۷ دلیل افزایش مجدد قیمت ارز

رشد تقاضا در پایان سال، نگرانی های پیرامون پالرمو و CFT، اصلاح شیوه عرضه بانک مرکزی، اخذ مجوز واردات ده ها قلم کالا توسط مرزنشینان و ملوانان، ترس از افزایش تورم در سال جدید، افزایش نقدینگی در پایان سال و سررسید گواهی های سپرده ۲۰ درصدی همگی باعث رشد قیمت دلار در بازار شده اند

قیمت دلار که از قله 18 هزار تومانی به محدوده 10 هزار تومان کاهش یافته بار دیگر روند رو به رشدی را آغاز کرده است بطوریکه قیمت دلار در روز گذشته در بازار تهران هر دلار آمریکا ساعت 16 به قیمت 13 هزار و 850 تومان به فروش رفت که بیانگر رشد 350 تومانی نسبت به روز شنبه است.

رشد 6/ 2 درصدی نرخ ارز در روز یکشنبه گارد صعودی دلار در هفته جاری را حفظ کرد و بهای دلار را به بیشترین مقدار خود از 21 آبان‌ماه رساند. اصلاح نوع عرضه بانک مرکزی و رشد نرخ حواله درهم باعث افزایش تقاضای احتیاطی در بازار ارز شد و به رشد بیشتر دلار کمک کرد.

دیروز درهم امارات بالای مرز ۳۷۷۰ تومانی معامله شد و منجر به رشد بیشتر دلار شد. از طرفی اصلاح نوع عرضه صرافی‌های بانک مرکزی هم نتوانست از اوج‌گیری دلار جلوگیری کند.

صرافی‌های عامل بازارساز که نرخ فروش شنبه خود را در عدد ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داده بودند، دیروز با چرخشی ناگهانی نرخ فروش ارز خود را هزار تومان افزایش دادند. در این رابطه دلایل متعددی برای رشد قیمت دلار مطرح شده است ازجمله ازادی واردات برخی اقلام کالایی توسط مرزنشینان و ملوانان و یا برخی نگرانی ها از تصویب نشدن پالرمو و CFT و یا نزدیکی به روزهای انتهایی سال که همگی تقویت تقاضا برای دلار را به همراه داشته که باعث رشد قیمت در این بازار شده است.

در این بین برخی معتقدند این نوسانات موقتی است و بازار بعد از پایان سال بار دیگر به ثبات می رسد اما انتظارات تورمی در کشور ممکن است این روند تعادلی را با تاخیر بیشتری روبرو سازد. این در شرایطی است که با رشد قیمت ارز بار دیگر قیمت سکه نیز با افزایش روبرو شد که این موضوع نیز به دلیل وابستگی به دلار از یک سو و رشد تقاضای نزدیک به نوروز از سوی دیگر طبیعی است و احتمالا بلندمدت نخواهد بود.

کارشناسان معتقدند برخی در صدد ناآرام جلوه دادن فضای اقتصادی و سیاسی جامعه هستند و اینگونه فضاسازی ها برای حرکت نقدینگی به سمت بازارهای سفته بازی صورت می گیرد بنابراین دولت باید مراقب این قبیل ترفندهای دلالان باشد.

برخی دیگر معتقدند باید تکلیف برخی تصمیمات مهم بین المللی مانند عضویت در پالرمو و یا CFT روشن شود تا نسبت به مسایل بین المللی یک اطمینان نسبی به جامعه تزریق شود.

به عقیده کارشناسان اگر این موضوعات تصویب نشوند ممکن است برای بازار ارز بحران هایی ایجاد شود که همین امر قیمت ارز را با افزایش روبرو خواهد ساخت. از طرفی با توجه به فضای موجود به نظر می رسد بانک مرکزی باید ارز لازم در اختیار بازار قرار دهد تا از رشد بیشتر قیمت دلار در بازار جلوگیری کند وگرنه نیاز به ارز مسافرتی و یا ارز برای واردات مواد اولیه و کالا می تواند این بازار را با کمبود روبرو سازد.

به عقیده کارشناسان اکنون بازار ارز با نگرانی از رشد تورم انتظاری در سال اینده روبرو است و این عامل باعث می شود عملیات تبدیل ریال به کالاها و واحد پول خارجی تسریع گردد.

بر این اساس به نظر می رسد تنها راه کنترل بازار ورود دولت و بانک مرکزی به عنوان مهمترین عامل تنظیم بازار است که بیشترین ارز کشور را در اختیار دارد و اگر دولت به موقع به تنظیم بازار ارز قبل از عید ورود کند، احتمال کاهش قیمت دلار در سال آینده وجود دارد.

در این بین کارشناسان دو موضوع دیگر را نیز در رابطه با افزایش قیمت ارز مطرح می کندد. به عقیده آنها یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها و دلایل رشد نقدینگی در سطح کشور سررسید گواهی سپرده‌های ۲۰ درصدی است که سال گذشته برای کنترل نقدینگی فروخته شد.

نکته دیگر افزایش نقدینگی ناشی از حقوق و دستمزد است. موضوع افزایش شدید تقاضا برای ارز در پایان سال برای تعطیلات نوروز و سفرهای خارجی نیز موضوع دیگری است که تا حدودی آرامش بازار ارز را برهم زده است.

کد خبر 26612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =