ضرورت شفاف سازی "بنزین همگانی" به عنوان طرح سهمیه بندی

درصورت پذیرش طرح سهمیه بندی سوخت باید مشخص شود که این میزان سهمیه به فرد تعلق می گیرد یا به هر خودرو؟ در صورت ادامه روند فعلی میزان مصرف بنزین به حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که در چنین شرایطی تکمیل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز پاسخگوی نیاز مصرف بنزین داخلی نخواهد بود.

به گزارش اگزیم نیوز، هیات رئیسه مجلس طرح برخی نمایندگان درخصوص «سهمیه‌بندی بنزین» را اعلام وصول کرد. طرح ارائه‌شده بر «توزیع عادلانه یارانه بنزین» مبتنی است و براساس آن، روزانه مقدار مشخصی سهمیه بنزین به هر فرد جامعه با قیمت یارانه‌ای اختصاص مییابد. براساس این طرح افرادی که مصرف‌کننده همه سهمیه اختصاص یافته خود نیستند، می‌توانند آن را به افرادی که بیش از سهمیه اختصاص‌یافته بنزین مصرف می‌کنند، با قیمت آزاد به فروش برسانند. این طرح بعد از اعلام وصول به کمیسیون انرژی مجلس فرستاده می‌شود و در صورت تایید کلیات به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد.

از آذر ماه ۱۳۹۶ مرکز پژوهش های مجلس طرح ارایه بنزین به هر فرد به جای هر خودرو را در دست بررسی قرار داد که مطابق آن یارانه نقدی تغییر نخواهد کرد و مانند قبل و سیاست ها‌ی موجود اجرا خواهد شد، اما به هر ایرانی دارای کد ملی، به‌اندازه مشخصی اعتبار استفاده از بنزین به‌طور ماهانه تعلق می‌گیرد. این سهمیه‌ها به‌جای کارت سوخت در کارت ملی هوشمند افراد و یا کارت بانکی که از آن به عنوان کارت سوخت برخط تعبیر می‌شود، بارگذاری می شود.

براساس این طرح اعتبار تخصیص یافته در کارت فقط قابلیت پرداخت هزینه بنزین در پمپ بنزین‌ها، پرداخت قبض برق و آب و گاز طبیعی خانوار‌ها و کرایه اتوبوس و مترو در طول ماه را داشته و در پایان ماه در صورت باقی ماندن اعتبار در کارت، به صورت نقد از خودپرداز‌ها قابلیت برداشت خواهد داشت. براین اصل در صورت عدم مصرف بنزین، فرد می‌تواند اعتبار خود را به افراد دیگر از طریق واگذاری اعتبار بفروش برساند، در مرحله اول، در انتهای هر ماه اعتبار باقی مانده در کارت به دولت واگذار و معادل ریالی آن در کارت‌های افراد قابل برداشت خواهد شد و در مرحله بعد با راه‌اندازی بازار بنزین سناریو‌های مطلوب‌تری در دسترس خواهد بود.

مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرده است که این طرح سعی بر توزیع عادلانه‌تر یارانه پنهان بین عموم مردم دارد، در این طرح توزیع و مبنای تعیین سهمیه‌ها، داشتن خودرو نخواهد بود ضمن آنکه با اجرای این طرح منابع جدید درآمدی برای دولت به منظور گسترش حمل و نقل عمومی ایجاد خواهد شد؛ که امیداست دستاورد آن توجه جدی به حمل و نقل عمومی در راستای کاهش مصرف بنزین در شهر‌های بزرگ و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و ترافیک نیز باشد.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از مهمترین دستاورد‌های این طرح را جلوگیری از قاچاق سوخت به دلیل اختلاف چشمگیر قیمت در داخل و خارج از کشور عنوان کرده و می افزاید:  با اجرای این طرح این امیدواری وجود دارد که مدیریت عرضه سوخت در کشور به صورت هدفمندتر شود. ضمن اینکه با افزایش هزینه‌های زندگی مردم به دلیل رشد قیمت‌ها، با پرداخت یارانه بنزین، این پرداخت‌ها بخشی از فشار تورم ماه‌های گذشته بر خانوار‌ها را کاهش دهد و انتظار می‌رود تا این طرح به تغییر شیوه زندگی از استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی منجر شود.

درهمین زمینه حسین امیری خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه در حال حاضر 88 میلیون لیتر بنزین و 80 میلیون لیتر گازوئیل در روز مصرف می شود، اظهار داشت: درصورت پذیرش طرح سهمیه بندی سوخت باید مشخص شود که این میزان سهمیه به فرد تعلق می گیرد یا به هر خودرو؟ زیرا در تشریح نوع سهمیه بندی این طرح تناقض دیدگاه وجود دارد که باید شفاف سازی شود چرا که در صورت ادامه روند فعلی میزان مصرف بنزین به حدود 105 میلیون لیتر در روز خواهد رسید که در چنین شرایطی تکمیل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز پاسخگوی نیاز مصرف بنزین داخلی نخواهد بود.

وی واردات بنزین را با توجه به میزان مصرف کنونی اجتناب ناپذیر دانست و گفت : براساس میزان سفرهای درون شهری یارانه بنزین مورد استفاده قرار می گیرد که محاسبه مقدار یارانه پنهان بستگی به در نظر گرفتن نرخ ارز مبنا متفاوت خواهد بود. این در حالی است که دولت هر سال 60 هزار میلیار تومان یارانه به بنزین اختصاص می دهد که از این میزان حدود 40هزارمیلیارد تومان آن یارانه پنهان است که از طریق توزیع بنزین به خودروهای شخصی پرداخت می شود و 20هزار میلیارد تومان آن به خودورهای ناوگان عمومی و تاکسیرانی که خدمات عمومی ارایه می دهند تخصیص پیدا می کند .

به گفته امیری خامکانی از سهمیه بندی سوخت به عنوان یکی از راه های مدیریت مصرف یاد کرد و تاکید داشت که براساس این طرح چنانچه فردی بیش از اندازه سهمیه در نظر گرفته شده نیاز به بنزین داشته باشد می تواند از طریق دو نرخی کردن بنزین، مقدار نیاز بیشتر را پاسخگو بود اما باید  این نکته را نیز در نظر داشت که با دو نرخی کردن قیمت بنزین دیگر نمی توان از کارت سوخت به عنوان یک اهرم برای کنترل میزان مصرف استفاده کرد براین اصل باید این مشکل در طرح سهمیه بندی سوخت به گونه ای مرتفع شود.

 

کد خبر 26368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =