عدم موافقت ایران با پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری غول انرژی چین

پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری چینی ها برای توسعه مشترک میدان نفتی یادآوران به صورت فاینانس یا بیع متقابل ارایه شود ایران آمادگی پذیرش دارد ولی در صورتی که بخواهند از محل فروش نفت سهم داشته باشند این امر مورد تایید مقامات نیست زیرا در شرایط کنونی مهمترین برنامه بازگرداندن پول نفتی است که از محل صادرات به فروش می رسد و توسعه میادین جدید چندان کاربردی ندارد.

به گزارش اگزیم نیوز وال استریت ژورنال اعلام کرد که شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت چین است، به شرکت ملی نفت ایران ۳ میلیارد دلار برای توسعه مشترک یک میدان نفتی بزرگ پیشنهاد کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: این شرکت چینی مطمئن است که پیشنهاد مذکور هدف تحریم‌های جدید آمریکا قرار نمی‌گیرد زیرا توافق اولیه برای توسعه میدان یادآوران در سال ۲۰۰۷ امضا شده بود.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، این پیشنهاد ماه گذشته مطرح شده بود اما اکنون که رسانه‌ها و تحلیلگران درباره تمدید معافیت هشت خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌های واشنگتن گمانه‌زنی می‌کنند، علنی شده است. شرکت نفت و گاز چینی ساینوپک (Sinopec) با استفاده از امتیاز تعلیق تحریم های آمریکا و در حالی که شرکت های اروپایی به دلیل خطرات موجود از روابط با ایران خودداری می کنند، تلاش جدیدی ترتیب داده است تا با قراردادی سه میلیارد دلاری میدان نفتی یادآوران واقع در غرب ایران را توسعه دهد.

شرکت سینوپک به همراه غول نفتی دولتی CNPC‌ چین، سرمایه‌گذاری بالایی در صنعت نفت ایران داشته است زیرا تولید داخلی آنها به دلیل فرسودگی میادین کاهش پیدا کرده و عطش چین را برای واردات نفت تقویت کرده است.

یادآوران و همچنین یک میدان نفتی دیگر در مرز ایران با عراق از جمله پروژه‌های بزرگ به شمار می‌روند. یادآوران ۳.۱ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که این میدان را به یکی از بزرگترین میادین توسعه نیافته جهان تبدیل ساخته است. میزان ذخایر نفت میدان آزادگان شمالی نیز ۵.۷ میلیارد بشکه برآورد شده است.

سینوپک پیش از این در توسعه میدان یادآوران ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و تولید این میدان به ۱۱۵ هزار بشکه در روز می‌رسد در حالیکه میدان آزادگان شمالی که توسط شرکت ملی نفت ایران و شرکت CNPC اداره می‌شود، دو سال پیش تولیدش را به میزان ۷۵ هزار بشکه در روز آغاز کرد.

این شرکت دولتی چینی به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است بر اساس امتیازاتی که آمریکا در زمینه تحریم های ایران به چین داده، خواهان سهمی از تولیدات این میدان نفتی است. طبق گزارش منتشر شده، در صورت توافق بر سر این قرارداد، تولید نفت در این میدان نفتی دو برابر می شود و ظرف مدت شش ماه به 180 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

شرکت ساینوپک درباره تجارت نفتی اش در ایران به وزارت امور خارجه آمریکا اطلاع داده اما اعلام کرده است چون پیشنهادش برای توسعه بیشتر این میدان نفتی بخشی از یک قرارداد کنونی برای فعالیت در این میدان نفتی به شمار می رود، باور دارد این موضوع علیه ممنوعیت آمریکا در زمینه امضای توافقات جدید با ایران نخواهد بود. پیشنهاد شرکت چینی در حالی ارائه شده است که شرکت های نفتی اروپایی از جمله شرکت فرانسوی توتال به دلیل تحریم های آمریکا از ایران خارج شده اند.

درهمین زمینه سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه چینی ها عملکردشان درحوزه توسعه میادین نفتی ایران تا کنون چندان درخشان نبوده اما با کسب تجربه در این میادین اکنون توانسته اند درسطح شرکت های مطرح در پروژه ها بین المللی حضور پیدا کنند، اظهارداشت: چینی ها با تجارب به دست آمده در میادین نفتی ایران اکنون در کار توسعه میدانی و پالایشگاهی عراق فعالیت وسیعی دارند و در این زمینه مدعی هستند.

وی با تاکید براینکه اکنون توسعه میدان های جدید چندان مورد استقبال دولت ایران نیست، یادآورشد: اگر این پیشنهاد به صورت فاینانس یا بیع متقابل ارایه شود ایران آمادگی پذیرش دارد ولی در صورتی که بخواهند از محل فروش نفت سهم داشته باشند این امر مورد تایید مقامات نیست زیرا در شرایط کنونی مهمترین برنامه بازگرداندن پول نفتی است که از محل صادرات به فروش می رسد و توسعه میادین جدید چندان کاربردی ندارد.

حسینی در پاسخ به این سوال که شرکت ساینوپک با سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری خود قصد دارد که نفت این مدیان را به چین صادر کند آیا توافقی در این زمینه حاصل شده است؟، عنوان کرد: این خواسته چین بر اساس سند کلان انرژی این کشور است که بر اساس آن، چینی‌ها با متصل کردن سرمایه‌گذاری خود به مصرف، در میادینی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بتوانند نفت مورد نیازشان را از محل سرمایه‌گذاری خود تأمین کنند اما تا کنون مورد موافقت دولت ایران قرار نگرفته است.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اینکه آنها سهمی از توسعه میدان نفتی خواسته اند باید گفت که ما در این زمینه شراکت نداریم زیرا براساس قوانین ما نمی توانیم در میدان های نفتی شراکت داشته باشیم. در مورد دیگر نیز اینکه بخواهند از هر بشکه نفت سهمی داشته باشند باید در غالب قراردادهایی متشکل از بیع متقابل به اضافه سود باشد و یا اینکه مدیریت این میدان را برعهده بگیرند و نفت خام ببرند و در حالت سوم اینکه میدان نفتی را توسعه بدهند و 15 تا 20 سال مبلغی را به عنوان حق مدیریت و بهره برداری دریافت کنند که در تمامی این موارد از آنجا که اولویت اکنون برای دولت ایران فروش نفت و بازگرداندن پول آن در وهله اول و اتمام پروژه های نیمه تمام و تعمیرات و بازسازی پالایشگاه ها و خطوط تولید در مرحله بعد است تا توسعه میادین، بنابراین بعید است که در شرایط فعلی این پیشنهاد منجر به قرارداد شود.

حسینی با یادآوری اینکه در مرحله قبل چینی ها به ازای تولیدهر بشکه نفت چیزی حدود 30 دلار هزینه کردند، گفت: این در حالی است که آن قسمت از پروژه ها که ایران از محل صندوق توسعه ملی هزینه کرد برای تولید هر بشکه نفت چیزی حدود 10 دلار صرف شد که در مجموع 700 هزار دلار از محل صندوق توسعه ملی در آزادگان برای افزایش تولید نفت سرمایه گذاری شد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه قیمت های پیشنهادی از سوی چینی ها جذاب نیست، تصریح داشت: براساس توافقات به عمل آمده با وزیر نفت مقرر شده است که توسعه فاز دو براساس قرارداد بای‌بک انجام شود که برای این منظور باید پیمانکار آن مشخص شود تا توسعه میدان نفتی یادآوران در قالب قراردادهای جدید انجام شود.

 

کد خبر 26405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =