گام عملی و مهم اروپا در حمایت از ایران

با راه اندازی SPV اروپا گام عملی را برای حمایت از برجام برداشته است

به گزارش اگزیم نیوز وبسایت معتبر امریکایی CNBC در گزارشی با اشاره به راه اندازی سیستم اروپایی SPV برای کمک به تجارت خارجی کشورهای اتحادیه اروپا با ایران نوشت این اقدام به اتحادیه اروپا اجازه می دهد که تحریم های ایالات متحده را محدود کند و تلاش کند تا تجارت با ایران را به خصوص در حوزه کمک های بشردوستانه و حمایت از برجام ادامه دهد.

این گزارش با اشاره به این که تحریم های ایالات متحده در ماه نوامبر به کاهش قابل توجهی در تجارت بین ایران و شرکای اروپایی آن منجر شده است از SPV به عنوان یک ابزار برای همکاری دو طرف خبر داد.

در این رابطه فدریکا موگرینی در گفتگو با CNBC نوشت اتحادیه اروپا به شدت به دنبال حمایت از برجام است و ابزار جدید به نام صندوق مالی ویژه این شرایط را تا حدی مهیا می کند تا ایران بتواند روابط تجاری خود را با اروپا بدون تکیه بر معاملات مالی مستقیم ادامه دهد.

در این راستا Instex در فرانسه به ثبت رسیده و توسط بانک آلمانی کامرزبانک اداره خواهد شد. این ابزار جدید ویژه که دارای هیئت نظارتی متشکل از دیپلمات های سه کشور میگولر برگ آلمان، موریس گورده مونتنگ فرانسه و سیمون مک دونالد از بریتانیا است روابط مالی اروپا با ایران را تنظیم خواهد کرد.

به گفته عضو ارشد هیأت مدیره شورای اروپا جزء اصلی SPV جدید مشارکت قدرتمند سهامداران و مقامات ارشد اروپا است تا با اشتراک گذاری ریسک ناشی از رابطه با ایران بتوانند اثر تحریم های آمریکا را به حداقل برسانند.

او همچنین افزود Instex دارای پشتوانه قانونی است و بنابراین تحت الشعاع فشار ایالات متحده قرار نمی گیرد.

CNBC با اشاره به مشکلات حوزه تجارت در ایران به مشکلات اقتصادی بعد از تحریم اشاره کرده و می نویسد با این حال اروپا از حمایت ایران دست نکشید و اکنون بیش از گذشته به دنبال تقویت روابط با تهران است.

این گزارش به هشدارهای مقامات ایران به اروپایی ها اشاره کرده و می نویسد ایران در هفته های اخیر هشدارهای صریحی داده که نشان می دهد در صورتی که اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل نکند ایران نیز گزینه های خود را دارا است به عنوان مثال رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود اروپا باید پیش از ان که دیر شود ابزارهای لازم را برای حومایت از برجام فراهم کند.

با این حال CNBC می نویسد هنوز چند ماهی طول می کشد تا Instex پیاده سازی شود و سپس شرکت های اروپایی از این سیستم استفاده کنند بنابراین ممکن است در میان مدت شاهد بروز اثار آن باشیم.

در این رابطه عباس عراقچی نیز اعلام کرد این اولین بخش از تعهدات اروپایی ها در قبال ایران است که برای دوام برجام عملیاتی شده است. در این بین اما هنوز آمریکا اقدامی عملی در قبال اقدامات اروپا نکرده با این حال این اقدامات را تهدید می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این رابطه در گفتگو با CNBC اعلام کرده است که ما دقیقا به دنبال گزارش هایی درباره SPV برای به دست آوردن جزئیات بیشتر در مورد این مکانیزم هستیم.

به گفته وی همانطور که رئیس جمهور اعلام کرده است، اشخاصی که همچنان در فعالیت های زیرمجموعه تحریم ایران همکاری دارند، مشمول قطع دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده و همکاری با ایالات متحده یا شرکت های آمریکایی می شوند.

ما انتظار داریم که SPV به هیچ وجه بر کمپین حداکثر فشار اقتصادی بر ایران تاثیر مثبت نگذارد. در ماه دسامبر نیز وزیر امور خارجه مایک پومپو در مورد امکان استفاده از این ابزار گفت: در تحریم هایی که برای مواد غذایی و پزشکی در نظر گرفته شده است، معافیت های بشردوستانه وجود دارد و اگر فعالیت هایی که انجام می شود، در این راستا باشد ما تحریمی تحمیل نمی کنیم.

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده برای ایران، در این زمینه اعلام کرده SPV جای نگرانی ندارد اما سایر مقامات آمریکایی معتقدند درست است که این ابزار فعلا برای کمک های بشردوستانه است اما احتمالا به زودی در مسیر حوزه های انرژی و نفت از آن استفاده خواهد شد.

با این حال سه وزیر اروپایی اعلام کرده اند INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می کند و در ابتدا تجارت در بخش هایی که برای مردم ایران مهم است - مانند داروسازی، دستگاه های پزشکی و کالاهای کشاورزی و مواد غذایی را تسهیل خواهد کرد.

INSTEX قصد دارد در بلند مدت باز هم به اپراتورهای اقتصادی از کشورهای ثالث که مایل به تجارت با ایران هستند متصل گردد و کشورهای بیشتری بتوانند از آن برای مراوده با ایران استفاده کنند.

کد خبر 26468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =