دست بالای ایران در برابر آمریکا در بازار عراق

وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد سفر ظریف به عراق و استقبال مقامات عراقی از وی نشان می دهد تهران در این بازار دست بالا را در برابر امریکا دارد

به گزارش اگزیم نیوز، وال استریت ژورنال در گزارشی به بررسی ابعاد سفر ظریف به عراق پرداخته و با اشاره به این که ایران در تلاش است تا روابط اقتصادی و تجاری خود را به خصوص در حوزه هایی مثل انرژی با عراق گسترش دهد نوشت: تهران قصد دارد به این طریق تلاش های آمریکا را در خصوص تحریم ها بی اثر سازد.

بنابر این گزارش وزیر امور خارجه ایران که هفته جاری به عراق سفر کرده بود با هیاتی بیش از 50 نفر از فعالان اقتصادی به بغداد رفت و این سفر یک هفته بعد از سفر مقامات حوزه انرژی ایران به عراق رخ داد که نشان می دهد ایران تقویت حوزه های انرژی و گاز طبیعی را که بیش از 40 درصد نیاز برق عراق به آن وابسته است در دستور کار خود قرار داده است.

وال استریت ژورنال می افزاید این دیدارها نشان می دهد دو کشور ایران و آمریکا در تلاشند تا سهمی از بازار عراق به دست بیاورند و به عبارتی عراق اکنون میدان جنگ اقتصادی تهران و واشنگتن شده است.

این گزارش معتقد است سفر ظریف و وزرای اقتصادی دیگر به عراق موضوعی بود که قدرت وزیر امور خارجه را برای حضور در منطقه و متحد کردن کشورهای عربی علیه ایران به شدت کاهش داد و تور خاورمیانه ای وی را با شکست روبرو ساخت.

وزیر انرژی آمریکا ماه قبل به عراق سفر کرده بود و از مقامات عراقی خواسته بود در ازای متوقف کردن خرید گاز طبیعی از ایران از شرکت های آمریکایی برای توسعه سیستم انرژی و نیازهای خود استفاده کنند.

به همین منظور 3 ماه به عراق فرصت داد تا در عوض خروج از معاملات گازی تهران تکنولوژی های مورد نیاز خود را از آمریکا تامین کند با این حال گفتگوهای اخیر مقامات ایرانی و عراقی نشان می دهند بغداد بیش از آن که به واشنگتن تمایل داشته باشد متمایل به تهران است.

عراق علاوه بر خرید گاز طبیعی، یکی از بازارهای صادرات غیر نفتی ایران است که حجم تجارت آن بیش از 9 میلیارد دلار است که عمدتا در محصولات کشاورزی، مواد غذایی، میوه، مرغ و مواد ساختمانی متمرکز است. تحریم های ایالات متحده همراه با تضعیف ريال ایران باعث افزایش صادرات به عراق شده است.

جعفر الحمدانی، رئیس اتاق بازرگانی عراق، می گوید فعالان بخش خصوصی دو کشور به دنبال یافتن راه هایی برای کاهش تاثیر تحریم های ایالات متحده در زمینه تجارت هستند. ظریف نیز می گوید ایران و عراق مناطق صنعتی مشترک را برای ترویج کسب و کار ایجاد خواهند کرد که تمام این اقدامات می تواند تحریم های آمریکا را بی اثر کند.

یک بازرگان عراقی در این رابطه به وال استریت ژورنال گفته که ارتباط با ایران برای بخش خصوصی عراق اولویت دارد. وی افزود: این بار، ایرانیان برای به دست آوردن بازار عراق بسیار جدی هستند بطوریکه پس از تحریم، تهران واقعا انعطاف پذیر شده است.

مقامات عراقی می گویند که با تحریم ها مخالفت می کنند؛ هرچند ممکن است توسط آمریکا مجازات شوند اما آنها همچنین نمی توانند مخالف همسایۀ شرقی خود باشند که نفوذ قابل توجهی در عراق دارد.

نخست وزیر عراق پس از دیدار با ظریف گفت که عراق در پی توسعه روابط با تمامی کشورهای همسایه است و خواهان بهبود روابط دوجانبه با ایران است.

به گزارش اگزیم نیوز در این رابطه یک پایگاه خبری و تحلیلی سوری هم نوشت: دیدار وزیر امور خارجه ایران از عراق فرصتی را برای دو طرف ایجاد کرد تا در رابطه آینده اقتصادی و روابط دو کشور بحث و تبادل نظر صورت بگیرد. تهران به دنبال صادرات مواد خام و مواد مصرفی و سرمایه گذاری در زیرساخت های این کشور است.

عراق هم به دنبال فرصتی است تا از ظرفیت های ایران برای تحرک اقتصادی خود بهره برداری کند و مشکلاتی را که در سال های اخیر با آنها دست به گریبان بوده رفع کند. کما این که ایران بعد از ظهور داعش در این کشور توانست امنیت آن را تا حد زیادی تامین کند و اکنون که جنگ و داعش تمام شده طبعا حضور ایران برای بازسازی عراق از اولویت های دو طرف محسوب می شود.

بر اساس این گزارش پیش از این روابط اقتصادی منطقه بر اساس تعامل با واشنگتن صورت می گرفت، اما در دوران پس از داعش و ایجاد کمربند ایمنی از تهران تا بیروت، این همکاری به سمت پیشرفت اقتصادی و فرهنگی حرکت کرد و ما شاهد رشد همکاری ها در زمینه های متنوعی هستیم.

در ماه های اخیر، عراق و ایران شاهد حملات گسترده ای از سوی آژانس های خبری و دولت آمریکا بوده اند تا سطح روابط میان دو طرف را با خدشه روبرو سازند. در حالی که دو کشور تلاش کردند تا این حملات را خنثی کنند و در نتیجه روابط عادی خود را ادامه دادند.

این وبسایت سوری ادامه داد: در همین حال، دیدار وزیر امور خارجه ایران پیام مهمی را به کشورهای منطقه داد که اولا، رابطه ایران با عراق صرفا یک رابطه امنیتی و نظامی نیست و دو طرف قصد دارند روابط اقتصادی و استراتژیک را بر اساس حسن همجواری و احترام به حقوق مستقل یکدیگر گسترش دهند.

ثانیا، ایران از ظرفیت عراق برای انجام اقدامات اقتصادی آگاه است و می داند که عراق کشوری با ظرفیت های اقتصادی بزرگ است و ایران می تواند از این فرصت برای مقابله با تحریم های آمریکا استفاده لازم را ببرد.

از سوی دیگر، عراق می تواند یک شریک استراتژیک قابل اعتماد برای معرفی فناوری های مورد نیاز برای بسیاری از صنایع تولیدی مادر و استفاده از این تکنولوژی ها در اقتصاد دو طرف باشد.

نکته مهم در این رابطه پیوستگی مذهبی و فرهنگی بین دو ملت است که می تواند به افزایش سطح تولید ملی و حمایت از کالاهای صادراتی کمک کند.

با استفاده از ظرفیت ایران، عراق می تواند به شرق متصل شود و از فرصت های اقتصادی کشورهایی مانند چین استفاده کند. وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با شرکت در سه جلسه تجاری که بین فعالان اقتصادی ایران و عراق در سه شهر بغداد، کربلا و سلیمانیه برگزار شد از موضع مثبت عراق برای ارتقای همکاری ها قدردانی کرد و گفت دو کشور از همه فرصت ها برای عبور از محدودیت های آمریکا در روابط دوجانبه استفاده خواهند کرد.

نخست وزیر عراق نیز پیش از این اعلام کرده بود که کشورش بر روی توسعه روابط با همسایگان از جمله ایران متمرکز شده است. 

کد خبر 26327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =