رشد اقتصادی منطقه منا با موتور امارات، عربستان و مصر

رشد اقتصادی منطقه منا در سال ۲۰۱۹ حتی با فرض کاهش رشد اقتصادی ایران به دلیل تحریم ها افزایش خواهد یافت

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی thenational رشد اقتصادی منطقه منا در سال 2019 حتی با فرض کاهش رشد اقتصادی ایران به دلیل تحریم ها افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش حتی رکود اقتصادی یا کاهش رشد در ایران که می تواند در نتیجه تحریم ها ایجاد شود مانع از رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا نخواهد شد.

این گزارش که thenational بر اساس بررسی های موسسه فیتچ منتشر کرده می افزاید: امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر در سال 2019، پیشران های رشد اقتصادی منطقه منا خواهند بود. این گزارش معتقد است رشد اقتصادی ایران ممکن است در سال 2019 در حدود 4 واحد درصد کاهش یابد اما رشد اقتصادی منطقه منا به 2.1 درصد در سال جاری خواهد رسید.

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی با تحریم های امریکا روبرو شد و با ان که انتظار می رفت مشکلات اقتصادی بزرگی برای تهران ایجاد شود اما سیاست های اقتصادی درستی که دولت در پیش گرفت توانست از وقوع بحران جلوگیری کند با این حال همزمانی این تحریم ها با کاهش قیمت نفت که با خروج سرمایه گذاران خارجی نیز روبرو شده می تواند رشد اقتصادی در ایران را در سال جاری کاهش دهد.

با این حال مقامات ایرانی وعده داده اند که نگذارند اقتصاد به زانو درآید. این گزارش می افزاید رشد اقتصادی منطقه منا با این حال از رقم 1.9 درصد در سال 2018 به 2.1 درصد افزایش می یابد.

این گزارش با اشاره به افزایش قیمت دلار در سال 2018 نوشت این موضوع هزینه های واردات را افزایش می دهد و باعث کاهش توانایی بنگاه ها برای تامین مواد اولیه و ماشین آلات می شود. با این حال دولت در تلاش است تا سیستم بانکی را تقویت و اعتباردهی به بنگاه ها را افزایش دهد تا مانع از افت توان این بنگاه ها شود.

با تمام این احوال این تفسیرها می تواند صد در صد هم محقق نشود به عنوان مثال کاهش رشد اقتصادی در جهان ممکن است تقاضا برای نفت را کاهش دهد و در نتیجه رشد اقتصادی منطقه منا نیز تحت الشعاع قرار بگیرد.

فیچ انتظار دارد رشد اقتصادی شورای همکاری خلیج فارس به 2.6 درصد در سال 2019 برسد که در سال گذشته 2.5 درصد بوده که این رشد اقتصادی به واسطه عملکرد عربستان و امارات تامین خواهد شد چراکه این کشورها هزینه های سرمایه ای خود را برای توسعه بخش های غیرنفتی افزایش داده اند.

پیش بینی می شود رشد اقتصادی عربستان سعودی به 2.4 درصد در سال جاری برسد که در سال گذشته 2.3 درصدبوده است. از طرفی انتظار می رود اقتصاد امارات متحده عربی در سال 2019 از رقم 2.8 درصد به 3 درصد افزایش یابد.

در عین حال، انتظار می رود که مصر با توجه به پیشرفت های پیش بینی شده در سال 2020، بیش از 5 درصد رشد کند. این کشور یک بسته اصلاحات اقتصادی و ساختاری را طی سه سال گذشته به منظور بهبود ثبات مالی و تشویق سرمایه گذاری به اجرا گذاشته است.

کد خبر 26375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =