ضرورت داخلی سازی قطعات حساس خودرویی در شرایط کنونی

صرفنظر از اقتصادی بودن یا نبودن، داخلی سازی قطعات حساس خودرویی مانند یی. سی. یو (کامپیوتر خودرو) در شرایط کنونی لازم است

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: صرفنظر از اقتصادی بودن یا نبودن، داخلی سازی قطعات حساس خودرویی مانند یی. سی. یو (کامپیوتر خودرو) در شرایط کنونی لازم است.

«فرهاد به نیا» در گفت و گو با ایرنا افزود: این مهم با استفاده از تجارب مراکز دانش بنیان با تخصص بالا که حتی توان صادرات فناوری دارند امکانپذیر است.

به گفته این مقام صنفی، در این زمینه می توان از تجهیزات کم مصرف و قابل استفاده نیروهای مسلح که در نوع خود پیشرفته هستند، استفاده کرد و ضلع سوم این مثلث بکارگیری تجارب خوب قطعه سازان و خودروسازان کشور است.

وی تاکید کرد: لازم است این سه عامل را به خوبی با یکدیگر ترکیب و از توان و تخصص آنها با ملزومات یاد شده استفاده کنیم؛ در این زمینه دفتر معاون اول رییس جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهان تحقق موضوع هستند.

به نیا خاطرنشان کرد: تولید خودرو پژو 301 که تا پایان سال آینده به تولید انبوه می رسد، با همین محوریت در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، پژو 301 به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو که باید در پی اجرای برجام با داخلی سازی بیش از 50 درصد ساخته می شد، با تلاش متخصصان و قطعه سازان داخلی تا پایان سال آینده به تولید انبوه می رسد.

وی یادآور شد: اکنون کیت الکترونیکی یی. سی. یو توسط یکی از شرکت های توانمند داخلی در حال تولید است، اما مشکل اصلی در تولید این قطعه در بحث نرم افزار آن است.

به گزارش ایرنا، پیشتر «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو درباره قطعه یی. سی. یو به ایرنا گفت: در این زمینه با کمک اساتید دانشگاه ها و افراد صاحب دانش فنی، در ایران خودرو اقدام های خوبی در حال انجام است و تا اردیبهشت ماه سال آینده خبرهای خوبی در این زمینه و سایر موارد مربوط به الکترونیک خودروها اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی درباره شایعه همکاری وزارت دفاع با برخی خودروسازان در زمینه تولید یی. سی . یو خاطرنشان کرد: این شرکت آماده است تا از افراد و شرکت هایی که بتوانند در زمینه خودکفایی و داخلی سازی به یاری این شرکت بشتابند، حمایت کند.

 واردات قطعات بجای داخلی سازی

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه درخصوص واردات برخی قطعات و فناوری ها به نام و آرم «ساخت ایران» در سال های گذشته به جای تمرکز بر داخلی سازی آنها از سوی برخی قطعه سازان گفت: در این زمینه باید در گمرک جلو متخلفان گرفته شود.

وی یبان داشت: باید اسامی چنین شرکت هایی وارد یک «فهرست سیاه» شود و حتی خودروسازانی که از آنها خرید می کنند با جریمه مواجه شوند.

به نیا همچنین درباره سرنوشت همکاری قطعه سازان بزرگ ایرانی که در دوره پسابرجام مورد تایید رنو و پژو قرار گرفته و مقرر بود در زنجیره تامین جهانی با آنها همکاری کنند، گفت: به دلیل فشارها و تحریم های آمریکا، روابط این شرکت ها با خودروسازان یاد شده تیره و تار شده است. 

کد خبر 26421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =