اولویت بندی سیاست های حمایتی دولت از SMEها

محسن صالحی نیا گفت: عمده ترین حوزه تخصیص تسهیلات بانکی، سرمایه در گردش است؛ بخش دیگر منابع تسهیلاتی به تکمیل طرح های نیمه تمام که معمولا به طرح هایی تخصیص داده می شود که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد هستند، داده می شود و مابقی تسهیلات یاد شده به حوزه اصلاح ساختار، نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی و صنعتی اختصاص داده می شود

 مریم خورشیدی- به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع و شهرک های صنعتی ایران، 980 شهرک صنعتی مصوب و در مجموع 43 هزار واحد صنعتی بهره برداری شده در کشور وجود دارد. گفته می شود صنایع کوچک به عنوان یکی از اولویت‌ها و محورهای اصلی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته قرار گرفته و 65 تا 70 درصد واحدهای تولیدی کشور در شهرک های صنعتی مستقر هستند؛ سال گذشته بیش از 78 هزار نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور مشغول به کار شده اند که با اتمام پروژه های نیمه تمام این آمار تا پایان سال جاری چند برابر خواهد شد.

مديرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز پیرامون طرح تخصیص 65 هزار میلیارد تومان برای رونق‌بخشی به بنگاه‌های کوچک و متوسط و نیز سیاست های حمایتی دیگر دولت از SMEها گفت: پیرو اجرای طرح رونق تولید و طرح تبصره 18 قانون بودجه، عمده تسهیلات ارائه شده از سوی بانک های توسعه ای به بنگاه های اقتصادی، به بنگاه های کوچک و متوسط تخصیص داده شده است.

صالحی نیا دلیل تخصیص منابع یاد شده را به بنگاه های کوچک و متوسط، تعداد آنها، اهمیتشان در حوزه رونق اقتصادی و نیز اشتغالزایی دانست و افزود: هرچند واحدهای بزرگ صنعتی ارقام بزرگ تری را در حوزه تسهیلات دریافت می کنند اما در چرخه زنجیره تامین، ضروری است که واحدهای کوچک و متوسط تحت حمایت قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: تسهیلات پرداختی در سه شکل ارائه می شود که عمده ترین حوزه، سرمایه در گردش است؛ بخش دیگر منابع تسهیلاتی به تکمیل طرح های نیمه تمام که معمولا به طرح هایی تخصیص داده می شود که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هستند، داده می شود و مابقی تسهیلات یاد شده به حوزه اصلاح ساختار، نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی و صنعتی اختصاص داده می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یاداور شد: تمرکز بر نوسازی و بهسازی صنایع از جمله سیاست های محوری دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک ها بوده است که با هدف  تقویت رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و ارائه محصولات با کیفیت بهتر به مشتریان انجام می پذیرد.

وی همچنین تامین سرمایه درگردش را برای SMEها مهم و کلیدی خواند و گفت:  سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه  با توجه تورم برای جریان داشتن فعالیت های تولیدی در صنایع کوچک و متوسط اولویت سیاست گذاری های حمایتی دولت است.

مدیرعامل شهرک های صنعتی بر ظرفیت بنگاه های کوچک و متوسط برای نجات اقتصاد و خروج از رکود تاکید کرد و گفت: تلاش داریم برای تکمیل زنجیره تولید، صنایع بزرگ را به تامین نیاز از صنایع کوچک متصل و ترغیب کنیم‌ و برای تحقق این هدف حمایت از بنگاه های کوچک ضروری است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت صنایع کوچک با وجود تحریم ها توانسته اند ظرفیت تولید خود را در انواع محصولات مختلف غذایی، صنعتی و قطعات خودرو حفظ کنند و علاوه بر تامین بازار داخل به صادرات بپردازند و با وجود مشکلاتی چون تامین مواد اولیه و مبادلات مالی، تحریم ها منجر به توسعه توانمندی ها و بروز ظرفیت های بالقوه بنگاه های کوچک و متوسط شده است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در همین راستا چندی پیش  علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران  از انعقاد قراردادی برای تامین مالی طرح های کوچک و متوسط صادراتی با صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: به زودی قراردادی با صندوق توسعه ملی امضا خواهیم کرد که طی آن صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای طرح های کوچک و متوسط در ابعاد کوچک به بانک خواهد داد.

کد خبر 26540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =