مخالفت قاطع نمایندگان مجلس با افزایش قیمت و سهمیه بندی سوخت برای سال آینده

حدود ۴۰ پیشنهاد درباره قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن دریافت شده بود که هیچکدام از پیشنهادها در این کمیسیون رأی نیاورده است. کمیسیون تلفیق پس از دریافت پیشنهادهای کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسید که مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین برای سال آینده نداشته باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، طرح جنجالی تخصیص سهمیه سوخت به هر ایرانی قبل از اینکه در کمیسیون های تخصصی مجلس مکانیزیم های اجرایی، مشکلات و موانع احتمالی آن مورد ارزیابی قرار گیرد رسانه ای شد و به یکی از بحث های داغ روز تبدیل شد.

پس از آن که علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده ارومیه، در مورد مخالفت اکثر نمایندگان با اجرای طرح تخصیص سهمیه سوخت به هر ایرانی گفت: مجلس درباره مسئله سهمیه‌بندی بنزین تصمیمی نگرفته است، این نقل قول‌ها و موضوعات مطرح‌شده، صحیح نیست، روز گذشته سیدعلی ادیانی رادعضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با شانا به صراحت اعلام کرد که حدود ۴۰ پیشنهاد درباره قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن دریافت شده بود که هیچکدام از پیشنهادها در این کمیسیون رأی نیاورده است. کمیسیون تلفیق پس از دریافت پیشنهادهای کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسید که مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین برای سال آینده نداشته باشد.

وی افزود: البته دولت اختیار دارد که اگر در سال ۹۸ به جمع‌بندی برسد، اصلاحات خود را انجام دهد، اما در قانون بودجه سال ۹۸ تا آنجا که کمیسیون تلفیق تصمیم گرفته هیچ مصوبه‌ای درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. ضمن اینکه اعضای کمیسیون با پیشنهاد برخی نمایندگان مبنی بر تعلق سهمیه 24لیتری بنزین به افراد درهر ماه، مخالفت کردند. نمایندگان همچنین با تعلق ماهانه 30 لیتر بنزین به افراد نیز مخالفت کردند.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس خاطرنشان ساخت: نگاه کلی در این زمینه این است که طبق بند (الف) ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه کل کشور، دولت باید خودش درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی با رعایت جوانب سیاسی، اجتماعی و غیره اقدام کند که تاکنون این ماده را اجرا نکرده است.

در زمینه آثار منفی اجرای این طرح عضو کمیسیون عمران مجلس نیزدرباره پیشنهاد عجیب سهمیه بندی بنزین گفت: توزیع روزانه یک لیتر بنزین نه‌تنها هیچ دردی از جامعه دوا نمی‌کند بلکه انگیزه را از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی می‌گیرد.

مجید کیانپور در واکنش به مطرح شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین در مجلس به خانه ملت گفت: در شرایط کنونی طرحی مانند طرح سهمیه‌بندی بنزین نه تنها به نفع مردم نیست بلکه اینگونه اقدامات و سیاست‌ها بر افزایش فقر و تشدید تضاد طبقاتی اثرگذار خواهد بود. متأسفانه در ادوار گذشته، سیاست دولت‌ها همواره توزیع پول و اعتبار میان مردم بوده و قطعا این رویکرد اقدامی اشتباه و بر ضد اقتصاد جامعه است، زیرا با این استراتژی و اقداماتی مانند توزیع روزانه بنزین، به جای توزیع ثروت در میان مردم، فقر گسترش داده می‌شود.

درهمین زمینه کوروش کرم پورحقیقی عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد چگونگی اجرای طرح سهمیه بندی سوخت، اظهار داشت: این طرح هنوز به طور اختصاصی درکمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است اما اجرای طرح های پیشنهادی در مورد حامل های انرژی بدون کار کارشناسی با تاثیر مستقیمی که بر جامعه دارد می تواند چالش های زیادی را برای دولت ایجاد کند.

وی در رابطه با طرح سهمیه بندی سوخت برای هر ایرانی یک لیتر یادآورشد: اکثریت اعضای کمیسیون انرژی با این پیشنهاد مخالف اند زیرا هیچ استدلال منطقی و کارشناسی این موضوع را تایید نمی کند که بنزینی که باید برای مصرف خودروها تعلق بگیرد در اختیار افراد قرار داده شود بدون آن که تبعات رانت و اهرم های کنترلی آن مورد بررسی قرار گرفته باشد.

دبیردوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند یارانه تخصیص یافته به بنزین در حال حاضر بیشتر در اختیار دهک های برخوردار با چندین خودرو قرار می گیرد و با اجرای این طرح می توان دهک های کمتر برخوردار را نیز به حق قانونی شان رساند، عنوان کرد: اگر می خواهیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم باید هدفمندی یارانه ها را مورد بازبینی قرار داده و سهمیه بندی دهک های برخوردار را قطع کنیم . در واقع نظارت درست بر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها می تواند پاسخکوی بسیاری از مسایل باشد اما در مورد سهمیه بندی بنزین باید گفت که این سوخت تولید شده باید در اختیار خودروها قرار بگیرد.

وی با تاکید براینکه برای اجرای هر طرح باید استدلال مورد قبول کارشناسی در سطح داخلی و جهانی داشته باشیم، گفت: ما حق نداریم برنامه ای را اجرا کنیم که در خودش مشکلات و موانع فراوان نهفته است تنها با این دلیل که در جای دیگری ضعف وجود دارد و برای جبران آن یک طرح سراسر اشتباه را عملیاتی کنیم. باید به نواقص موجود در هر طرح در جای خود رسیدگی شود ضمن اینکه باید فرهنگ درست مصرف کردن در تمامی امور در جامعه نهادینه شود که در مورد مصرف سوخت نیز این امر قابل استناد است.

وی با اشاره به نظرسنجی برنامه پایش صدا و سیما برای اجرای این طرح و موافقت ۷۵ درصدی مردم  با طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر ایرانی خاطرنشان ساخت: وقتی یک طرح غیر کارشناسی که مکانیزم های اجرایی آن هنوز مشخص نیست به صورت پوپولیستی از سوی رسانه فراگیر مطرح می شود در وهله اول با موافقت جمع کثیری از مردم مواجه می شود اما در این زمینه اطمینان داشته باشید در صورت اجرای کار کارشناسی بر روی این طرح و آشکار شدن معایب و مشکلات آن، قطع به یقین اکثریت مردم با اجرای آن مخالف خواهند بود. نتایج این گونه نظرسنجی ها در بسیاری از موارد با گذشت زمان و میزان انحراف آن از واقعیت های موجود در جامعه مشخص شده است.

به گفته کرم پورحقیقی برای بررسی یک طرح از نمایندگان، کارشناسان خبره طراحان و موافقان و مخالفان، دیدگاه مرکز پژوهش های مجلس مورد تحلیل، تجزیه و نقد قرار گیرد و در مرحله بعد از دیدگاه و نقطه نظرات افراد متخصص در کمیته ها استفاده می شود پس از آن نیز در کمیسیون تخصصی مورد بحث قرار می گیرد و اعضای کمیسیون نظر کارشناسی خود را می‌دهند که در نهایت همراه با کار کارشناسی به صحن مجلس می رود. در مورد این طرح هنوز این مراحل و کمیته های تخصصی طی نشده است و وزارت نفت نیز نظر خود را اعلام نکرده بنابراین اعلام آن در سطح جامعه یک خطای آشکار بود که به دلیل تبعات و مشکلات بعدی مجلس با اجرای آن مخالفت ات می کند.

 

 

 

 

کد خبر 26444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =