منابع درآمدی پنهان برای سال ۹۸/کشف کوره راه های مالیاتی

اختلاف قیمت ارز، اختلاف قیمت نفت و کاهش سهم صندوق توسعه ملی از جمله منابع درامدی هستند که می توانند به کمک دولت بیایند

با تصویب بودجه سال 98 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اکنون زمان آن رسیده تا این لایحه در کمیسیون های تخصصی و صحن علنی مجلس بررسی و به تصویب نهایی برسد و انطور که براورد شده ممکن است این روند یک ماه به طول بیانجامد.

در گزارش های پیشین به بررسی برخی نکات بودجه سال آینده کل کشور پرداخته ایم اما در این گزارش نگاهی اجمالی تر به مهمترین بخش های بودجه سال اینده خواهیم داشت. به گزارش اگزیم نیوز کارشناسان معتقدند بودجه سال آینده به دلیل محدود شدن منابع درآمدی هم از محل کاهش فروش نفت و هم از محل کاهش قیمت بودجه سختی است با این حال دولت تلاش کرده تا با صرفه جویی در بخش های هزینه ای وبا انتقال منابع مالی به سمت بخش های بااهمیت تر مشکلات تنظیم بودجه را به حداقل برساند.

پیش بینی می شود دولت سال اینده بتواند بین یک تا 1.4 میلیون بشکه در روز نفت صادر کند و با توجه به کاهش قیمت نفت از رقم تقریبا نیمی از درآمدهای نفتی سال 97 کشور را تامین خواهد کرد.

پیش بینی می شود قیمت نفت در خوش بینانه ترین حالت در سال اینده 70 دلار خواهد بود درحالیکه سال گذشته تا 80 دلار هم بالا رفت. از طرف دیگر دولت در بخش مالیات ها با محدودیت هایی روبرو است که باید تلاش کند این محدودیت ها را برطرف کند.

مهدی پازوکی استاد دانشگاه و اقتصاددان در این رابطه در گفتگو با اگزیم نیوز می گوید به دلیل شرایط رکودی که بر بخش تولید حاکم است دولت نمی تواند مالیات ها را بی مهابا افزایش دهد بنابراین باید در این بخش نیز مراقب شرایط ویژه کشور باشد.

با این حال درآمدهای پیش بینی شده دولت از محل مالیات ها در سال آینده 8.1 درصد از درامدهای مالیاتی امسال بیشتر است و به بیش از 153 تریلیون تومان رسیده است.

پازوکی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت معتقد است دولت باید این درآمد را از محل فرارهای مالیاتی دریافت کند و یا با تعریف پایه های مالیاتی جدید و شناسایی اقتصادهای زیرزمینی که از پرداخت مالیات طفره می روند به درآمد مدنظر خود برسد؛ مضاف بر این که می تواند معافیت های مالیاتی را نیز کاهش دهد در غیر این صورت فشار به شرکت ها برای پرداخت مالیات بیشتر تنها به قیمت تضعیف بیشتر شرایط کسب و کار در کشور خواهد بود.

بنابراین همکاری همه دستگاه ها از دولت، مجلس و قوه قضاییه برای شناسایی و جریمه مودیان بدحساب مالیاتی و کاهش این معافیت ها در شرایط کنونی ضروری است.

در بخش نفت نیز با آن که دولت درآمد کمتری را به دست می اورد اما باید 20 درصد از همان منابع را نیز به صندوق توسعه ملی واریز کند. این سهم در سال های قبل 34 درصد بوده است.

این موضوع در کنار افزایش نرخ تسعیر ارز دو نکته ای است که می تواند بخشی از افت درامدهای نفتی را در سال آینده تعدیل کند.

در مورد نرخ ارز نیز با آن که دولت اعلام کرده نرخ در نظر گرفته شده برای ارز در بودجه 98 رقم 5 هزار و 700 تومان است اما محاسبات نشان می دهد دولت ناچار است ارز را به قیمتی بین 7 تا 8 هزار تومان در اختیار متقاضی قرار دهد تا تعادل برقرار شود زیرا دولت قرار است سال اینده 14 میلیارد دلار از منابع ارزی خود را به ناچار بر مبنای ارز 4200 تمانی به واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد و با توجه به درامد 24 میلیارد دلاری نفت تنها 10 میلیارد دلار ارز را باید به قیمتی دیگر به فروش برساند که این قیمت در محدوده 8 هزار تومان است.

بر این اساس در حال حاضر ارز را نیز باید یکی از منابع درآمدی دولت در سال آینده تلقی کرد. در مورد این که قیمت ارز در سال اتی به چه گونه ای تغییر خواهد کرد هنوز پیش بینی قدرتمندی وجود ندارد. روند بازار فعلا در محدوده 10 تا 11 هزار تومان در نوسان است و قیمت ارز در سامانه نیما نیز در فاصله 7500 تا 8 هزار تومان متغیر است.

این که شرایط برای سال آینده از منظر اقتصادی و سیاسی به چه شکل تغییر کند و منابع نقدینگی چه مسیری را در پیش بگیرند تغیین می کند که قیمت ارز در چه رقمی خواهد بود اما با توجه به قیمت 5700 تومان در نظر گرفته شده برای دولت این محل به یکی از منابع درآمدی دولت تبدیل می شود.

علاوه بر این دولت قیمت نفت را نیز در بودجه سال اینده 54 دلار پیش بینی کرده است و باید دید قیمت نفت بالاتر از این رقم خواهد بود یا خیر زیرا اگر به پیش بینی 70 دلاری نفت در سال اینده اهمیت بدهیم باید گفت درآمد خوبی نیز از این محل نصیب دولت خواهد شد.

کد خبر 26312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =