FATF؛ کاتالیزور مراودات مالی در تحریم

کارشناسان و فعالان اقتصادی می گویند اگر مسئولین مربوطه به موقع برای تصویب پالرمو و CFT اقدام نکند در مراودات مالی خود با کشورهای دنیا به مشکلات بزرگی بر خواهیم خورد

در شرایطی که گروه ویژه اقدام مالی ادامه تعلیق اقدامات تقابلی برای ایران را در دستور کار خود قرار داد، به نظر می رسد هنوز مخالفت هایی در داخل علیه پیوستن ایران به FATF مطرح می شود که نتیجه آن عدم تصویب طرح عضویت ایران در این کارگروه است.

گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه ای با اعلام خبر تداوم تعلیق ایران از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته تا شرایط را برای اصلاح CFT و پالرمو مهیا سازند. به این ترتیب ایران تا 4 ماه دیگر وقت دارد تا نسبت به اصلاحات مذکور اقدامات لازم به عمل اورد.

بر این اساس به گزارش اگزیم نیوز FATF شامل چهار قانون "اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم"، "اصلاح قانون مبارزه با پولشویی"، "پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) " و "پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)"، است و در این زمینه از تهران خواسته شده تا نقص‌های قوانین خود در زمینه مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را به شکل فوری و معنی‌دار برطرف کند و به طور خاص، تأمین مالی تروریسم و انجام معامله‌های مشکوک را در قوانین خود به عنوان جرم تلقی کند.

به عقیده کارشناسان اگر ایران نتواند گام‌های معنی داری در سیستم مبارزه با تأمین مالی تروریسم خود بردارد، FATF بار دیگر از اعضای خود خواهد خواست تا اقدامات پیشگیرانه مؤثر و سخت‌تری را در دستور کار قرار دهند.

در این بین لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) از لوایح چهارگانه مورد توصیه FATF است که تصویب و اجرای آن در کشور زمینه سازی برای تسهیل در مراودات بانکی به خصوص در شرایط تحریمی را خواهد کرد این در شرایطی است که کشور در حال حاضر در زمینه مراودات ارزی با مشکلات جدی روبرو است.

رییس سازمان برنامه نسبت به عدم تصویب لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصحلت و بلاتکلیف ماندن FATF واکنش نشان داده و اعلام کرده است که در شرایط کنونی برای جابجایی پول با مشکلاتی روبرو هستیم و حتی برخی کشورهای دوست نیز اعلام کرده‌اند اگر از FATF خارج شویم، نمی‌توانند مبادلات ارزی با ایران انجام دهند.

به گفته وی اگر کشورهای دوست نیز با ایران مبادلات ارزی نداشته باشند، شرایط در خصوص واردات، پرداخت‌ها و مبادلات ارزی سخت‌تر می‌شود. فعالان بخش خصوصی نیز نسبت به عدم اصلاحات در خصوص موضوع FATF ابراز نگرانی می کنند.

به عقیده آنها مادامی که در چنین حوزه هایی با اشکالاتی روبرو هستیم هر نوع تهدید آن متوجه بخش خصوصی می شود و نتیجه آن آسیب دیدن تولید خواهد بود.

فعالان بخش خصوصی در این رابهط در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کرده اند که بخش خصوصی بیشترین بار سیاست های مختلف را بر دوش می کشد درحالیکه در اصل باید فضایی کاملا ایزوله برای فعالان این بخش به وجود آید تا آنها بتوانند با خیالی آسوده به فعالیت بپردازند با این حال مسئولین به هر دلیلی اجرای این تصمیمات بین المللی و مهم را به تعویق می اندازند و این مساله باعث بروز مشکلات حادی برای ما می شود.

محمد لاهوتی در این رابطه با تاکید بر این که تنها چند کشور عضو FATF نیستند می گوید: ایران با 15 کشور همسایه است و موقعیت های بی نظیری از بعد اقتصادی و تجاری در اختیار دارد اما برای مراودات تجاری و حضور در تجارت جهانی، در شرایطی که همه کشورها به FATF  پیوسته اند خارج بودن ما از این قرارداد محدودیت هایی را برای تجارت خارجی ایجاد خواهد کرد و کشورها ارتباطشان را با ما قطع و دیگر با ما فعالیت نخواهند کرد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: ما باید بتوانیم در اقتصاد جهانی نقش بازی کنیم. عدم عضویت ما در FATF قطعا مشکلاتی را در اقتصاد به جا خواهد گذاشت.

عبدالرضا هاشم زایی نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات سر راه فروش نفت گفت: می‌دانید اگر بتوانیم یک بشکه نفت را به قیمت ۵۰ دلار که همان قیمت جهانی است، بفروشیم و بخواهیم پولش را به داخل برگردانیم تا ۱۲ درصد یعنی ۱۲ دلارش را باید هزینه کنیم تا مابقی‌اش به کشور بازگردد؟

چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ به خاطر همین تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای. این نماینده مجلس شورای اسلامی بر این نکته تاکید کرد که ما باید مبادلات بین‌المللی را انجام دهیم و مسائل پولی و بانکی را حل کنیم.

کد خبر 26597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =