را انتقال می دهیم.

امیررضا سلمانی اذعان داشت: بر اساس اطلاعات دریافت شده از سوی موسسات اعتبارسنجی بین المللی، برای مشتری حدی از اعتبار در نظر گرفته می شود که  کالای صادراتی صادرکننده در آن محدوده بیمه می شود؛ لازم به ذکر است بیمه نامه صندوق ضمانت شامل بیمه حمل کالا نبوده بلکه بیمه پوشش ریسک های سیاسی و تجاری مشتری شما در کشور مقصد صادراتی محسوب می شود.

به گفته این کارشناس صندوق ضمانت صادرات، حتی اگر صادرکننده ، قصد صادرات نداشته باشد می تواند با هدف شناسایی مشتریان خود، آنها را به صندوق ضمانت صادرات معرفی کند تا اعتبارسنجی مشتری خارجی برای وی انجام به پذیرد؛ برای این منظور با دریافت مبلغی بین 100 تا 200 یورو و پرداخت آن به موسسه همتای خارجی صندوق، ظرف دو هفته وضعیت اعتباری مشتری به صادرکننده اعلام شود و فرایند صادرات را تا حد زیادی امن و تسهیل کند.

سلمانی در ادامه سخنان خود به تشریح انواع ضمانت نامه های صندوق پرداخت و گفت: اولین ضمانت نامه صندوق، ضمانت نامه اعتباری تولیدی است که پس از وصول درخواست از سوی بانک عامل، صندوق ظرف دو هفته میزان پوشش خود را از درخواست اعلام می کند و پس از آن مشتری به بخش حقوقی صندوق ضمانت صادرات برای وثیقه سپاری هدایت شده و در نهایت ضمانت نامه برای وی صادر می شود.

وی یادآور شد: صندوق ضمانت در دریافت وثایق، نسبت به خیلی بانکها ملایم تر عمل می کند، در واقع صندوق در قبال وثائقی بسیار ساده تر از بانک، پوشش ضمانت نامه ارائه می نمایدکه صادرکننده با تسلیم آن به بانک می تواند به راحتی تسهیلات دریافت کند.

 امیررضا سلمانی در دنباله صحبت های خود، ضمانت نامه اعتباری تولیدی را معرفی کرد و گفت: این ضمانت نامه زمانی صادر می شود که شما قصد خرید با هدف صادرات از تولیدکننده داخلی دارید؛ برای این منظور تولیدکننده طی مکاتبه با صندوق، صادرکننده را معرفی می کند و رقم قرارداد فی مابین را اعلام و پس از آن صندوق ظرف دو هفته صادرکننده را اعتبار سنجی و نظر خود را در خصوص مبلغ پوشش صندوق اعلام می کند و صادرکننده ملزم است مانند ضمانت نامه های بانکی در سررسید ضمانت نامه را تسویه کند.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز سلسله نشست های تخصصی برای معرفی خدمات بانک توسعه صادرات با حضور کارشناسان و روسای ادارات، در شعب بانک توسعه صادرات سراسر کشور برپا می شود؛ آخرین جلسه از سلسله نشست های یادشده به همت اداره امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران، هفدهم دی ماه با حضور صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان در یزد برگزار شد.

 

 

   

 

 

کد خبر 26306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =