تراز مثبت ۹۰۰ میلیون دلاری کشور در ۱۰ ماهه ۹۷

دژپسند با اشاره به تراز تجاری مثبت ۹۰۰ میلیون دلاری کشور در ده ماهه سال جاری، این امر را با توجه به رشد آمار صادرات غیرنفتی کشور در مقایسه با مدت مشابه ده ماهه سال گذشته، بسیار ارزشمند خواند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تراز تجاری مثبت ۹۰۰ میلیون دلاری کشور در سالجاری، این امر را با توجه به رشد آمار صادرات غیرنفتی کشور در مقایسه با مدت مشابه ده ماهه سال گذشته، بسیار ارزشمند خواند.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در نشست با سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی استان هرمزگان ، با اعلام این مطلب اظهار داشت: این تراز مثبت تجاری، از آنجا که نه بخاطر کاهش واردات بلکه، با افزایش صادرات رخ داده، بسیار معنا دار است. 

وزیر اقتصاد افزود: این در شرایطی است که حتی صادرات نفتی کشور هم قابل قبول است و دشمنان علیرغم تمام شعارها و تلاش ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

دکتر دژپسند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامه‌های ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در راستای برنامه های مذکور، از بدو ورود به وزارتخانه سعی کرده ام وزارت اقتصاد را از یک وزارت ستادی به یک وزارتخانه ستادی عملیاتی تبدیل کنم.

وی در ادامه سخنان خود در این نشست که در محل استانداری هرمزگان برگزار شد، ظرفیت‌های این استان در تمام زمینه ها از جمله واردات و صادرات را بسیار بالا و ارزشمند توصیف کرد و گفت: در حال حاضر، فقط در بخش خدمات تجاری، ۳۴ درصد از صادرات و ۳۹ درصد از واردات کشور توسط بنادر استان هرمزگان صورت میگیرد.

دژپسند با بیان اینکه آمار بخوبی اهمیت اقتصادی استان هرمزگان را نشان میدهد، افزود: بندر شهید رجایی به تنهایی ۳۳ درصد صادرات و ۳۷ درصد واردات کشور را پوشش میدهد و این از آنجا ارزش بیشتری میابد که بدانیم ۸۵ درصد واردات کشور شامل کالاهای واسطه ای و تولیدی است. 

وی در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص ناکافی بودن تسهیلات بانکی گفت: نظام بانکی کشور دچار یک عارضه جدی شده و آن هم معوقات زیاد است که البته نظام بانکی به طور مدام در حال برنامه ریزی برای کاهش میزان معوقات است.

وی گفت: یک موردی که وجود دارد این است که عده ای مدام صحبت از بخشودگی جرایم بانکی می کنند که در جای خود قابل تامل است اما یک مساله مهم اینجا است که این سود مال دولت نیست، بلکه متعلق به مردمی است که در بانک سپرده گذاری کرده و چه بسا بانک ها، حتی علی الحساب، آن سودها را نیز پرداخت کرده باشند.

دژپسند تصریح کرد: این گونه بخشش ها عملا به معنای دست کردن در جیب مردم است.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دارایی های دولت در هرمزگان باید برای رشد و توسعه اقتصادی استان، اهرم شود گفت: باید این ایده به یک طرح عملیاتی تبدیل شود،  زیرا ظرفیت های موجود در استان به گونه ای است که در صورت استفاده صحیح نه تنها میتواند نیازهای استان بلکه، بخش اعظم نیازهای کشور را هم پوشش خواهد داد.

وی تصریح کرد: من به عنوان وزیر اقتصاد پای کار هستم و تا جائیکه قانون اجازه می دهد اختیارات همکاران وزارت اقتصاد و دارایی را در استان ها افزایش خواهم داد.

دژپسند با اشاره به پدیده قاچاق نیز بیان داشت: من قبلا هم‌گفته ام؛ همچنان که باید برای واردات کالای مورد نیاز تولید کنندگان فرش قرمز پهن کنیم، باید به همان اندازه هم برای مبارزه با قاچاق، چشم عقاب داشته باشیم و به همین سبب در حال تجهیز گمرکات کشور به تکنولوژی های  مدرن هستیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای جذب سرمایه گذاری خارجی باید از انگیزه ها و  جذابیت های منطقه ای استفاه کنیم، گفت: استان هرمزگان یکی از مقاصد بسیار مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری است. 

وی تاکید کرد: مسئولان استانی و سرمایه گذاران هرمزگان باید از سرمایه گذاران خارجی دعوت کنند و برای علاقمند کردن سرمایه گذاران خارجی باید از ظرفیت های فراوان این استان در دسترسی به آب های آزاد، تسهیلات گمرکی و مالیاتی و ظرفیت های زیرساختی استفاده کنید.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: یکی از پارامترهای ارزیابی مدیرکل های استانی را در جلب و جذب سرمایه گذار خارجی می دانم و برای استان هرمزگان تاکید بنده بیشتر است و به عقیده من سال آینده، هرمزگان باید رتبه اول جذب سرمایه گذاری خارجی را  کسب کند.

 دژپسند تصریح کرد: اگر سرمایه گذار خارجی بداند این ظرفیت ها و علاقمندی در مسئولان و فعالان اقتصادی در هرمزگان وجود دارد حتما استقبال خواهد کرد.

کد خبر 26401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =