محورهای پنجگانه همکاری های تجاری با عراق

ظریف اعلام کرد آماده ایم تا برای لغو روادید و حذف آن برای تجار یا الکترونیکی کردن روادید، کاهش تعرفه تجاری فی‌مابین تا حد صفر، تجهیز گذرگاههای مرزی دو کشور، ایجاد ۵ منطقه مشترک تجاری برای تولید در عراق، بهره برداری از میادین نفتی مشترک و تبدیل بازارچه های مرزی به مناطق آزاد با عراق همکاری کنیم

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، محمدجواد ظریف در نشست تجاری ایران و عراق در بغداد از آمادگی ایران برای همکاری در پنج حوزه مهم تجاری اقتصادی خبر داد و گفت: آماده ایم تا برای لغو روادید و حذف آن برای تجار یا الکترونیکی کردن روادید، کاهش تعرفه تجاری فی‌مابین تا حد صفر، تجهیز گذرگاههای مرزی دو کشور، ایجاد 5 منطقه مشترک تجاری برای تولید در عراق، بهره برداری از میادین نفتی مشترک و تبدیل بازارچه های مرزی به مناطق آزاد با عراق همکاری کنیم.

محمد جواد ظریف که در راس هیات بلند پایه سیاسی تجاری به عراق سفر کرده است، عصر امروز در جمع بیش از هزار نفر از نمایندگان بخش خصوصی، وزرای امور خارجه، مقامات و تجار دو کشور از  مجاهدت مردم دو کشور در مبارزه با داعش و ابراز خرسندی کرد و گفت: ظرفیت‌ها، ثروت و نیروی انسانی توانمند دو کشور می تواند بستر نزدیکی بیشتر را فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: نیروی انسانی توانمند دو کشور همانند دوران مبارزه می توانند در دوران بازسازی در کنار هم باشند؛ ما و شما باید به اتفاق هم منطقه ای قوی بسازیم،چرا که هیچ کشوری امنیت و پیشرفت خود را بدون امنیت و پیشرفت همسایگان خود نمی بیند.

وی یادآور شد: منطقه قوی منطقه ای است که رابطه برادرانه را جایگزین اعتماد به بیگانگان کند، ما در ایران سقفی برای ارتقای سقف روابط نمی بینیم.

ظریف با الهام از مرجعیت عالی عراق،مردم این کشور را نه خواهران و برادران بلکه «انفس» (نفس های) ما خواند.

جعفر حمدانی، رئیس اتاق بازرگانی عراق ضمن خوشامدگویی به مهمانان نشست به سه محور مهم از مطالبات عراق از روند تعامل با ایران اشاره کرد و گفت: درخواست برای لغو ویزای تجار عراقی، کمک برای بازسازی گذرگاه‌های تجاری دو کشور و ارتقا سطح مناسبات اقتصادی دو کشور با دعوت از دولت ایران برای مشارکت در ایجاد مناطق تجاری مشترک از عمده محورهای همکاری دو کشور  و خواسته ماست.

سفیر ایران در عراق نیز در این نشست بیان داشت: همانگونه که در دوران جنگ با داعش در کنار مردم عراق بودیم، در دوران سازندگی و بازسازی هم در کنار مردم عراق حضور داریم.
مسجدی به فعالیت 79 شرکت فنی و مهندسی و قراردادهای 8 میلیارد دلاری در این زمینه. اشاره کرد و گفت: در این حوزه ظرفیت رسیدن به رقم تقریبی 9 میلیارد دلار در سال جاری را داریم.

وی صادرات گاز و برق و نیز جابه جایی حدود 7 میلیون توریست در سال بین دو کشور را از جمله ظرفیت های مهم مبادلات تجاری بین دو کشور دانست و گفت:  هدف از برگزاری این جلسه برقراری ارتباط بین تجار دو کشور و ارتقا اطلاعات و آگاهی بخشی در حوزه فرصت های تجاری اقتصادی است.

مسجدی از افتتاح نمایشگاه دائمی ج. ا. ایران در عراق خبر داد و گفت:هر هفته یک نمایشگاه تخصصی محصولات ایرانی در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.
مهندس انصاری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست، ضمن اشاره به ظرفیت های اتاق های بازرگانی و تجار و مقامات دو کشور گفت:به منظور تسریع تعاملات فی مابین خواستار تشکیل کمیسیون تجاری مشترک دو کشور برای پیگیری موضوعات جاری هستیم.

کد خبر 26310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =