پیوند خدشه ناپذیر کرد، عرب و ایرانی در اقلیم

به گفته محمدجواد ظریف حضور ایران در کنار مردم کرد و عرب همواره در راه مبارزه با افراط گرایی بوده است و این پیوند عمیق توسط هیچ شخصی در داخل و خارج از منطقه قابل خدشه نیست

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، دکتر ظریف در راس یک هیات سیاسی تجاری بلند پایه صبح امروز بیست و چهارم دی ماه در اربیل مورد استقبال رسمی نیچروان بارزانی، نخست وزیر کردستان قرارگرفت.
وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز سخنرانی خود در همایش تجاری اربیل، با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران با قوم کرد و علاقه مردم ایران به ایشان، گفت: حضور ایران در کنار مردم کرد و عرب همواره در راه مبارزه با افراط گرایی بوده است و این پیوند عمیق توسط هیچ شخصی در داخل و خارج از منطقه قابل خدشه نیست.

محمدجواد ظریف افزود: ما در تامین امنیت، توسعه و پیشرفت به یکدیگر نیاز داریم؛نمی شود ما امن باشیم و شما ناامن و ما امنیت شما را امنیت خودمان می دانیم

وی با تشکر از درایت رهبران اقلیم به تشکیل دولت مرکزی خاطر نشان کرد: استمرار حاکمیت قوی در اقلیم یک ضرورت است.
ظریف گفت: معتقدم روابط ایران و اقلیم ممتاز و منحصر به فرد است؛ مشکلاتی که بخش خصوصی به آن اشاره کرده را با آقای بارزانی در میان گذاشته ام، از جمله  مهمترین آنها مطالبات شرکت های خدمات فنی و مهندسی است.

ظریف خطاب به تجار اقلیم گفت: تحریم ها تاثیری بر مبادلات ‌ما با تجار ایرانی نخواهد داشت.

وی با اشاره به توافق برای ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک برای تولید در خاک اقلیم با هدف تامین نیازهای داخلی و در مرحله بعدی صادرات، اذعان داشت: طی مذاکره با آقای بارزانی و رهبران اقلیم با دولت مرکزی برای حل مشکلات گمرکی تبادل نظر داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ج. ا. ایران همواره از اقلیم حسن نیت دیده است، گفت: بی تردید نقش بخش خصوصی به عنوان موتور محرک توسعه روابط، غیر قابل انکار است و باید از ظرفیت های این بخش برای توسعه تعاملات بهره جست.

دارا جلیل، رییس اتحادیه اتاق های بازرگانی اقلیم، ضمن خیر مقدم به هیات ایران و اظهار امیدواری نسبت به توسعه روابط دوکشور، از بازگشایی سه مرز مشترک در سال جدید خبر داد و گفت: ایجاد منطقه صنعتی مشترک بین دو کشور ضروری است و همچنین عراق خواستار ورود به حوزه پروژه های سرمایه گذاری مشترک است.

دارا جلیل برگزاری نمایشگاههای تخصصی ایران در عراق را از جمله برنامه هایی دانست که از سوی اتاق بازرگانی به منظور استحکام مناسبات دنبال می شود.

کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران بعنوان سخنران بعدی نشست ضمن تشکر از میزبانی اتحادیه اتاق های اقلیم، گفت: عمق روابط راهبردی ایران و علاقمندی و اهتمام مسئولان دو کشور به گسترش روابط هم جانبه ستودنی است؛بخش خصوصی ایران به توسعه روابط با همسایگان بویژه عراق اهتمام ویژه دارد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت دو کشور برای توسعه اقتصادی، گفت: مشکلاتی نظیر نبود روابط بانکی، پولی، گمرکی و حمل و نقل مانع توسعه بیشتر روابط فی مابین می شود.

کرباسی آمادگی اتاق بازرگانی ایران را به نمایندگی از بخش خصوصی برای انجام سرمایه گذاری مشترک و انجام پروژه ها در زمینه های مختلف از جمله عمرانی، صنعتی، گردشگری،....را اعلام کرد و گفت: همچنین به طور خاص خواستارحل و فصل مشکل مطالبات شرکت های فنی و مهندسی ایرانی در عراق هستیم.

استاندار اربیل نیز در این همایش با ابراز خرسندی از حضور شرکت های ایرانی در این گردهمایی، گفت:حجم مبادلات تجاری از طریق مرز حاج عمران در سطح مناسب بوده و فرصت خوبی برای حضور سرمایه گذاران ایرانی در اقلیم فراهم شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه روابط تجاری برای هر دو طرف، اظهار داشت: عراق آماده هر نوع همکاری برای هر اقدام منجر به ارتقای روابط دوجانبه است.

در ادامه رضا مونسان، رئیس کمیسیون فنی مهندسی اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اشاره به ظرفیت های فنی و مهندسی ایران برای حضور در عراق گفت: اقدامات ترویجی و علاقمندی اتاق مشترک به توسعه روابط با اتحادیه اتاق های اقلیم دنبال می شود.

مونسان با اعلام آمادگی شرکت های ایرانی برای حضور در پروژه های پیمانکاری و سرمایه گذاری، افزود: ظرفیت های مطلوبی در صنعت پتروشیمی ایران نیز برای سرمایه گذاری مشترک وجود دارد.

رییس حزب دموکرات کردستان نیز ضمن تشکر از آقای ظریف و هیات همراه و تقدیر به مناسبت دوستی حکومت و مردم ج. ا ایران با مردم کردستان، گفت: اقلیم در ۴ سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته و در اینجا از کشور ایران و به ویژه شرکت های خصوصی که در این مدت در اقلیم حضور داشتند تشکر می کنم.

مسعود بارزانی به مشکلاتی مثل داعش، کاهش تولید نفت، آوارگان سوری در عراق اشاره کرد و گفت: مجددا از حضور شرکت های پیمانکاری در روزهای سخت اقلیم سپاسگزارم و امیدوارم به زودی بستر پرداخت مطالبات این شرکت ها فراهم شود.

بارزانی، برخورداری از مرز مشترک طولانی و تاریخ مشترک عمیق دو کشور را از امتیازات مهم بین ایران و اقلیم برای توسعه مناسبات تجاری دانست و گفت: برخی از مشکلات موجود به دولت اقلیم و برخی به دولت مرکزی مرتبط هستند، ولی ما تمام تلاش خود را برای حل تمام مشکلات به کار می بندیم.

بارزانی در این نشست برای حل مشکلات شرکت های پیمانکاری به ظریف قول داد و گفت: به طور جدی پرداخت مطالبات پیمانکاران ایرانی را در دستور کار قرار می دهیم.

کد خبر 26321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =