تضمین رشد صادرات کشور با تامین مالی و بیمه ای

مریم خورشیدی- آرش شهرآئینی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص روند تعامل بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران، تامین مالی و بیمه را دو بال قدرتمند برای صعود صادرات کشور معرفی کرد و گفت: بسترسازی و امنیت دستاوردی است که همکاری این دو نهاد حمایتی برای صادرات کشور به ارمغان می آورد.

شهرآیینی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات از اوایل دهه هفتاد و آغاز فعالیت خود، توانسته اند تا حد زیادی نقشی که به آنها در مسیر حمایت از صادرات محول شده بود را به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: این دست موسسات در سراسر دنیا چه نام اگزیم بانک بصورت مشترک و چه بصورت دو نهاد مجزا از جمله در کشورهای آسیای جنوب شرقی و ایران، بصورت کاملا تخصصی فعالین اقتصادی را حمایت می کنند.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت اذعان داشت: هماهنگی و همراستایی این دو نهاد در کنار یکدیگر منجر به رشدقابل توجه صادرات طی مدت فعالیت آنهاست؛ از اوایل دهه هفتاد تا امروز صادرات غیر نفتی ایران بیش از بیست برابر رشد را تجربه کرده  و از رقمی کمتر از ۲ میلیارد دلار به حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی بخش زیادی از این رشد را مرهون حمایت بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران دانست و گفت: در شرایط حال حاضر با افزایش ریسک ها در داخل و پیرامون کشور، از بعد داخلی با رکود و از بعد بین المللی با جنگ اقتصادی مواجهیم و شرایط ایجاب می کند فراتر از کارکرد معمول از دو نهاد را شاهد باشیم.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه، لازم است این دو نهاد نقش ضربه گیر را برای تجارت خارجی کشور ایفا کنند.
به گفته شهرآئینی، صندوق از بعد پذیرش ریسک ها، این آمادگی دارد که ضربه گیر تجارت باشد و صادرکننده را حمایت کند؛ در شرایط ریسک عموما فعالین اقتصادی میل به کاهش فعالیت دارند و در این میان بانک توسعه صادرات و صندوق باید رویکردی متفاوت داشته باشند و با پرهیز از محافظه کاری و برخورداری از روحیه ریسک پذیری، بخشی از خلا بوجود آمده در این شرایط را پر کنند.

وی بیان داشت: در شرایط تحریم بانک ها عموما خود را در شرایط امن قرار می دهند و تامین مالی را به حداقل می رسانند و از طرفی بیمه های تجاری متاثر از ریسک های موجود عقب نشینی می کنند در حالیکه بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت آمادگی دارند خلا تامین مالی و بیمه ای را برای فعالان اقتصادی پر کنند.

آرش شهرآئینی تصریح کرد: صندوق ضمانت صادرات و مدیرعامل بانک توسعه صادرات از بعد سیاستگذاری رویکردی هماهنگ و همسو دارند و در کنار یکدیگر به صادرات کشور خدمات ارائه می کنند.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات گفت: این صندوق از ابتدای تاسیس تا کنون ۱۶ میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی را تحت پوشش قرار داده و در همین محدوده زمانی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار خسارت پرداخت کرده که البته بیش از نیمی از آن بازیافت و ریکاوری شده است؛ لازم به ذکر است محدودیتی به لحاظ قوانین و مقررات برای ریسک پذیری صندوق وجود ندارد و آمادگی کامل برای پذیرش همه درخواست ها داریم.

کد خبر 26527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =