میانگین رشد ۹۰ درصدی قیمت ده خودرو در سال ۹۷

روند بازار خودرو نگرانی ها را از التهاب بیشتر بازار در روزهای پایانی سال افزایش داده است بازار چه راهکارهایی را باید در پیش بگیرد

بازار خودروی کشور بار دیگر روند رو به رشد قیمت ها را متاثر از عدم ایفای تعهدات خودروسازان از یک سو و نزدیکی به نوروز از سوی دیگر تجربه می کند و این در حالی است که طبق توافقی که بین وزارت صنعت معدن و تجارت و گروه های خودروساز صورت گرفته بود قرار بود این گروه بازار را تغذیه کرده و اجازه ندهند کسری عرضه در بازار ایجاد شود.

این در حالی است که عرضه ها همچنان محدود بوده و تکلیف خودروهای وارداتی هم روشن نشده است تا بلکه بتواند کمی از التهاب بازار بکاهد. به گزارش اگزیم نیوز بررسی روند اخیر بازار خودرو نشان می دهد اکنون قیمت خودروی پراید که ماه قبل در محدوده 24 میلیون تومان بود اکنون به 42 میلیون تومان رسیده است.

قرار بود قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار تعیین شود و پیش بینی می شد این امر باعث شکست قیمت های بازار شود اما خودروسازها بار دیگر باعث شدند حتی در حاشیه بازار هم عرضه ها افزایش نیابد تا از این گذر باز هم قیمت ها افزایش یابد.

طبق گزارش میدانی اگزیم نیوز اکنون قیمت پژوه 206 تیپ 5 در بازار 80 میلیون تومان است و همین خودرو تیپ 2 با قیمت 71 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد. تندر 98 میلیون تومان و تیبا 45 میلیون تومان معامله می شوند. این در حالی است که قیمت سمند و رانا در بازار در محدوده 65 میلیون تومان در نوسان است. ساندرو 136 میلیون تومان و پژو 207 نیز 117 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد.

مقایسه این ارقام با قیمت های ابتدای سال نشان می دهد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با رشد قیمتی بیش از ۹۵ درصد، پژو ۲۰۷ با رشد بیش از ۱۰۷ درصد، تندر ۹۰ با رشد بیش از ۱۱۷ درصد، تیبا با رشد بیش از ۵۶ درصد، پراید ۱۳۱ با رشد بیش از ۸۰ درصد، سمند با رشد بیش از ۸۵ درصد . ساندرو با رشد بیش از ۱۰۶ درصد روبرو بوده اند. 

این قیمت ها در بازار ازاد اکنون در حدود 10 میلیون تومان از قیمت های ماه قبل بالاتر است که نشان می دهد ازادسازی قیمت خودروها نه تنها باعث کاهش قیمت ها در بازار نشده بلکه باعث افزایش قابل توجه آن نیز شده است.

در این بین خودروسازها در تلاشند تا تقصیرها را به گزردن قطعه سازان بیندازند و وانمود کنند که عدن ایفای تعهد این گروه باعث شده تا آنها نتوانند خودرو به بازار تزریق کنند.

در عین حال نکته خطرناک دیگر آن است که عملا در قیمت های فعلی خودرویی هم برای عرضه وجود ندارد و این موضوع باعث شده تا هر روز شاهد رشد بیشتر قیمت ها باشیم و این موضوعی است که وزارت صنعت و سازمان های نظارتی باید روی آن متمرکز شوند زیرا می تواند شرایط این بازار را اشفته تر از وضعیت کنونی آن کند.

در این رابطه رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به این که هیچ دلیلی برای افزایش قیمت خودرو در کشور وجود ندارد عدم عرضه خودروسازها را تنها دلیل موجود دانسته و گفت: در شرایطی که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بطوریکه نه کیفیت خودرو تغییر کرده، نه ارز بالا رفته، نه تقاضا افزایش یافته چه دلیلی وجود دارد که قیمت روز به روز و ساعت به ساعت افزایش یابد؟

این موضوع که سعید موتمن به ان اشاره می کند سوال مهمی است و نشان می دهد بازار تنها با فرمان خودروسازها در حال طی مسیر خود است. تمام این مسایل در شرایطی است که واردات خودروی خارجی نیز به بهانه جلوگیری از خروج ارز همچنان ممنوع است.

تا پیش از این دولت تلاش می کرد تا با محدودیت در واردات و تعرفه های سنگین روی واردات خودرو از تولید داخل حمایت کند اما محدودیت های وارداتی در بیش از 9 ماه گذشته نشان داد که نتیجه این اقدام از بین رفتن رقابت در این صنعت و آشفتگی بازار خودرو به سود خودروسازها و به زیان مصرف کننده است در حالیکه با واردات خودروی خارجی قطعا شرایط رقابتی باعث می شد بازار با ارامش روبرو شود.

با این حال طبق جلسه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس نمایندگان در ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده به دولت اجازه دادند از واردات خودرو رقمی معادل ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند به نظر می‌رسد، با گنجاندن رقمی در بخش درآمدی دولت از محل واردات خودرو روزنه‌ای برای برداشتن ممنوعیت واردات ایجاد شده و این امید وجود دارد که در سال آینده گشایشی در بخش واردات حاصل شود.

در این بین اما مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو دیروز اعلام کرده است که تا پایان سال 35 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل خواهد داد که اگر این شرکت بتواند به تعهد خود عمل کند یعنی روزانه در حدود هزار و 500 خودرو به مشتریان خود تحویل دهد شاید بخشی از التهاب بازار خودرو کاهش یابد.

گلیاری اعلام کرده است که خودروهای ناقص به تدریج در مرحله تکمیل و تحویل به مشتریان هستند و با بهبود روند تامین و تولید، گروه صنعتی ایران خودرو تاپایان امسال به اهداف مورد نظر در تولید دست خواهد یافت. حال باید منتظر ماند و دید در روزهای پیش رو بازار چه شرایطی را تحمل خواهد کرد و وضعیت آتی خودرو در ایران چگونه خواهد شد. 

 

 

 

کد خبر 26560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =