هدفگذاری ۳میلیارد دلاری مبادلات ایران و سوریه

رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد اگر مشکلات موجود در روابط بانکی، بیمه و حمل ونقل رفع شود مبادلات دو کشور در سال اول می‌تواند از ۳ میلیارد دلار فراتر رود

غلامحسین شافعی که در راس هیئت تجاری اتاق ایران به دمشق سفر کرده با اشاره به اینکه اکنون فرصت تجدید همکاری‌‎ها میان ایران و سوریه، مهیا شده افزود: ایران و سوریه در گذشته در زمینه صادرات مواد غذایی و مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط همکاری داشته‌اند در شرایط کنونی هم فعالان اقتصادی کشور می‌توانند در سه زمینه صادرات مواد غذایی، خدمات عمرانی و صادرات و تولید مصالح ساختمانی در بازسازی زیرساخت‌های سوریه فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه در چارچوب قرارداد تجارت آزاد با سوریه، به جز ۸۸ قلم کالا، دیگر کالا‌ها را می‌توان به این کشور صادر کرد، گفت: ما در گذشته با سوریه در زمینه صادرات مواد غذایی و مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط همکاری داشتیم که به دلیل اتفاقات سال‌های اخیر سوریه، این ارتباط قطع شد، اما الآن زمان مناسبی است که بتوانیم دوباره این همکاری‌ها را تجدید کنیم.

شافعی افزود: ما در زمینه زیرساخت‌های کشور سوریه می‌توانیم همکاری داشته باشیم چراکه در زمینه‌های عمرانی و خدمات فنی مهندسی در میان کشور‌های منطقه توانایی‌های بالایی داریم.

راه‌اندازی صنایع سوریه

وی گفت: ایران در حوزه ماشین‌آلات و فناوری‌های روز در راه‌اندازی صنایع سوریه ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارد که با در اولویت قرار گرفتن بازسازی زیرساخت‌های سوریه، می‌توان از آن استفاده کرد.

رئیس اتاق ایران، تولید و استفاده از مصالح ساختمانی را یکی از نیاز‌های بالای این کشور خواند و گفت: این حرکت می‌تواند یک تحرک جدید در تولید این مصالح در کشور ایجاد کند.

شافعی با اشاره به ایجاد شدن کمیتهٔ مشترک ایران و سوریه و کمیته ویژه بازسازی سوریه در اتاق ایران، افزود: در این سفر قرار است طرف‌های سوری این کمیته‌ها که در تنظیم رابطهٔ اقتصادی بین فعالان بخش خصوصی ایفای نقش می‌کند نیز مشخص شوند که در این صورت با کمک دولت‌های دو کشور، مسیر حرکت بخش خصوصی هموار و با این اقدام سرآغاز فصل جدیدی از همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: ما کمیتهٔ مشترک بین دو کشور را در ایران ایجاد کردیم و مسئولان آن مشخص شده‌اند که زمینه‌ای برای تشکیل اتاق مشترک است.

رئیس اتاق ایران گفت: اتاق‌های مشترک بازوی اجرایی فعالیت اقتصادی برون‌مرزی هستند که تأثیرگذاری بالایی بر روابط اقتصادی دو کشور خواهد داشت.

وی افزود: ما انجمن هلدینگ‌های کشور را که وابسته به اتاق ایران است به‌عنوان نقطهٔ اصلی اثرگذاری ایجاد کردیم که استقبال خوبی هم از آن شده است.

ایجاد شرکت حمل‌ونقل مشترک

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل و مسائل بانکی و بیمه‌ای دو مشکل عمده بر سر همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه است، گفت: اگر این مسائل حل شوند در میدان رقابت جای ویژه‌ای برای کشورمان فراهم خواهد شد.

شافعی افزود: ما نیازمند یک همکاری سه‌جانبه در زمینه حمل‌ونقل بین ایران، عراق و سوریه هستیم و باید یک شرکت حمل‌ونقل مشترک ایجاد کنیم که قبلاً در بخش خصوصی درباره آن بحث شده که در این سفر نیز مطرح خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 26452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =