لزوم استفاده از نخبگان اقتصادی در سیاستگذاری

غلامحسین شافعی گفت: به منظور اصلاح ساختار اقتصادی باید پذیرفت که تصمیم گیران اقتصادی کشور طی سالهای گذشته از دانش توسعه ای کافی برخوردار نبوده اند

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، غلامحسین شافعی در چهل و چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به دو محور اصلاح مسیر اقتصاد کشور در حوزه کلان و موضوع اعتماد بین حاکمیت و فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: به منظور اصلاح ساختار اقتصادی باید پذیرفت که تصمیم گیران اقتصادی کشور طی سالهای گذشته از دانش توسعه ای کافی برخوردار نبوده اند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت بهره گیری از تجربه نخبگان، صاحبان دانش و تجربه فعالان اقتصادی، گفت: هرچند مشکلات اقتصادی ریشه های دیگری نیز دارد اما قطعا حضور نخبگان اقتصادی در اصلاح شرایط موثر خواهد بود.

شافعی تصریح کرد: اگر تصمیم های کلان با مشورت نخبگان انجام شود، نتیجه بخش خواهند بود و باید به جای اخذ تصمیم های اقتصادی بر پایه برآیند نظرات، از نظر جمعی نخبه های اقتصادی بهره برد؛ نقشه راهبردی توسعه تنها با استفاده از نظرات جمع کارشناسان اقتصادی به موفقیت خواهد رسید.

وی با گلایه از اظهار نظر ها و دیدگاه جزیره ای سیاسی، اظهار داشت: تصمیم گیریهای مشورتی بدون در نظر گرفتن دیدگاه های سیاسی جزیره ای می تواند منجر به اصلاح در ساختار اقتصادی کشور شود؛ در واقع پیش از هر سیاستی می بایست در اظهار نظرها اجماع ایجاد کرد.

شافعی با ذکر اینکه با به تاخیر افتادن اصلاحات اقتصادی، پشیمانی به بار خواهد آمد، افزود: در سال های اخیر، کشور با انواع شوک‌های درونی و بیرونی مواجه بوده و سالهاست در معرض نابسامانی های اقتصادی قرار دارد و لازم است بصورت دقیق و درست تمهیدات لازم اندیشیده شود و پیش از آن مساله شکاف طبقاتی و سقوط اخلاقی حل شود.

شافعی در ادامه اظهار داشت: عدم اعتماد بین حاکمیت و بخش خصوصی، توان هر دو سوی جریان را سلب می کند و با استمرار این وضعیت، عملکرد هر دو بخش مختل خواهد شد، حال آنکه بدون بر گرداندن اعتماد به بخش خصوصی ، تصمیم گیری های پیش رو به  ضدعملکرد تبدیل می شود؛ لذا به طور خاص در بخش تولید، بازیابی اعتماد ضروریست.

وی در پایان انتخابات اتاق ایران را فرصتی برای تجدید قوای اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: انتخابات مجالی برای حضور نمایندگان کارآمد در تصمیمات سرنوشت ساز اقتصادی است و دستان کم رمق تولید بیش از هر زمان دیگری چشم به نمایندگان کارآمد دارد، امید داریم که انتخابات پیش رو پر شور برگزار شود.

 

کد خبر 26565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =