حضور ایران در بازار ۱۸۰ میلیون نفری اوراسیا در انتظار تصویب مجلس

لایحه الحاق به پیمان‌نامه اوراسیا که از سوی دولت به تصویب رسیده برای تایید مجلس مشخص نیست با چه موانعی روبرو شده که امکان اجرایی این پروژه را به تاخیر انداخته است. در شرایط تحریم که با محدودیت های صادراتی مواجه هستیم عواید حاصل از این پیمان نامه و کاهش تعرفه ها می تواند کمک موثری به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برای حضور در بازار ۱۸۰ میلیون نفری اوراسیا داشته باشد

به گزارش اگزیم نیوز، از زمانی که لایحه الحاق به پیمان‌نامه اوراسیا از سوی دولت تصویب شد چند وقتی گذشته است و اکنون این لایحه منتظر تصویب مراحل آخر در مجلس است تا وارد فاز اجرایی شود. اواخر اردیبهشت سال‌جاری وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در محل سفارت ایران در مسکو در دیدار با مهدی سنایی، سفیر کنونی ایران در روسیه به‌ منظور امضای موافقت‌‌نامه تجارت ترجیحی منطقه آزاد تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه مذکور به گفت‌وگو نشستند و این سند ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در مجلس دومای روسیه و ۲۳ نوامبر (دوم آذر) در شورای فدراسیون تایید شد.

پیمان نامه اوراسیا سندی که با هدف «تسهیل تجارت کالا میان طرفین» و «ایجاد پایه و اساس برای تاسیس محدوده آزاد تجاری» منعقد شد تا شرایط پیوست ایران به پیمان‌نامه اوراسیا فراهم شود. درجه اهمیت تصویب این  قانون برای تجار ایرانی از آن جهت است که صادرکنندگان نه‌‌تنها می‌توانند به مدت سه سال از تعرفه‌‌های ویژه برای فعالیت در منطقه اوراسیا بهره‌مند شوند، بلکه با توجه به موافقت روسیه با عضویت ایران در این پیمان‌نامه، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا صادرات برخی کالاها به روسیه که توجیه اقتصادی نداشت، امکان‌پذیر شود. البته براساس این توافق‌نامه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و  ایران می‌توانند پس از سه سال، قرارداد دائمی منطقه آزاد تجاری را امضا کنند.

مجمع اقتصادی اوراسیا (EAEC ) یک مجمع اقتصادی میان گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است که از اکتبر سال 2000 با عضویت کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان آغاز به کار کرد که ایران نیز در برخی از نشست‌های آن حضور داشته است.

در این زمینه هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه تا این زمان امکان استفاده درست از فرصت های موجود در منطقه را نداشته ایم؛ اظهار داشت: لایحه الحاق به پیمان‌نامه اوراسیا که از سوی دولت به تصویب رسیده برای تایید مجلس مشخص نیست با چه موانعی روبرو شده که امکان اجرایی این پروژه را به تاخیر انداخته است.

رئیس اتاق ایران و روسیه با اظهار امیدواری نسبت به رفع موانع و اهتمام بیشتر مجلس نسبت به این تایید لایحه الحاق به این پیمان نامه یادآورشد: در شرایط تحریم که با محدودیت های صادراتی مواجه هستیم عواید حاصل از این پیمان نامه و کاهش تعرفه ها می تواند کمک موثری به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برای صادرات بیشتر به کشورهای عضو این پیمان نامه باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کل واردات به روسیه بالغ‌ بر 228 میلیارد دلار است و در این بین 36 میلیارد دلار از این واردات به مواد غذایی مربوط می‌شود، گفت: با وجود ظرفیت‌های بالای ایران در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی، سهم ما در صادرات این محصولات به روسیه تنها 16 صدم درصد که بسیاراندک است.
به گفته تیزهوش تابان از جمله مزایای پیوستن به پیمان نامه اوراسیا علاوه بر کاهش پرداخت‌های گمرکی و عرضه کالا با قیمت مناسب‌‌تر به بازارهای هدف، افزایش قدرت رقابت‌پذیری است که با اجرایی کردن این پیمان‌نامه این امکان برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی فراهم می‌شود تا با کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان وارد رقابت شوند.

رییس اتاق ایران و روسیه تصریح داشت: قدم گذاشتن تجار در این مسیر همچنین این امکان را به تولیدکنندگان کشور می‌دهد که با ارتقای کیفیت محصولات خود بتوانند جایگاه مهمی را در بازار ۱۸۰ میلیون نفری اوراسیا کسب کنند. براساس لایحه الحاق پیمان نامه اوراسیا قرار است ایران به مدت 3 سال به صورت ازمایشی به این پیمان نامه اضافه شود البته با توجه به اینکه پیش از این ايران و كشورهای عضو اتحاديه اقتصادی اوراسيا، موافقتنامه موقت ايجاد محدوده آزاد تجاری را 29 ارديبهشت ماه امسال در آستانه پايتخت قزاقستان به امضا رسانده بودند، اکنون دراین تفاهمنامه تاکید شده که ایران و اتحاديه اقتصادی اوراسيا پس از سه سال یاد شده می‌توانند قرارداد دائمی برای منطقه آزاد تجاری امضا كنند، ضمن اینکه عضویت در این پیمان‌نامه کمک می‌کند تا صادرکنندگان ایرانی برای فعالیت در این منطقه از تعرفه‌های ویژه‌ای برخوردار شوند.

وی تسهیل در حمل و نقل دریایی و نزدیکی به کشورهای عضو را از دیگر مزایای این پیمان نامه دانست و ضمن انتقاد از عدم رشد ناوگان حمل و نقل زمینی و ریلی افزود: از نظر حمل‌ونقل دریایی، مشکل خاصی نداریم و شرایط خوب است اما از نظر حمل‌ونقل زمینی و ریلی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم. دراین زمینه خط آهن قزوین- رشت در مراحل پایانی کار قرار دارد اما همچنان به آستارا متصل نشده است بنابراین نمی‌تواند چندان کارساز باشد. از سوی دیگرعدم رشد ناوگان حمل‌ونقل زمینی، هماهنگ با رشدی که در حوزه صادرات داشته‌ایم، نبوده و به دلیل قدیمی بودن کامیون‌ها، مجبوریم برای صادرات کالا از ناوگان خارجی استفاده کنیم که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و قدرت رقابت را از ما می‌گیرد.

رییس اتاق ایران و روسیه تاسیس سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان را حرکت سازنده ای در ارایه اطلاعات به تجار و فعالان دانست و افزود: صادرکنندگان و وارد کنندگان می توانند اطلاعات لازم را برای حضور در این بازارها از مرکز یادشده بدست آورند تا با رویکرد مناسب نسبت به مشارکت و سرمایه گذاری در این بازارها حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به لحاظ نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به‌شمار می‌رود، خاطرنشان ساخت: برقراری تجارت آزاد می‌تواند فرصت‌‌های بی‌شمار و همه‌ جانبه‌ای را برای بخش ‌خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند. در این مورد روسیه با موافقت عضویت ایران در این پیمان نامه زمینه ای را ایجاد کرده است که صادرات برخی کالاها که پیش از این توجیه اقتصادی نداشت اکنون از شرایط ویژه به دلیل کاهش تعرفه ها برخوردار شوند که این امر باعث اهمیت تصویب این قانون برای تجار و فعالان اقتصادی ایرانی شده است.

تیزهوش تابان با تاکید براینکه تعلل تصمیم گیران موجب شده که رقبا جای خالی ایران را در بازار اوراسیا بگیرند، یادآورشد: برخی کشورها که از لحاظ مسافت نیز با این منطقه فاصله بسیاری دارند توانسته اند با حضور در بازارها، کالاهای خود را ارایه کنند اما فعالان اقتصادی ایران به دلیل عدم تعریف سیستم مالی مورد تایید و عملکرد محتاطانه دولت‌ها برای انعقاد موافقت‌های تجارت ترجیحی یا تجارت آزاد، نتوانستند حضور موثری در این بازارها داشته باشند.

 

کد خبر 26561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =