هدفگذاری برای توسعه پروژه های صادراتی در یاسوج

در جلسه مشترك مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران با اعضاي اتاق بازرگاني ياسوج مقرر شد سه پروژه بزرگ ملي براي استان کهگیلویه و بویراحمد تعريف شود تا ظرفيت توليد، صادرات، اشتغالزايي و ارزآوري اين استان افزايش يابد

مریم خورشیدی- در جلسه مشترك مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران با اعضاي اتاق بازرگاني ياسوج مقرر شد سه پروژه بزرگ ملي براي استان  کهگیلویه و بویراحمد تعريف شود تا ظرفيت توليد، صادرات، اشتغالزايي و ارزآوري اين استان افزايش يابد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز،مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در جمع صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان یاسوج در اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی این شهر گفت: از اهداف مهم برگزاری این جلسه، شنیدن نظرات شفاف بخش خصوصی و تعامل نزدیک با این بخش است.

علی صالح آبادی با اشاره به عملکرد چهل شعبه این بانک در سراسر کشور گفت: بررسی ها نشان داده که سطح عملکرد هر شعبه متناسب با ظرفیت های اقتصادی استان مورد نظر رابطه مستقیم دارد.

وی خاطر نشان کرد: تلاش بانک توسعه صادرات شکوفایی بیش از پیش ظرفیت های اقتصادی صادراتی در استانهای مختلف است و یافتن راهکارهای موثر برای رشد و توسعه صادرات در استانهای مختلف در دستور کار این بانک دارد.

صالح آبادی گفت: بر این باورم که صادرات، یک ضرورت برای کشور محسوب می شود و در واقع اشتغال پایدار، توسعه در گرو رشد صادراتی است؛ در طول دهه های متمادی سایه اقتصاد نفتی، مانع ورود به عرصه توسعه صادراتی شده و تنها در کمتر از دو دهه، تا حدی نگاه ها به سمت صادرات کالای غیر نفتی جلب شده است اما کماکان تا رسیدن به ایده آل ها فاصله داریم،اما بدون تردید این توان در صادرات کشور وجود دارد که ارز مورد نیاز کشور را تامین کرده و تا حد قابل توجهی کشور را از درآمدهای نفتی بی نیاز کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه به یکی از مهمترین پروژه های تامین مالی شده توسط این بانک، در یاسوج اشاره کرد و گفت: پتروشیمی گچساران یکی از طرح های مهمی است که با در نظر گرفتن ۲۲۰ میلیون یورو تسهیلات، عملیاتی شده است؛ این واحد صنعتی در حدود ۲۴ درصد ظرفیت نفت و گاز استان را پوشش می دهد و علی رغم محدودیت های ارزی تا امروز تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و همه تلاش ما بر این مهم متمرکز شده که این پروژه هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

وی یادآور شد:۱۵۰ میلیون یورو از منابع مورد نیاز پتروشیمی گچساران را بانک توسعه صادرات و ۷۰ میلیون یورو را نیز بانک تجارت بر عهد گرفته است؛ در واقع تامین مالی این پروژه در قالب کنسریوم دو بانک صورت پذیرفته و مدیر آن بانک توسعه صادرات است.

علی صالح آبادی افزود: حضور ما بعنوان متولی تامین مالی صادرات در استان بیانگر آمادگی بانک توسعه صادرات برای کمک و حمایت از صادرات است و علاقه مندیم در مسیر ارائه این خدمات، سهل ترین و سریع ترین شرایط را برای فعالان اقتصادی فراهم کنیم؛ ما هیچ چشمداشتی به منابع استان یاسوج نداریم و در واقع بانک نیازی به این کار ندارد حتی این آمادگی را دارد از استانهای دیگر برای پیشبرد اهداف صادراتی این استان منابع جذب کند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر نسبت پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات به سپرده ها شش برابر است و پیرو حمایت همه جانبه از صادرات غیر نفتی، این نسبت را افزایش نیز خواهیم داد.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، بانک توسعه صادرات به هیچ عنوان در تخصیص منابع، سهمیه بندی ندارد؛ هر استان بسته به ظرفیت ها و قدرت جذب در حوزه توسعه صادرات می تواند منابع بیشتری را از بانک دریافت کند. حتي در برخی استانها پس از بررسی های انجام شده حجم تسهیلات تا سه برابر افزایش یافته است.

صالح آبادی تصریح کرد: برخی از ضوابط بانکی، کشوریست و بانک اجازه دخل و تصرف در آن را ندارد، اما در مواردی مانند ملاک قرار گرفتن گردش مالی، وثائق، صدور ضمانت نامه ها و معوقات تا حد زیادی در اختیار بانک بوده و همکاری های لازم در این ارتباط با مشتریان انجام خواهد شد.

وی گفت: بانک توسعه صادرات آمادگی دارد پروژه هايی با ظرفیت صادراتی را در استان یاسوج حمایت كند كه در این راستا همکاری و تعامل متقابل شعبه و فعالان اقتصادی ضروریست.

در اين جلسه به پيشنهاد رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج مقرر شد  سه پروژه در سطح استان در بخش هاي محصولات باغی، صنایع دستی و گردشگری طراحي و طرح توجيهي آن به بانك توسعه صادرات ارسال شود تا در یک کار گروهی مورد بررسی قرار گيرد تا زمينه هاي رونق توليدي و صادراتي استان فراهم شود.

 

کد خبر 26409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =