به زودی چالش های پولی و بانکی ایران و عراق حل می شوند

یحیی آل اسحاق گفت: روابط ایران و عراق در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار دارد و اعداد و ارقام عملکردی نشان می دهد که طی ۹ گذشته ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشته ایم و به احتمال زیاد با مذاکرات انجام گرفته تا پایان سال با احتساب صادرات خدمات فنی و مهندسی و انرژی به عدد ۱۲ میلیارد دلار دست پیدا خواهیم کرد

مریم خورشیدی-  یحیی آل اسحاق  در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز پیرامون شرایط حال حاضر مناسبات اقتصادی ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار دارد و اعداد و ارقام عملکردی نشان می دهد که طی 9 گذشته 7 میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات به عراق داشته ایم و به احتمال زیاد با مذاکرات انجام گرفته تا پایان سال با احتساب صادرات خدمات فنی و مهندسی و انرژی به عدد 12 میلیارد دلار دست پیدا خواهیم کرد..

وی افزود: رقم صادراتی کسب شده متناسب با اقتضائات گذشته بوده و  با توجه به امضای موافقت نامه های حوزه پولی و بانکی اخیر و نیز بازبینی در مدیریت اقتصادی دو کشور، بر این باورم که وضعیت مناسبات تجاری ایران و عراق به مراتب بهتر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز: طبق توافق انجام شده با عراق، صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از طریق بانک‌های عراقی فعالیت کنند و بانک‌های ایرانی نیز می‌توانند در بانک‌های عراقی حساب دیناری داشته باشند. همچنین قرار است بانک مرکزی ایران حساب‌های یورویی و دیناری داشته باشد و مبادلات گاز و نفت با این حساب‌ها انجام شود.

آل اسحاق با اشاره به عملکرد مطلوب رئیس بانک مرکزی در این زمینه گفت: خوشبختانه طی مذاکرات رئیس بانک مرکزی کشورمان با روسای بانک ها،اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق، مراحل نهایی برای اجرای توافق نامه های پولی و بانکی در حال انجام است.

رئیس اتاق  مشترک بازرگانی ایران و عراق اذعان داشت: حل مسائل بانکی و بازشدن گره مناسبات پولی، کلید توسعه مناسبات تجاری دو کشور است که خوشبختانه دو طرف در این رابطه همکاری های لازم را انجام داده اند و در این رابطه نخست وزیر عراق، حمایت جدی از مذاکرات دو جانبه و توافق‌های انجام شده، داشته بطوریکه آن را پایه گسترش روابط تجاری دو کشور توصیف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز طبق توافق انجام شده، قرار است بانک مرکزی ایران حساب‌های یورویی و دیناری داشته باشد و مبادلات گاز و نفت با این حساب‌ها انجام شود، همچنین شرکت‌های عراقی هم می‌توانند در بانک‌های ایرانی حساب افتتاح کنند و مبادلات خود را با دینار انجام دهند.

آل اسحاق تحقق تاسیس یک بانک عراقی در ایران را گامی بلند در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور توصیف کرد و گفت:  خوشبختانه همه جریانات و نهادهای مجری این طرح در دو کشور، در تلاش مستمر برای عملیاتی کردن آن  هستند.
 

 

کد خبر 26539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =