آرامش در جامعه و دولت پیش شرط عبور از بحران تحریم

فریال مستوفی گفت: با اولویت برقراری آرامش در جامعه و دولت و کنار گذاشتن خودتحریمی ها می توان از بحران تحریم عبور کرد،بی تردید می‌توانیم خود تحریمی‌ها را با همدلی و تفاهم اصلاح کنیم

 مریم خورشیدی- به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، فریال مستوفی در نشست خبری صبح امروز خود گفت: با اولویت برقراری آرامش در جامعه و دولت و کنار گذاشتن خودتحریمی ها می توان از بحران تحریم عبور کرد،بی تردید می‌توانیم خود تحریمی‌ها را با  همدلی و تفاهم اصلاح کنیم.

وی با اشاره به موضوع FATF، افزود: موضوع تصویب و الحاق به استانداردهای بانکی در هیچ جای دنیا انقدر سرو صدا نمی کند؛ در کمال تعجب این موساله در کشور ما به مساله ای سیاسی بدل شده است.

مستوفی اظهار داشت: دولت لوایح چهارگانه الحاق به FATF را تهیه و به مجلس داده و مجلس نیز آن را تصویب کرده است. به گفته رییس جمهور، حتی رهبری هم مخالفتی با این موضوع ندارد. سوال ما این است که پس چه کسی مخالف است؟  

رییس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی تهران گفت: اینستکس انتظارات ما را برآورده نکرده است؛ حدود ٨ ماه منتظر ثبت و راه اندازی اینستکس بودیم اما چند ماه دیگر زمان لازم است که این ساز و کار اجرایی شود.

مستوفی اظهار داشت: بر اساس تجربه چنین به نظر می رسد چین و هند تمایلی به پرداخت پول به ایران نداشته باشند و بیشتر بخواهند کالای خود را به ایران بفروشند.  از طرفی دریافت پول نفت به روپیه از هند نیز به دلیل عدم  جهان روایی و نوسان بالا به نفع ما نیست.

وی در مورد نرخ ارز در کشور گفت: همواره اتاق مخالف تعیین نرخ دستوری برای ارز بوده است؛ نرخ ارز را عرضه و تقاضا تعیین می کند و نرخ 4200 تومانی از سوی دولت اعلام شد، همه کارشناسان بخش خصوصی به ان معترض بودند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بر تدویت استراتژی مدون و کاربردی برای اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: هر دو سال یکبار یک استراتژی از سوی وزارت صنعت نوشته می شود که به جای عملیاتی شدن در کتابخانه خاک می خورد.

رییس مرکز سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران به لزوم اصلاح برخی قوانین و مقررات سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: در مجموع مقررات سرمایه گذاری کشور خوب است و تنها در برخی مواد نیازمند اصلاح است که لازم است با همفکری اتاق این موارد اصلاح شود.

مستوفی به دستاورد های اتاق بازرگانی در مورد رتبه آزادی اقتصادی پرداخت و گفت: دعوت موسسه فریزر به تهران برای تهیه گزارش در اینباره منجر به بهبود  19 پله ای رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی شد که در  پنج شاخص اندازه دولت، مقررات، پول شفاف، حقوق مالکیت و قوه قضاییه انجام پذیرفت؛ بر اساس آمار و اطلاعاتی که اتاق بازرگانی تهران در اختیار این موسسه قرار داد رتبه کشور از ۱۴۹ در سال قبل به ۱۳۰ کاهش یافت. هرچند این رتبه مطلوب نیست اما رویه ما در اینباره ادامه دار خواهد بود.

 

 

کد خبر 26634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =