پیام رئیس کل گمرک ایران به مناسبت روز جهانی گمرک

رئیس کل گمرک ایران طی پیامی با تبریک ۲۶ ژانویه (۶ بهمن ماه) روز جهانی گمرک بر لزوم تلاش روزافزون کارکنان گمرک در راستای تحقق اولویت های اقتصادی امروز کشور شامل تقویت ارزش پول ملی ، کاهش تورم و کمک به سیاست ها جهت جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد

رئیس کل گمرک ایران طی پیامی با تبریک 26 ژانویه (6 بهمن ماه) روز جهانی گمرک به کارکنان این سازمان و خانواده‌های آنان، شرایط کنونی در حوزه اقتصاد را بسیار حساس خواند و بر لزوم تلاش روزافزون کارکنان گمرک در راستای تحقق اولویت های اقتصادی امروز کشور شامل تقویت ارزش پول ملی ، کاهش تورم و کمک به سیاست ها جهت جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد .

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک، متن پیام مهدی میراشرفی در این خصوص به شرح زیر است:

همه ساله، 26 ژانویه به عنوان " روز جهانی گمرک " در تمام کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک گرامی داشته شده و با اعلام رسمی شعار سال جدید این سازمان از سوی دبیرکل سازمان جهانی گمرک با عنوان " مرزهای هوشمند برای تجارت، سفر و حمل‌ و نقل بدون وقفه " دور تازه‌ای از اقدامات و فعالیت‌های گمرکی برای افزایش نقش و تأثیرگذاری عملکرد گمرک در تسهیل تجارت، مراقبت از مرزهای اقتصادی و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید آغاز می‌شود.

به گمان من هدف اصلی انتخاب و اعلام این شعار از سوی سازمان جهانی گمرک، ایجاد تغییر و تحول در بهبود شیوه‌های خدمات‌دهی گمرکی به جامعه تجاری به ویژه کنترل های غیر مزاحم متناسب با پیشرفت‌های فناوری و حرکت رو به جلوی گمرکات در فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای تسهیل و توسعه تجارت بین‌المللی و همچنین ایفای نقش پررنگ‌‌تر در راستای زنجیره تأمین کالاها است.

خوشبختانه گمرک جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها پیش از اعلام شعار جدید سازمان جهانی گمرک (WCO) و تأکید بر عملی ساختن آن توسط گمرکات عضو، برنامه‌های زیادی را درخصوص تسهیل و تسریع مبادلات مرزی با استفاده از شیوه‌های مدرن گمرکی مانند ایجاد دروازه‌های مشترک مرزی (هم فیزیکی و هم مجازی)، تبادل اطلاعات الکترونیکی به صورت مجازی با گمرکات هم‌مرز، نصب و بهره‌برداری از تجهیزات و ابزارهای پیشرفته کنترلی و بازرسی نظیر ایکس‌ری‌ها، نصب وسایل ردیابی خودکار بر روی حامل‌های ترانزیتی و... اجرایی نموده و همکاری نزدیکی با گمرکات کشورهای همسایه دارد. علاوه بر این در جهت افزایش امنیت محموله‌های تجاری و مقابله با اشکال مختلف قاچاق مواد مخدر و کالا گام‌های بلندی برداشته است و در نظر دارد در آینده سطح این همکاری‌ها و مشارکت‌ها را افزایش دهد.

در راستای شعار سال 2019 اقداماتی را باید در خصوص هوشمند سازی تجارت انجام دهیم که بهره گیری از ابزارهای کنترلی غیر مزاحم و غیر فیزیکی بهترین توصیه جهت عملیاتی کردن شعار سازمان جهانی گمرک است . در کنار مکانیزاسیون رویه ها و بکارگیری سامانه های الکترونیکی ؛ نصب تراشه های RFID بر روی کانتینرها ، توسعه تجهیزات GPS ، اسکنرها، دستگاههای ایکس ری، دوربین های OCR و کراس چک کردن اطلاعات می توانند در هوشمند سازی تجارت با استفاده از ابزارهای غیر مزاحم کمک نمایند .

همکاران شریف، خدوم و زحمتکش گمرکات سراسر کشور

روز جهانی گمرک را به شما و خانواده‌های محترم تان تبریک می گویم و صمیمانه از زحمات بی‌دریغ و خدمات شایسته همکارانم خاصه در گمرکات مرزی و نقاط دورافتاده و محروم که با سخت‌ترین شرایط و کمترین امکانات به خدمتگزاری مشغولند، تقدیر و تشکر می کنم .

برای اینجانب که چند ماهی است افتخار ادامه همکاری و خدمتگزاری در کسوت ریاست کل سازمان را دارم مطلوب و مرضی خاطر آن بوده و هست که با اختصاص منابع معیشتی افزون‌تر و برقراری خدمات رفاهی بیشتر، شرایط بهتری را برای همکاران صدیق و شریف در راستای حفظ و تقویت سرمایه انسانی فراهم سازم .

با توجه به شرایط حساس کنونی، مسئولیت فرد فرد ما کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت انجام وظایف و ایفای مأموریت خطیر صیانت از مرزهای اقتصادی از هر زمان دیگری سنگین‌تر و حساس‌تر است و تلاش‌هایمان در جهت کمک به شرایط اقتصادی کشور ملموس‌تر و محسوس‌تر خواهد بود. به همین دلیل اینجانب انتظار دارم که همکاران ارجمندم در گمرکات سراسر کشور به‌خصوص گمرکات مهم و مرزی همچون گذشته در انجام سریع تشریفات ترخیص کالاهای ضروری مورد نیاز مردم و همچنین مواد اولیه و قطعات و ماشین‌آلات خطوط تولید و نیز صادرات کالا به عنوان شریان حیاتی اقتصادی کشور از هیچ تلاشی فروگذار ننموده و هم و غم خود را مصروف خدمت شبانه‌روزی به مردم شریف و سربلندی و اعتلای ایران عزیز کنند و با تلاش روزافزون برای تحقق اولویت های اقتصادی امروز کشور در راستای تقویت ارزش پول ملی ، کاهش تورم و کمک به سیاست ها جهت جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش نمایند .
بار دیگر روز جهانی گمرک را به همه همکاران سخت‌کوش و خانواده‌های گرامی آنان تبریک می‌گویم و از خداوند متعال تندرستی و شادکامی همگان را خواهانم.

کد خبر 26410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =